https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 1.8.2016

Schaeffler toimitti avainkomponentit laajennettuun Panaman kanavaan

Panaman kanavan uusi, kolmas väylä avattiin 26.6.2016 yhdeksän vuoden rakentamisen jälkeen. Nyt tätä Atlantin ja Tyynenmeren välistä oikoreittiä voivat käyttää jopa 366 m pituiset ja lähes 50 m levyiset alukset. Schaeffler on toimittanut yli 3.400 vierintälaakeria sulku- ja vedenhallintatekniikkaan, joissa sen laakerointiratkaisut liikuttavat sulkuportteja ja venttiilejä.

 

panama_kartta

Kanavassa on sulut sekä Atlantin että Tyynenmeren puolella, jotta alukset pääsevät sisämaahan 26 m korkeuserosta huolimatta. Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa.(Kuva: Schaeffler)

Laakerit varmistavat sulkujen toiminnan

Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa. Teräsbetoniset sulkuportit ovat kooltaan valtavat: leveys 50 m, korkeus 30 m ja paksuus 10 m. Turvallisuussyistä jokaiselle sululle on asennettu kaksi porttia, jotka avautuvat sivulle. Jokaisessa portissa on kaksi pääkäyttöyksikköä, jotka avaavat ja sulkevat portin vinssin avulla. Vinssin vaijerikela on laakeroitu Schaefflerin pallomaisilla rullalaakereilla. Koska porttien liikuttamiseen tarvitaan jopa 330.000 Nm vääntömomentit, kussakin portissa on myös vaihde, joka nostaa sähkömoottoreiden momentin 280-kertaiseksi. Vaihteet on laakeroitu Schaefflerin kartio- ja lieriörullalaakereilla sekä pallomaisilla rullalaakereilla. Suurin osa laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.

Vesialtaiden yläosassa ja pohjassa on kaksi "vaunua", jotka ohjaavat 3.100 tonnin painoisia portteja. Vaunujen ohjausrullien tulee kestää porttien painon lisäksi myös paine, jonka 430 miljoonaa litraa vettä aiheuttaa kussakin altaassa. Ohjausrullissa on Schaefflerin pallomaiset rullalaakerit.

Laakerit luonnonvaroja säästävään veden kiertokulkuun

Yksi Panaman kanavan tärkeistä ominaisuuksista on se, että jokaisen sulun vieressä on kolme vesiallasta. Niillä mahdollistetaan luonnonvaroja säästävä veden kiertokulku: Kun vettä halutaan juoksuttaa sulusta, avataan vesialtaita ja sulkua yhdistävässä maanalaisessa kanavassa useita venttiilejä. Koska nämä venttiilit ovat kooltaan jopa 7 m, ne on suunniteltu porteiksi. Näiden porttien teräksiset ohjausrullat on laakeroitu Schaefflerin laakereilla. Laakerit on kromattu, mikä tekee niistä erityisen kestävät korroosiota vastaan. Kohteessa käytetään Schaefflerin kehittämän Durotect-pinnoitteen eri versioita.

Haastavat olosuhteet

Schaefflerin insinööri Francesco Capittini kuvaa Panaman kanavan laakeroinneille asettamia erityishaasteita seuraavasti:

- Hidas liike aiheuttaa laakereissa osittain staattisen kaltaista kuormitusta erittäin suurilla voimilla. Lisäksi Panaman kanavan on toimittava luotettavasti 24/7, koska se on erittäin tärkeä maailmankaupalle. Huoltovälejä on suunniteltu vain viiden vuoden välein. Schaeffler pystyi silti kehittämään joitakin ratkaisuja standardituotteiden pohjalta, mutta toteutti myös projektikohtaisia ratkaisuja.

 

kaavio_iso

Suurin osa vaihteiden laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.(Kuva: Schaeffler.)

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.