Puukauppa muuttuu sähköiseksi
Digitalisaation edetessä vähittäiskaupasta tutut sähköiset palvelut tulevat myös metsäteollisuuteen. Sähköiset palvelut ovat metsänomistajille yhä tärkeämpiä, sillä yhä useampi metsänomistaja asuu kaukana metsästään. Nyt myös puun myynti sähköisesti on mahdollista Metsäverkko-palvelun kautta.
– Kyseessä on merkittävä päänavaus puukaupalle ja metsänhoitopalveluille jopa maailmanlaajuisesti. Sähköinen kaupankäynti on tuttua vähittäiskaupasta. Haluamme tarjota asiakkaillemme helpon tavan hoitaa metsäasioita ajasta ja paikasta riippumatta, sanoo jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen Metsä Groupista.
Tieto teki keväällä 2015 tutkimuksen eurooppalaisten metsä- ja paperiteollisuusyhtiöiden asiakaskokemuksen hallinnasta. Tutkimuksessa haastateltiin 104 päätöksentekijää Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Saksasta ja Itävallasta ja sen toteutti Marketvisio. Tutkimuksessa kävi ilmi, että 24 prosenttia metsäalan toimijoista ovat edelläkävijöitä, jotka kehittävät palvelujaan ja hyödyntävät digitalisaation ja tekniikan mahdollisuuksia asiakkaiden kohtaamiseen ja palvelemiseen.
Tiedon tutkimuksessa selvisi, että 58 prosenttia metsäyhtiöistä ennustaa asiakaspalvelun ja myynnin kulttuurien muuttuvan selvästi vuoteen 2017 mennessä. Erinomainen esimerkki digitalisaation edistämisestä ovat juurikin metsänomistajien verkkopalvelut, joissa yhdistyvät asiakaskokemukset verkkopankeista ja verkkokaupoista tutulla tavalla. Ensimmäisiä kokemuksia kartutetaan myös verkkokauppasovelluksista paperi-, sellu- ja kartonkikaupankäynnissä.