https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 19.6.2019

Romutuspalkkiokampanja vähensi suomalaisen autokannan päästöjä

Viime vuoden tammi-elokuussa toteutetussa romutuspalkkiokampanjassa kierrätettiin noin 6 700 keskimäärin yli 17-vuotiasta autoa. Elinkaarensa päässä olleet autot korvautuivat uusilla vähäpäästöisillä autoilla. Kampanja täytti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreen selvityksen mukaan hyvin sille asetetut tavoitteet.

liikenne_verkko

Lähde: THL

Romutuspalkkiolla romutettujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 170 g/km. Palkkiolla hankittujen uusien autojen päästöt olivat keskimäärin 100 g/km eli noin 40 prosenttia vanhaa autoa pienemmät.

Romutetut autot olivat olleet aktiivisessa käytössä, sillä niillä oli edellisvuonna ajettu keskimäärin 13 830 kilometriä, kertoo Autoalan tiedotuskeskus lehdistötiedotteessa.

Ajosuorite oli lähes sama kuin henkilöautoilla Suomessa keskimäärin ajettava vuosisuorite. Kierrätettyjen autojen ajokilometrien perusteella romutuspalkkio vähensi hiilidioksidipäästöjä arviolta 6 500 tonnilla vuodessa. Tämä vastaa yli 12 000 keskivertosuomalaisen autolla kulkemien työmatkojen vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä, Autoalan tiedotuskeskus lisää. 

Romutuspalkkiokampanjassa romutettujen autojen keski-ikä oli 17,3 vuotta, kun kaikkien viime vuonna romutettujen autojen keski-ikä oli 20,6 vuotta.

- Alempi keski-ikä kertoo osaltaan siitä, että palkkion turvin romutettuja autoja ei todennäköisesti ilman palkkiota olisi vielä kierrätetty.

Lähes 14 000 kilometrin vuosisuorite yli 17-vuotiailla autoilla kertoo osaltaan Suomen autokannan korkeasta keski-iästä ja autojen poikkeuksellisen pitkästä elinkaaresta.

- Romutuspalkkio olisikin tärkeää toistaa muutaman vuoden välein, sillä sen avulla autokantaan saadaan aiempaa vähäpäästöisempiä autoja.

Romutuspalkkiolla hankittiin pääosin edullisia pienikokoisia autoja

Romutuspalkkio kiinnosti vanhan auton omistajia suhteellisesti eniten niissä maakunnissa, joissa uusia autoja ostetaan verrattain vähän. Romutuspalkkiolla hankitut autot olivat vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilun tapaan selvästi edullisempia ja pienikokoisempia autoja kuin keskimääräiset uutena hankitut autot. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräinen verotusarvo oli alle 19 000 euroa, kun keskimääräisen uuden auton verotusarvo viime vuonna oli noin 33 400 euroa.

Romutuspalkkiolla hankittujen autojen jakauma osoittaa selvästi, että romutuspalkkion hyödyntäjät poikkeavat merkittävästi tyypillisistä uuden auton ostajista. Seurantatutkimuksen tulosten mukaan romutuspalkkion hyödyntäneet olivat muun muassa pienempituloisia ja nuorempia kuin uuden auton ostajat keskimäärin.

Romutuspalkkio on valtiolle kannattava autokantaa uudistava toimenpide

Romutuspalkkio toi valtiolle merkittävästi uusia verotuloja. Romutuspalkkiolla hankituista autoista kertyi valtiolle autoverotuloja noin 16 miljoonaa euroa ja arvonlisäverotuloja noin 23 miljoonaa euroa. Romutuspalkkioihin valtiolta kului noin 7 miljoonaa euroa.

Vuoden 2015 kokeilussa noin 60 prosenttia romutuspalkkion hyödyntäneistä arvioi, että ei ilman palkkiota olisi hankkinut uutta autoa. Vuoden 2018 kampanjassa ei toteutettu vastaavaa kyselytutkimusta. Vastaava osuus on todennäköisesti ollut viime vuoden kampanjassa tätäkin suurempi, sillä vanhaa autoa ei ollut mahdollista hankkia vain romutuspalkkion saamista varten - laki edellytti, että palkkion saaja on omistanut kierrätettävän autonsa vähintään vuoden ajan.

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.