Saksan suurin ay-liike ehdottaa 4-päivästä työviikkoa työpaikkojen pelastamiseksi
Saksan suurin ammattiyhdistysliike IG Metall ehdottaa nelipäivästä työviikkoa seuraavalle, ensi vuonna alkavalle työehtosopimusten neuvottelukierrokselle.
Saksan auto- ja teollisuussektorilla oli käynnissä valtavia rakennemuutoksia jo ennen koronapandemian iskua keväällä. Nyt IG Metallissa ajatellaan, että lyhyemmät työviikot voisivat ehkäistä suuren määrän irtisanomisia ja lomautuksia.
Ammattiyhdistysliikkeen puheenjohtaja Jörg Hoffman sanoi saksalaiselle sanomalehti Süddeutsche Zeitungille, että lyhemmät viikot olisivat vastaus rakenteellisiin muutoksiin esimerkiksi autoalalla.
Tällä tavoin alan työpaikat saataisiin pidettyä sen sijaan, että niistä pitäisi luopua, sanoi Hoffman.
IG Metall edustaa suurien autonvalmistajien työntekijöitä, kuten Audin, BMWn ja Porschen. Ammattiyhdistysliike on Euroopassa alan suurin.
Jotkin yritykset näyttivät kesällä muille mallia ja suostuivat vähentämään työntekijöiden työtunteja. Näihin lukeutuvat muun muassa Daimler, ZF ja Bosch.
Hoffmanin mukaan oli yritysten etujen mukaista lyhentää työaikoja henkilöstömäärän vähentämisen sijaan, sillä se takasi asiantuntijoiden säilymisen talossa sekä säästöjä irtisanomiskustannuksissa.
Hoffmanin mukaan näin toimineet yritykset näyttivät mallia muille metallialan yrityksille ja ikään kuin raivasivat tietä.
Saksassa autoala työllistää noin 830 000 ihmistä ja se kattaa noin 5 prosenttia koko maan bruttokansantuotteesta.