https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 1.8.2016

Schaeffler toimitti avainkomponentit laajennettuun Panaman kanavaan

Panaman kanavan uusi, kolmas väylä avattiin 26.6.2016 yhdeksän vuoden rakentamisen jälkeen. Nyt tätä Atlantin ja Tyynenmeren välistä oikoreittiä voivat käyttää jopa 366 m pituiset ja lähes 50 m levyiset alukset. Schaeffler on toimittanut yli 3.400 vierintälaakeria sulku- ja vedenhallintatekniikkaan, joissa sen laakerointiratkaisut liikuttavat sulkuportteja ja venttiilejä.

 

panama_kartta

Kanavassa on sulut sekä Atlantin että Tyynenmeren puolella, jotta alukset pääsevät sisämaahan 26 m korkeuserosta huolimatta. Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa.(Kuva: Schaeffler)

Laakerit varmistavat sulkujen toiminnan

Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa. Teräsbetoniset sulkuportit ovat kooltaan valtavat: leveys 50 m, korkeus 30 m ja paksuus 10 m. Turvallisuussyistä jokaiselle sululle on asennettu kaksi porttia, jotka avautuvat sivulle. Jokaisessa portissa on kaksi pääkäyttöyksikköä, jotka avaavat ja sulkevat portin vinssin avulla. Vinssin vaijerikela on laakeroitu Schaefflerin pallomaisilla rullalaakereilla. Koska porttien liikuttamiseen tarvitaan jopa 330.000 Nm vääntömomentit, kussakin portissa on myös vaihde, joka nostaa sähkömoottoreiden momentin 280-kertaiseksi. Vaihteet on laakeroitu Schaefflerin kartio- ja lieriörullalaakereilla sekä pallomaisilla rullalaakereilla. Suurin osa laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.

Vesialtaiden yläosassa ja pohjassa on kaksi "vaunua", jotka ohjaavat 3.100 tonnin painoisia portteja. Vaunujen ohjausrullien tulee kestää porttien painon lisäksi myös paine, jonka 430 miljoonaa litraa vettä aiheuttaa kussakin altaassa. Ohjausrullissa on Schaefflerin pallomaiset rullalaakerit.

Laakerit luonnonvaroja säästävään veden kiertokulkuun

Yksi Panaman kanavan tärkeistä ominaisuuksista on se, että jokaisen sulun vieressä on kolme vesiallasta. Niillä mahdollistetaan luonnonvaroja säästävä veden kiertokulku: Kun vettä halutaan juoksuttaa sulusta, avataan vesialtaita ja sulkua yhdistävässä maanalaisessa kanavassa useita venttiilejä. Koska nämä venttiilit ovat kooltaan jopa 7 m, ne on suunniteltu porteiksi. Näiden porttien teräksiset ohjausrullat on laakeroitu Schaefflerin laakereilla. Laakerit on kromattu, mikä tekee niistä erityisen kestävät korroosiota vastaan. Kohteessa käytetään Schaefflerin kehittämän Durotect-pinnoitteen eri versioita.

Haastavat olosuhteet

Schaefflerin insinööri Francesco Capittini kuvaa Panaman kanavan laakeroinneille asettamia erityishaasteita seuraavasti:

- Hidas liike aiheuttaa laakereissa osittain staattisen kaltaista kuormitusta erittäin suurilla voimilla. Lisäksi Panaman kanavan on toimittava luotettavasti 24/7, koska se on erittäin tärkeä maailmankaupalle. Huoltovälejä on suunniteltu vain viiden vuoden välein. Schaeffler pystyi silti kehittämään joitakin ratkaisuja standardituotteiden pohjalta, mutta toteutti myös projektikohtaisia ratkaisuja.

 

kaavio_iso

Suurin osa vaihteiden laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.(Kuva: Schaeffler.)

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.