https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 4.11.2016

Palvelullistamisessa tarvitaan uutta osaamista

Palvelullistuminen eli siirtyminen tuoteorientoituneesta maailmasta palvelumaailmaan tarjoaa teollisuusyrityksille paljon mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaansa. Laajentaminen palveluihin on kuitenkin vaativaa, sillä se edellyttää strategisia ja käytännöllisiä muutoksia perinteiseen tuotelähtöiseen ajattelutapaan, tuore tutkimus osoittaa.

– Palvelullistuminen ei vaadi ainoastaan uusia palveluideoita, vaan myös uutta osaamista sekä muutoksia yrityksen toiminnassa ja yhteistyösuhteissa, professori Miia Martinsuo TTY:n teollisuustalouden laitokselta sanoo.

Teollisuustalouden laitoksen tutkijat ovat saaneet päätökseen Palveluliiketoiminnan kyvykkyydet –tutkimusprojektin, jonka tulosten avulla palveluliiketoimintaa tavoittelevat yritykset voivat tunnistaa palvelullistumiseen liittyviä mahdollisuuksia ja vaatimuksia sekä löytää keinoja kehittää palveluita yrityksen omin voimin, mutta myös yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Tutkimuksen mukaan palvelullistumisen polut ovat mutkikkaita ja ne saattavat johtaa jopa umpikujaan.

– Vaikka palveluliiketoimintaan suuntautuminen on yleistä teollisuusyritysten keskuudessa, palvelullistumisinnostuksen ulkopuolellekin saa jäädä. Palvelut eivät ole strateginen vaihtoehto kaikille yrityksille, tutkijat kertovat.

Ei samoja ohjeita kaikille

Siirtymistä tuotekeskeisestä ajattelusta kohti palvelujen tarjoamista vaikeuttavat tutkimuksen mukaan etenkin johdon sitoutumisen puute, muutoshaluttomuus, tuoteliiketoiminnan kypsymättömyys ja tuoteorientointunut myynti. Uusia palvelumahdollisuuksia ei aina huomata, vaikka niitä olisi eri vaiheissa asiakkaan prosessia ja yhteistyön elinkaarta. Myöskään yhteistyösuhteiden kehittäminen asiakkaiden, toimittajien ja kolmansien osapuolten kanssa ei ole aina suoraviivaista.

Tutkimuksen loppuraporttiin voi tutustua verkossa osoitteessa http://hightech.dimecc.com/results/final-report-futis-future-industrial-services

– Kaikki teollisuusyritykset eivät onnistu palvelullistumis­tavoitteissaan ja vaikka maaliin päästäisiinkin, niin matka voi olla mutkikas ja jokaiselle yritykselle omanlaisensa.

Yhtenäistä palvelullistumisen ohjekirjaa ei voida laatia. Jo palveluliiketoimintaan suuntautuneiden yritysten hyvistä käytännöistä ja oppimiskokemuksista voi kuitenkin olla hyötyä palveluliiketoiminnan alkutaipaleella, tutkimusta johtanut Martinsuo kertoo.

Pilotteja ja kartoitusta

Yritysten tavoitteet ja palvelullistumisen suunta voivat muuttua matkan varrella. Tutkijat pääsivät viisivuotisen tutkimusprojektin aikana seuraamaan, miten palvelullistuminen sujui tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä.

–  Vaikka alkuvaihe on hidas, yrityksissä otettiin lukuisia askeleita kohti palveluorientoituneempaa ja asiakassuuntautuneempaa ajattelutapaa. Ne esimerkiksi toteuttivat palveluiden pilottihankkeita, kartoittivat palvelumahdollisuuksia yhdessä asiakkaiden kanssa sekä selvittivät palveluihin liittyviä yhteistyömahdollisuuksia kumppaniverkostoissa.

–  Palveluiden tarjoamisen lisäämiseen tähtääminen vaikutti yritysten halukkuuteen ja strategioihin palvelullistumisen suhteen. Tavoitteita ja toimenpiteitä suunnattiin yrityksissä uusille poluille, mutta yhdessä tapauksessa tehtiin myös päätös jättää kokonaan palvelullistumatta, Martinsuo sanoo.

Palveluliiketoiminnan kyvykkyydet -tutkimus toteutettiin osana DIMECCin Tulevaisuuden teolliset palvelut -tutkimusohjelmaa. Yhteistyöyrityksinä tässä TTY:n teollisuustalouden laitoksen tutkimuksessa olivat Ruukki/SSAB (Ruukki Metals ja Ruukki Construction), Cembrit, Stalatube, Konecranes ja Nokian Renkaat.

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.