https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 1.8.2016

Schaeffler toimitti avainkomponentit laajennettuun Panaman kanavaan

Panaman kanavan uusi, kolmas väylä avattiin 26.6.2016 yhdeksän vuoden rakentamisen jälkeen. Nyt tätä Atlantin ja Tyynenmeren välistä oikoreittiä voivat käyttää jopa 366 m pituiset ja lähes 50 m levyiset alukset. Schaeffler on toimittanut yli 3.400 vierintälaakeria sulku- ja vedenhallintatekniikkaan, joissa sen laakerointiratkaisut liikuttavat sulkuportteja ja venttiilejä.

 

panama_kartta

Kanavassa on sulut sekä Atlantin että Tyynenmeren puolella, jotta alukset pääsevät sisämaahan 26 m korkeuserosta huolimatta. Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa.(Kuva: Schaeffler)

Laakerit varmistavat sulkujen toiminnan

Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa. Teräsbetoniset sulkuportit ovat kooltaan valtavat: leveys 50 m, korkeus 30 m ja paksuus 10 m. Turvallisuussyistä jokaiselle sululle on asennettu kaksi porttia, jotka avautuvat sivulle. Jokaisessa portissa on kaksi pääkäyttöyksikköä, jotka avaavat ja sulkevat portin vinssin avulla. Vinssin vaijerikela on laakeroitu Schaefflerin pallomaisilla rullalaakereilla. Koska porttien liikuttamiseen tarvitaan jopa 330.000 Nm vääntömomentit, kussakin portissa on myös vaihde, joka nostaa sähkömoottoreiden momentin 280-kertaiseksi. Vaihteet on laakeroitu Schaefflerin kartio- ja lieriörullalaakereilla sekä pallomaisilla rullalaakereilla. Suurin osa laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.

Vesialtaiden yläosassa ja pohjassa on kaksi "vaunua", jotka ohjaavat 3.100 tonnin painoisia portteja. Vaunujen ohjausrullien tulee kestää porttien painon lisäksi myös paine, jonka 430 miljoonaa litraa vettä aiheuttaa kussakin altaassa. Ohjausrullissa on Schaefflerin pallomaiset rullalaakerit.

Laakerit luonnonvaroja säästävään veden kiertokulkuun

Yksi Panaman kanavan tärkeistä ominaisuuksista on se, että jokaisen sulun vieressä on kolme vesiallasta. Niillä mahdollistetaan luonnonvaroja säästävä veden kiertokulku: Kun vettä halutaan juoksuttaa sulusta, avataan vesialtaita ja sulkua yhdistävässä maanalaisessa kanavassa useita venttiilejä. Koska nämä venttiilit ovat kooltaan jopa 7 m, ne on suunniteltu porteiksi. Näiden porttien teräksiset ohjausrullat on laakeroitu Schaefflerin laakereilla. Laakerit on kromattu, mikä tekee niistä erityisen kestävät korroosiota vastaan. Kohteessa käytetään Schaefflerin kehittämän Durotect-pinnoitteen eri versioita.

Haastavat olosuhteet

Schaefflerin insinööri Francesco Capittini kuvaa Panaman kanavan laakeroinneille asettamia erityishaasteita seuraavasti:

- Hidas liike aiheuttaa laakereissa osittain staattisen kaltaista kuormitusta erittäin suurilla voimilla. Lisäksi Panaman kanavan on toimittava luotettavasti 24/7, koska se on erittäin tärkeä maailmankaupalle. Huoltovälejä on suunniteltu vain viiden vuoden välein. Schaeffler pystyi silti kehittämään joitakin ratkaisuja standardituotteiden pohjalta, mutta toteutti myös projektikohtaisia ratkaisuja.

 

kaavio_iso

Suurin osa vaihteiden laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.(Kuva: Schaeffler.)

Uusimmat artikkelit

Olkiluoto 2 palaa sähköntuotantoon vasta toukokuussa

Olkiluoto 2 -laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin tiistaina 15. huhtikuuta turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. OL2:n generaattorin roottori vaihdetaan vararoottoriin.

10.4.2025 | Alan Uutiset

VTT ja LUT-yliopisto löysivät keinoja jalostaa metsäteollisuuden hiilidioksidipäästöt muovin raaka-aineeksi

Forest CUMP -tutkimusprojektissa selvitettiin, miten metsäteollisuudesta ja jätteenpoltosta syntyvää biopohjaista hiilidioksidia otetaan talteen ja muunnetaan korkean jalostusasteen tuotteiksi, kuten muovien raaka-aineiksi eteeniksi ja propeeniksi.

Wärtsilä laajentaa teknologiakeskus Sustainable Technology Hubia Vaasassa

Wärtsilän 50 miljoonan euron investointi nopeuttaa tulevaisuuden polttoaineratkaisujen tuotantoa ja tuotekehitystä sekä uusien tuotteiden tuomista markkinoille.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

Olkiluodon vuosihuollot käynnistyvät

Ensimmäisenä alkaa Olkiluoto 3:n vuosihuolto, jossa laitos valmistellaan tulevalle, pidempikestoiselle 18 kuukauden käyttöjaksolle. Suunniteltuun huoltokokonaisuuteen sisältyy noin 1700 erillistä työtä sekä 5000 työvaihetta.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.