https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 18.8.2016

Pohjoismaiset yritykset eivät koordinoi IT-palveluitaan kokonaisvaltaisesti

Vaikka yritykset ja organisaatiot käyttävät yhä kasvavaa määrää IT-toimittajia, suurimmalta osalta puuttuu palveluiden integrointiin ja hallintaan tarkoitettu menetelmä, niin kutsuttu Service Integration and Management -malli (SIAM). 

Lähes joka neljännellä organisaatiolla ei ole minkäänlaista koordinoivaa järjestelmää. Tämä näkyy tuoreesta selvityksestä, jonka tutkimusyhtiö IDC toteutti ohjelmisto- ja palveluyritys Tiedon toimeksiannosta.

Pohjoismaisten organisaatioiden IT-ulkoistusympäristö on muuttunut dramaattisesti viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana. Nykyään suuri osa käyttää isoa joukkoa palveluntoimittajia eri tarkoituksiin, mikä kasvattaa riskiä yhteensopivuusongelmien, tehottomuuden ja turhien kustannusten syntymiseen. SIAM pyrkii helpottamaan yritysten eri toimittajilta hankkimien IT-palvelujen organisointia ja yhteensovittamista, niin että kaikki järjestelmät ja palvelut ovat linjassa liiketoiminnan tavoitteiden ja tarpeiden kanssa.

Selvityksessä tutkittiin, missä määrin eri organisaatiot ovat yhteensovittaneet ja integroineet hankkimiaan palveluita. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 300 johtotason päättäjää Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tuloksista käy ilmi, että lähes puolet päättäjistä ei tiedä, onko heidän yrityksessään käytössä jokin IT-palvelujen integrointi- ja hallintamalli. Vain 7 prosenttia ilmoitti varmasti tietävänsä, että heillä on käytössä SIAM-malli. 23 prosenttia ilmoitti, ettei heillä ole minkäänlaista mallia IT-palvelujen integrointia ja hallintaa varten.

- Pohjoismaat ovat IT-asioissa yleensä kärjessä, mutta kun kyse on eri toimittajien järjestelmien koordinoinnista, olemme jäljessä. Tulevaisuudessa ulkoistuksilla tähdätään tuottavuuden ja innovaatiokyvyn lisäämiseen hyödyntämällä sekä sisäisten että ulkoisten toimittajien muodostamaa ekosysteemiä. Tästä seuraa suuri tarve integroida ja hallita palveluita. Muutoin päädytään helposti tilanteeseen, jossa hallitsematon määrä järjestelmiä johtaa päinvastaiseen tulokseen: yrityksen innovaatiokyky heikkenee ja kaiken lisäksi aiheutuu turhia kustannuksia, sanoo johtaja Patrik Ekström, Tiedon teknologia- ja modernisointipalveluista.

Valmistava teollisuus pahnan pohjimmaisena

Tutkimuksesta selviää myös, että yli kolmasosa (37 prosenttia) suurista yrityksistä ja organisaatioista käyttää useampaa kuin kymmentä IT-palveluntuottajaa, kun vastaava luku keskikokoisissa yrityksissä on 15 prosenttia. Neljä kymmenestä suuresta ja keskisuuresta yrityksestä uskoo, että toimittajien määrä pysyy jatkossa nykyisellä tasolla, ja joka viides suuryritys arvioi, että toimittajien määrä tulee kasvamaan entisestään.

Samaan aikaan vain 4 prosentilla organisaatioista on korkea kypsyysaste SIAM-käyttäjinä, ja kypsyys vaihtelee huomattavasti toimialasta toiseen. Tietotekniikka- ja teletoimiala ovat kärjessä, ja pankki- ja rahoitusala tulevat heti perässä. Julkinen sektori ja valmistava teollisuus ovat kaikkein vähiten kypsiä SIAM-käyttäjiä.

Ensisijaiset syyt ottaa käyttöön SIAM tai vastaava malli ovat päättäjien mukaan kustannusten pienentäminen, suorituskyvyn tai palvelun laadun parantaminen ja sisäisten resurssien vapauttaminen.

- Yhä useammat päättäjät ovat tietoisia IT-palvelujen integrointi- ja hallintamallien tuomista eduista, mutta monet keskittyvät edelleen pääasiassa kustannussäästöihin. Vaikka säästöt ovat hallintamallien käyttöönoton tärkeä tulos, yritysten pitäisi enemmän keskittyä siihen, miten IT-palvelujen hallintamallia kehittämällä voi parantaa sitä, miten IT-organisaatio tukee yrityksen liiketoiminnan kehityshankkeita, toteaa Ekström.

Lataa raportti Tiedon sivuilta (englannin kielellä): http://pages.tieto.com/SIAM-Maturity.html

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.