Porsche tuo sähköautot Leipzigin tehtaalleen
Porsche AG:n johtoryhmä on tehnyt päätöksen Macan -mallisarjan valmistamisesta täyssähköautona seuraavasta mallisukupolvesta alkaen. Tämä on jatkoa Porschen tuotevalikoiman laajentumiselle sähköautoihin: Porschen ensimmäinen täyssähköinen urheiluauto Taycan lanseerataan vuoden 2019 lopulla.
- Aiomme investoida vuoteen 2022 mennessä yli kuusi miljardia euroa sähköautoiluun, ja vuoteen 2025 mennessä sähköinen voimalinja voi olla saatavilla jopa 50 prosentissa kaikista uusista Porschen autoista. Seuraavien kymmenen vuoden kuluessa keskitymme kuitenkin monipuolisuuteen tarjoten entistäkin optimoidumpia bensiinimoottoreita, ladattavia hybridejä ja täyssähköisiä urheiluautoja. Tavoitteenamme on tulla näiden teknologioiden edelläkävijöiksi ja jatkaa yhtiömme työtä tulevaisuuden autoilun parissa, toteaa Oliver Blume, Porsche AG:n johtoryhmän puheenjohtaja.
Seuraavan sukupolven Macan-sarjan valmistuksesta yhtiön Leipzigin tehtaalla päätettiin viime vuoden heinäkuun alussa.
- Se, että tämä investointi sähköautoiluun kohdistuu Leipzigin tehtaaseen, mahdollistaa täyssähköisten autojen valmistuksen olemassa olevilla tuotantolinjoilla. Seuraavan sukupolven Macan on lähtölaukaus autoilun sähköistymiselle, kerrotaan lehdistötiedotteessa
Porsche Leipzig GmbH aloitti Cayenne SUV:n sarjatuotannon vuonna 2002, jolloin tuotantotiloissa työskenteli 259 työntekijää. Tänä päivänä tehtaassa valmistetaan vuositasolla jopa yli 90 000 autoa kansainvälisille markkinoille. Tällä hetkellä viimeisin laajennus otettiin käyttöön kaksi vuotta sitten, minkä ansiosta myös Panamera-sarja valmistetaan kokonaan Leipzigissa. Työntekijöitäkin on nyt yli 4 000. Vuoden 2000 helmikuussa järjestetyistä avajaisista lähtien Porsche on investoinut yli 1,3 miljardia euroa Leipzigin toimipisteen kehittämiseen.