https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 4.11.2016

Palvelullistamisessa tarvitaan uutta osaamista

Palvelullistuminen eli siirtyminen tuoteorientoituneesta maailmasta palvelumaailmaan tarjoaa teollisuusyrityksille paljon mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaansa. Laajentaminen palveluihin on kuitenkin vaativaa, sillä se edellyttää strategisia ja käytännöllisiä muutoksia perinteiseen tuotelähtöiseen ajattelutapaan, tuore tutkimus osoittaa.

– Palvelullistuminen ei vaadi ainoastaan uusia palveluideoita, vaan myös uutta osaamista sekä muutoksia yrityksen toiminnassa ja yhteistyösuhteissa, professori Miia Martinsuo TTY:n teollisuustalouden laitokselta sanoo.

Teollisuustalouden laitoksen tutkijat ovat saaneet päätökseen Palveluliiketoiminnan kyvykkyydet –tutkimusprojektin, jonka tulosten avulla palveluliiketoimintaa tavoittelevat yritykset voivat tunnistaa palvelullistumiseen liittyviä mahdollisuuksia ja vaatimuksia sekä löytää keinoja kehittää palveluita yrityksen omin voimin, mutta myös yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Tutkimuksen mukaan palvelullistumisen polut ovat mutkikkaita ja ne saattavat johtaa jopa umpikujaan.

– Vaikka palveluliiketoimintaan suuntautuminen on yleistä teollisuusyritysten keskuudessa, palvelullistumisinnostuksen ulkopuolellekin saa jäädä. Palvelut eivät ole strateginen vaihtoehto kaikille yrityksille, tutkijat kertovat.

Ei samoja ohjeita kaikille

Siirtymistä tuotekeskeisestä ajattelusta kohti palvelujen tarjoamista vaikeuttavat tutkimuksen mukaan etenkin johdon sitoutumisen puute, muutoshaluttomuus, tuoteliiketoiminnan kypsymättömyys ja tuoteorientointunut myynti. Uusia palvelumahdollisuuksia ei aina huomata, vaikka niitä olisi eri vaiheissa asiakkaan prosessia ja yhteistyön elinkaarta. Myöskään yhteistyösuhteiden kehittäminen asiakkaiden, toimittajien ja kolmansien osapuolten kanssa ei ole aina suoraviivaista.

Tutkimuksen loppuraporttiin voi tutustua verkossa osoitteessa http://hightech.dimecc.com/results/final-report-futis-future-industrial-services

– Kaikki teollisuusyritykset eivät onnistu palvelullistumis­tavoitteissaan ja vaikka maaliin päästäisiinkin, niin matka voi olla mutkikas ja jokaiselle yritykselle omanlaisensa.

Yhtenäistä palvelullistumisen ohjekirjaa ei voida laatia. Jo palveluliiketoimintaan suuntautuneiden yritysten hyvistä käytännöistä ja oppimiskokemuksista voi kuitenkin olla hyötyä palveluliiketoiminnan alkutaipaleella, tutkimusta johtanut Martinsuo kertoo.

Pilotteja ja kartoitusta

Yritysten tavoitteet ja palvelullistumisen suunta voivat muuttua matkan varrella. Tutkijat pääsivät viisivuotisen tutkimusprojektin aikana seuraamaan, miten palvelullistuminen sujui tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä.

–  Vaikka alkuvaihe on hidas, yrityksissä otettiin lukuisia askeleita kohti palveluorientoituneempaa ja asiakassuuntautuneempaa ajattelutapaa. Ne esimerkiksi toteuttivat palveluiden pilottihankkeita, kartoittivat palvelumahdollisuuksia yhdessä asiakkaiden kanssa sekä selvittivät palveluihin liittyviä yhteistyömahdollisuuksia kumppaniverkostoissa.

–  Palveluiden tarjoamisen lisäämiseen tähtääminen vaikutti yritysten halukkuuteen ja strategioihin palvelullistumisen suhteen. Tavoitteita ja toimenpiteitä suunnattiin yrityksissä uusille poluille, mutta yhdessä tapauksessa tehtiin myös päätös jättää kokonaan palvelullistumatta, Martinsuo sanoo.

Palveluliiketoiminnan kyvykkyydet -tutkimus toteutettiin osana DIMECCin Tulevaisuuden teolliset palvelut -tutkimusohjelmaa. Yhteistyöyrityksinä tässä TTY:n teollisuustalouden laitoksen tutkimuksessa olivat Ruukki/SSAB (Ruukki Metals ja Ruukki Construction), Cembrit, Stalatube, Konecranes ja Nokian Renkaat.

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.