https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 17.3.2016

Nesteen, Veolian ja Borealiksen voimalahanke Porvoon Kilpilahdessa toteutuu, rahoitus varmistui

Neste, Veolia ja Borealis rakentavat uuden voimalan Porvoon Kilpilahteen joulukuussa 2015 ilmoitetun suunnitelman mukaisesti, sillä hankkeen rahoittajapankit ovat nyt lopullisesti sitoutuneet suunnitelmaan. Investointi korvaa Nesteen nykyisen voimalan ja palvelee Nesteen ja Borealiksen energiantarvetta.

Kilpilahti_2610_4

Lähde: Neste

Polttoaineyhtiö Neste rakentaa energiapalveluyritys Veolian ja kemianyhtiö Borealisin kanssa yhdistetyn lämpö- ja sähkövoimalan Porvooseen. Neste ja Veolia omistavat Kilpilahti Power Plant Limited (KPP) -yhteisyrityksestä 40 prosenttia kumpikin ja Borealis 20 prosenttia.

Uuden voimalan höyryntuotantokapasiteetti tulee olemaan 450 megawattia ja sähköntuotannon 30 megawattia. Voimalan kokonaisinvestointi on noin 400 miljoonaa euroa. Veolian operoiman laitoksen arvioidaan käynnistyvän vuonna 2018.

Voimala tulee tuottamaan energiaa Nesteen jalostamolle ja Borealiksen petrokemian tuotantolaitokselle. Veolia vastaa voimalan kunnossapidosta ja pyörittämisestä 20 vuoden ajan, ja Nesteen nykyinen voimalahenkilöstö siirtyy Veolia Services Suomen palvelukseen.

Neste Oyj:n mukaan hankkeen ympäristöedut ovat merkittävät.

- Uusi voimala täyttää kaikilta osiltaan uusimmat ympäristövaatimukset, kuten Euroopan komission teollisuuspäästödirektiivin (IED) säännökset ja sen odotetaan pienentävän hiilidioksidipäästöjä noin 20 prosenttia nykytilanteeseen verrattuna. Voimala on myös hyvä esimerkki resurssitehokkuudesta ja kiertotaloudesta, sillä 80 prosenttia voimalassa käytettävistä raaka-aineista (esimerkiksi asfalteeni) syntyy jalostamon ja petrokemian prosessien sivutuotteena.

Rakennushankkeen päätoteuttajana toimii espanjalainen Técnicas Reunidas. Suunnittelutoimisto Neste Jacobs puolestaan toteuttaa hankkeeseen liittyviä liityntöjä ja muuta infrastruktuuria, jotka yhdistävät uuden voimalan Nesteen jalostamoon ja Borealiksen petrokemian laitoksiin. Hankkeen rahoittajapankkeja ovat European Investment Bank (EIB) ja Pohjoismaiden investointipankki (NIB) sekä kaupallisista pankeista Bank of Tokyo Mitsubishi (BTMU), ING, Nordea, Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) ja Unicredit.

 

 

 

 

Uusimmat artikkelit

Puolustusvoimat ostaa Instalta F-35-hävittäjien huolto- ja ylläpitopalveluita

Insta ja Puolustusvoimien Logistiikkalaitos ovat sopineet Suomen F-35-hävittäjähankkeeseen liittyvästä kolmivuotisesta hankintakokonaisuudesta. Hankinnalla halutaan varmistetaan, että Suomessa on tarvittava osaaminen ja F-35-järjestelmän huoltokyky sekä huoltovarmuus vuosikymmeniksi eteenpäin.

2.5.2024 | Alan Uutiset

Heikki Malinen Nesteen uudeksi toimitusjohtajaksi

Malinen siirtyy Nesteen palvelukseen Outokumpu Oyj:stä, jossa hän on toiminut toimitusjohtajana vuodesta 2020. Malinen on tällä hetkellä Nesteen hallituksen jäsen ja hän jättää tämän tehtävän ennen kuin aloittaa Nesteen toimitusjohtajana.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.