https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 6.4.2020

SEA Europe povaa risteilyalusten tilauksiin peruutuksia

SEA Europen hallituksen puheenjohtaja Kjersti Klevenin mielestä ilman EU:n ja eri maiden räätälöityä tukea Eurooppa riskeeraa laivanrakennuksen strategisen osaamisen ja teknologisen tietämyksen katoavan kilpailijamaihin.

media-archivio-plants-monfalcone3

Fincantierin telakoita on suljettu.

– Euroopan telakat, meriteollisuuden yritykset ja laitevalmistajat ovat avainasemissa sekä EU-komission Green Dealin ja Euroopan Blue Economyn kaltaisissa ohjelmissa että maanosan poliittisten, taloudellisten ja sotilaallisten etujen turvaamisessa. Ilman julkisen vallan täsmätukea tämä osaaminen saattaa siirtyä Euroopasta pysyvästi Aasian suuntaan, Kleven toteaa SEA Europen tiedotteessa.

SEA Europe (European Shipyards and Maritime Equipment Association) huomauttaa siitä, että jo nyt monissa sen jäsenyrityksissä ovet ovat kiinni ja väki pantu etätöihin tai pakkolomille. Koronakriisi on iskenyt lujasti meriteollisuuden yrityksiin, laivojen korjausrakentamiseen ja muille merenkulun sektoreille. Järjestö ottaa esimerkeiksi Navantian, Naval Groupin ja Fincantierin kaltaiset laivanrakennuksen konglomeraatit, joiden kaikki telakat seisovat. Pienempiä yrityksiä vaivaavat kassakriisit ja rahoitusongelmat.

Risteilybisnes kriisissä

Eivätkä ongelmat suinkaan pääty telakoiden porteille. Laivanrakentajien asiakkaita eli varustamoja vaivaavat aivan samanlaiset, jolleivat pahemmatkin ongelmat. Tässä tilanteessa monet varustamot viivästyttävät tai peruuttavat uudisrakennusten tilauksia ja muita hankkeitaan.

Erityisen huolissaan SEA Europe on risteilyalasta ja nimen omaan risteilyalusten tilauksista. Näiden miljardin euron laivojen tilauksissa vallitsi vielä tammikuussa buumi ja alan kaikki ennusteet sojottivat yläviistoon. Nyt risteilyala on keskellä historiansa pahinta taantumaa.

– Risteilysektorilla asiantuntijat odottavat monia uudisrakennusten peruutuksia, koska varustamojen kassavirrat ovat matkustusrajoitusten ja toiminnan pysähtymisen oloissa tyrehtyneet. Risteilybisnes ei ala elpyä ennen kuin sekä operaattoreiden että ennen kaikkea suuren matkustavan yleisön luottamus palautuu, ja siihen kuluu aikaa, SEA Europe kirjoittaa tiedotteessaan.

Euroopan telakat tarvitsevat täsmätukea

Telakkaväki toki tunnustaa sen, että kulkutauti koettelee yhtä rajusti lähes kaikkia muitakin toimialoja. Laivanrakennus on kuitenkin kansainvälisen luonteensa takia tyypillisesti muita aloja riippuvaisempi viennistä ja makrotalouden näkymistä.

– SEA Europe ennustaa, että covid-19 -pandemia iskee kaikkein rajuimmin juuri niihin alustyyppeihin, joiden rakentamisessa Euroopan telakat ovat vielä tällä hetkellä maailman markkinajohtajia. Näitä uhanalaisia alustyyppejä ovat risteilyalukset, matkustajalaivat ja -lautat sekä yleensäkin erikoisalukset, kuten offshore-alukset, ruoppaajat ja pitkälle erikoistuneet kalastusalukset, järjestö kirjoittaa.

Siksi etujärjestö kaipaa meriteollisuudelle laajempaa ja tarkemmin suunnattua täsmätukea kuin ne ohjelmat, joilla EU:n komissio on jo luvannut tukea talousalueen yrityksiä.

www.navigatormagazine.fi

Uusimmat artikkelit

12.6.2025 | Alan Uutiset

Teollisuuden investoinnit laskevat tänä vuonna – T&K-toiminta kääntyy pieneen kasvuun

EK:n tuoren investointikysely ennustaa teollisuusinvestointien supistuvan kuluvana vuonna vajaalla kahdella prosentilla. "Ilahduttavaa on kuitenkin tutkimus- ja kehitysinvestointien kääntyminen pieneen kasvuun", sanoo pääekonomisti Penna Urrila.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.