Alan Uutiset | 16.6.2015

SKF on aloittanut yhteistyön pyörätuolikelaaja Leo-Pekka Tähden kanssa

SKF ja pyörätuolikelauksen T54-luokan 100 metrin hallitseva maailmanmestari sekä paraolympiavoittaja Leo-Pekka Tähti ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on siivittää Tähti uuteen maailmanennätysvauhtiin.

leo-pekka-tahti

SKF:n Samuli Virolainen kertoo Leo-Pekka Tähdelle laakerien erityispiirteistä.

Yhteistyön ytimessä ovat Leo-Pekka Tähden uuden kelaustuolin pyörien laakerointi, jonka optimoimiseen SKF keskittyy. Yhteys SKF:n ja Leo-Pekan välillä on ilmeinen.

– SKF tuntee laakerit, olemme niissä maailmanluokan osaaja, kommentoi SKF:n Suomen toimitusjohtaja Vesa Alatalo ja jatkaa.

– Voisi suorastaan sanoa, että laakerit ovat intohimomme. Toinen intohimomme on auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tavoitteensa. Yhteistyösopimuksessa Leo-Pekka Tähden kanssa kiteytyy oikeastaan koko SKF:n olemus.

– Kelaustuoleja on kehitetty paljonkin vuosien varrella rakenteiden ja materiaalien osalta, mutta laakereista on puhuttu vähän. Tosi hienoa, että SKF otti minuun yhteyttä. Meillä on selkeä yhteys toisiimme ja tämä on minullekin tosi luonteva tapa lähteä yritysyhteistyöhön, kertoo Leo-Pekka Tähti.

SKF:n ratkaisun ytimessä on uusinta teknologiaa oleva matalakitkainen E2-laakerityyppi, jonka vierintäkitka on merkittävästi normaalia laakeria alhaisempi. Vaikutusta tehostetaan optimoimalla myös laakerien tiivistys ja valitsemalla mahdollisimman matalakitkainen voiteluaine. Laskennallisten tarkastelujen avulla on selvitetty vierintäkitkat erilaisissa laakerointivaihtoehdoissa sekä laakerien keskinäisissä asennustiukkuuksissa.

– Kelaustuolin laakerointi selvitetään ja lasketaan nyt perin pohjin. Muutoksen jälkeen uuden kelaustuolin laakerointi voi tarvittaessa olla aiempaa jäykempi ja vierintäkitka pienempi. Puhumme pienistä, mutta kuitenkin merkittävistä asioista, kertoo SKF:n teknisen ryhmän päällikkö Samuli Virolainen.

Leo-Pekan kelaustuolissa SKF:n E2-laakereilla saavutetaan laskennallisesti noin 7 prosenttia pienempi vierintävastus tavallisiin laakereihin verrattuna. Huippu-urheilijan kokonaissuorituksen kannalta laakerointi näyttelee pientä osaa, mutta silloin kun sadasosasekuntikin ratkaisee, yksityiskohtia ei kannata jättää huomioimatta.

– Marginaalit ovat pieniä. Olen hävinnyt yhden kansainvälisen kisan vain kahdella sadasosalla, vahvistaa Leo-Pekka Tähti.

Uusi kelaustuoli on otettu käyttöön 11.5.2015 harjoitusleirillä Teneriffalla. Kesäkuussa kisattiin voitokkaasti Sveitsissä. Nykyinen 100 metrin T54-luokan ennätys 13,63 sekuntia on Leo-Pekka Tähden nimissä.

– Haaveeni on alittaa 13,50 sekunnin raja satasella. Nyt kun laakeritkin tutkitaan perin pohjin, voin lähteä tähän kauteen hyvällä fiiliksellä. Kauden päätavoite on syksyn MM-kisoissa Qatarissa. Kauempana siintää Rion olympialaiset 2016, kertoo Tähti.

SKF toivottaa Leo-Pekka Tähdelle kitkatonta matkaa kohti maailmanennätystä ja uusia mestaruuksia.

Lisätietoja: www.skf.com.fiwww.leopekkatahti.com

Uusimmat artikkelit

Työhyvinvointi on kahden kauppaa

Työ teollisuuden alalla on kuormittavaa, ja kuormitusta kasvattaa entisestään työn epäsäännöllisyys. Vuorotyö lisää muun muassa sydän- ja verisuonisairausten riskiä, mutta haittojen vähentämiseen voivat vaikuttaa niin työntekijä kuin työnantajakin.

Boomin dataintegraatiopalvelu IFS:n asiakkaiden käyttöön

IFS:n kenttähuollon ratkaisut, toiminnanohjausjärjestelmät ja kunnossapidon järjestelmät hyödyntävät jatkossa Boomin tarjoamia integraatiomahdollisuuksia yhdistämällä laajat ja nopeasti muuttuvat tietojoukot sovelluksiinsa.

19.2.2020 | Alan Uutiset

FUCHSin uusi voiteluainetehdas – suuri satsaus Pohjoismaiden markkinoille

Fuchsin uuden voiteluainetehtaan rakentaminen on täydessä vauhdissa Forsissa Tukholman eteläpuolella. 

Ratkaisu sähköautojen akkuongelmaan?

Lontoon UCL:n (University College of London) ja Kiinan tiedeakatemian tutkijat ovat kehittäneet ja osoittaneet uuden taivutettavan, grafeenista valmistetun superkondensaattorin, joka lupaa ratkaista sekä sähköautojen että kannettavien laitteiden akkuongelmat. Asiasta kertoi ETN.fi-verkkosivusto.

18.2.2020 | Tutkimus ja koulutus

Tutkimus: Sähköistäminen voi vähentää 60 prosenttia päästöjä Euroopassa vuoteen 2050 mennessä

Liikenteen, rakentamisen ja teollisuuden sähköistäminen voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä Euroopassa jopa 60 prosenttia vuosien 2020–2050 välillä, kertoo tutkimuslaitos BloombergNEF:n (BNEF) julkaisema tuore tutkimus.

Fortum jatkaa käyttö- ja kunnossapitoyhteistyötään Caverion-omisteisen Maintpartnerin kanssa Uudellamaalla

Fortum jatkaa Uudenmaan voima- ja lämpölaitoksia sekä verkkoja koskevaa käyttö- ja kunnossapitokumppanuuttaan Maintpartnerin kanssa neljällä vuodella. Maintpartner on hoitanut palvelua vuodesta 2016. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

16.12.2019 | Kumppaniartikkeli

Insta opettaa prosessit tuottavammiksi

Oikein käytetty data on teollisuudessa rahan arvoinen voimavara. Oppivat koneet tehostavat teollisia prosesseja, jolloin energiaa ja raaka-aineita säästyy, päästöt pienenevät ja yrityksen tuottavuus kohentuu. Opetusdata muuttuu prosessiteollisuudessa sen viimeisen viivan alla näkyväksi tulokseksi.