https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 6.4.2021

SESKO julkaisi sähköautosanaston: ota sähköisen liikenteen termistö haltuun!

Sähköautosanaston tarkoituksena on yhtenäistää alan terminologiaa.

Peruslataus, suurteholataus, lataustapa 1, latausvastake, tyypin 2 latauspistorasia... Liikenteen sähköistyminen tuo mukanaan uusien tuotteiden ja tarvikkeiden ohella liudan uusia termejä. Kuten uudelle aihepiirille on tyypillistä, termistö on ollut monitulkintaista ja sitä on käytetty kirjavasti: esimerkiksi se, tarkoitetaanko sähköautolla vain täyssähköautoja vai kaikkia autoja joita voi ladata sähköverkosta, on joskus pitänyt päätellä asiayhteyden perusteella tai kysyä erikseen.

 Sähköalan standardointijärjestö SESKOn verkkosivuilla julkaistun sähköautosanaston keskeisin tavoite on yhtenäistää sähköisen liikenteen termistöä alan toimijoiden kesken. Sanasto on maksutta kaikkien hyödynnettävissä SESKOn verkkosivuilla ja sitä laajennetaan ja päivitetään säännöllisesti. Sanasto on valmisteltu SESKOn komiteassa SK 69 Sähköautot ja latausjärjestelmät.

- Täsmällisestä sanastosta hyötyvät kaikki alalla toimivat, aina oppimateriaalien laatijoista ja median edustajista autokauppiaisiin ja tavallisiin kuluttajiin, toteaa sanaston valmistelua koordinoinut SESKOn viestintä- ja ryhmäpäällikkö Vesa Linja-aho.

Sanastossa on käytetty vakiintuneita suomen kieleen sopivia termejä, yksiselitteisyys ja kansainvälinen yhteensopivuus huomioiden. Esimerkiksi englanninkielistä standarditermiä battery electric vehicle (BEV) ei ole lähdetty sanastossa pakottamaan "akkusähköautoksi", vaan käytetään suomen kieleen vakiintunutta termiä täyssähköauto.

Sähköisen liikenteen alalla on tapahtunut kuluvana keväänä paljon: latauspistelaki astui voimaan, samoin Liikenne- ja viestintäviraston määräys ajoneuvojen latausjärjestelmiä koskevista merkinnöistä . Myös kiinnostus ladattavia autoja kohtaan kasvaa: Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo joka neljäs on ladattava. Käytettyinä maahantuoduissa henkilöautoissa osuus on hieman suurempi.

LINKKI SANASTOON:  tässä

 

Uusimmat artikkelit

25.3.2024 | Alan Uutiset

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma jälleen tiukasti teollisuuden ajan hermoilla

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma järjestetään jälleen Oulun Ouluhallissa 22.–23.5.2024. Näytteilleasettajapaikat on loppuunmyyty,  ja tapahtuman ohjelmalava täyttyy mielenkiintoisista ja taatusti ajankohtaisista puheenvuoroista.

Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Metsä Group rakentaa Äänekosken biotuotetehtaan yhteyteen ligniininjalostuksen koetehtaan. Laitteet toimittaa teknologiayhtiö ANDRITZ. Rakennustyöt alkavat kesällä 2024 ja koetehdas valmistuu loppuvuonna 2025. Koetehtaan kapasiteetti tulee olemaan kaksi tonnia uudenlaista ligniinituotetta päivässä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.