https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 17.8.2020

Saksan suurin ay-liike ehdottaa 4-päivästä työviikkoa työpaikkojen pelastamiseksi

Saksan suurin ammattiyhdistysliike IG Metall ehdottaa nelipäivästä työviikkoa seuraavalle, ensi vuonna alkavalle työehtosopimusten neuvottelukierrokselle.

dw

Saksan auto- ja teollisuussektorilla oli käynnissä valtavia rakennemuutoksia jo ennen koronapandemian iskua keväällä. Nyt IG Metallissa ajatellaan, että lyhyemmät työviikot voisivat ehkäistä suuren määrän irtisanomisia ja lomautuksia.

Ammattiyhdistysliikkeen puheenjohtaja Jörg Hoffman sanoi saksalaiselle sanomalehti Süddeutsche Zeitungille, että lyhemmät viikot olisivat vastaus rakenteellisiin muutoksiin esimerkiksi autoalalla.

Tällä tavoin alan työpaikat saataisiin pidettyä sen sijaan, että niistä pitäisi luopua, sanoi Hoffman.

IG Metall edustaa suurien autonvalmistajien työntekijöitä, kuten Audin, BMWn ja Porschen. Ammattiyhdistysliike on Euroopassa alan suurin.

Jotkin yritykset näyttivät kesällä muille mallia ja suostuivat vähentämään työntekijöiden työtunteja. Näihin lukeutuvat muun muassa Daimler, ZF ja Bosch.

Hoffmanin mukaan oli yritysten etujen mukaista lyhentää työaikoja henkilöstömäärän vähentämisen sijaan, sillä se takasi asiantuntijoiden säilymisen talossa sekä säästöjä irtisanomiskustannuksissa.

Hoffmanin mukaan näin toimineet yritykset näyttivät mallia muille metallialan yrityksille ja ikään kuin raivasivat tietä.

Saksassa autoala työllistää noin 830 000 ihmistä ja se kattaa noin 5 prosenttia koko maan bruttokansantuotteesta.

https://www.dw.com/en/germanys-biggest-union-calls-for-4-day-week-to-save-thousands-of-jobs/a-54582132

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.