Saksan autoteollisuuden kriisi heijastuu alihankkijoihin - puolet alan yrityksistä säästää
Saksan autoteollisuuden kriisi heijastuu nyt rajusti myös alihankkijoihin. Automobil Industrie -lehti ja uutistoimisto dpa uutisoivat, ettei kriisissä ole kyse vain suhdanneongelmasta vaan tuotannon rakenteista. Asiasta uutisoi Tekiniikka & Talous -lehti.
Saksalaismedian mukaan markkinan romahtaminen on yllättänyt useimmat teollisuuden alan johtajat. Esimerkiksi Volkswagen ja Daimler ilmoittivat kesäkuussa autokauppansa jatkavan vähenemistään maailmanlaajuisesti loppuvuoden.
Saksan autoteollisuuden alihankkijat ovat maailman suurimpia alallaan. Yksi suurimmista on Continental. Yhtiöllä on 245 000 työntekijää maailmanlaajuisesti, mutta nyt odotettavissa on isoja irtisanomisia ja myös yrityskauppoja. Se on sulkemassa Oppenweilerissa sijaitsevan tehtaansa, missä työskentelee 340 ihmistä.
Yhtiön toimitusjohtajan Elmar Degenhartin mukaan ala on käymässä kiihtyvällä vauhdilla etenevää ”osin disruptiivista” muutosta. Hän viitannee liikenteen sähköistymiseen ja autonomiseen liikenteeseen ja myös tiukentuviin päästövaatimuksiin. Continental, samoin alihankkija Schaffler ovat antaneet tulosvaroitukset.
Toiselta isolta alihankkijalta, Boschilta odotetaan niin ikään irtisanomisuutisia artikkelin mukaan. Ne liittyvät yhtiön tuotantorakenteeseen. Boschin autoteollisuuden 15 000 työntekijää Saksassa ovat enimmäkseen nyt dieseleiden tuotannossa. Yhtiö kertoo suhdeluvut itse näin: kun dieselauton tuotannossa on kiinni 10 työntekijää, bensiiniautossa on kolme ja sähköautossa vain yksi työntekijä.
Stuttgartissa autoteollisuuden alihankkija Mahle sulkee tehtaan, joka on polttomoottoriautojen laitetoimittaja. Vaihteistotoimittaja ZF kertoo vuoden liikevaihtonsa putoavan miljardilla eurolla 36 miljardiin euroon.
Ohjaus- ja kommunikointijärjestelmiin erikoistunut Marquardt on siirtänyt satoja työpaikkoja Saksasta ulkomaille. Itävaltalainen Andritz on lopettanut 500 työtehtävää saksalaisessa tytäryhtiössään, autoteollisuuden alihankkijalla Schulerissa.
Muutamat alihankkijat tekevät jo tappiollista tulosta. Eräs autoteollisuudelle lakkauslaitteita toimittava yritys on päätynyt selvitystilaan, koska yrityksen suuret projektit autoteollisuuden kanssa ovat ongelmissa.
Alan työntekijärjestön IG Metallin mukaan puolet Saksan autoteollisuuden yrityksistä on ilmoittanut eriasteisista säästöohjelmista.
Eri ennusteiden mukaan autokauppa hyytyy tänä vuonna Kiinassa kaikkiaan kymmenen prosenttia ja Euroopassa kolme-viisi prosenttia viime vuoteen verrattuna. Saksalaisautot käyvät aiempaa huonommin kaupaksi myös Intiassa, artikkelissa kerrotaan.