https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 1.8.2016

Schaeffler toimitti avainkomponentit laajennettuun Panaman kanavaan

Panaman kanavan uusi, kolmas väylä avattiin 26.6.2016 yhdeksän vuoden rakentamisen jälkeen. Nyt tätä Atlantin ja Tyynenmeren välistä oikoreittiä voivat käyttää jopa 366 m pituiset ja lähes 50 m levyiset alukset. Schaeffler on toimittanut yli 3.400 vierintälaakeria sulku- ja vedenhallintatekniikkaan, joissa sen laakerointiratkaisut liikuttavat sulkuportteja ja venttiilejä.

 

panama_kartta

Kanavassa on sulut sekä Atlantin että Tyynenmeren puolella, jotta alukset pääsevät sisämaahan 26 m korkeuserosta huolimatta. Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa.(Kuva: Schaeffler)

Laakerit varmistavat sulkujen toiminnan

Schaefflerin komponentit ovat avainasemassa sulkuporttien toiminnassa. Teräsbetoniset sulkuportit ovat kooltaan valtavat: leveys 50 m, korkeus 30 m ja paksuus 10 m. Turvallisuussyistä jokaiselle sululle on asennettu kaksi porttia, jotka avautuvat sivulle. Jokaisessa portissa on kaksi pääkäyttöyksikköä, jotka avaavat ja sulkevat portin vinssin avulla. Vinssin vaijerikela on laakeroitu Schaefflerin pallomaisilla rullalaakereilla. Koska porttien liikuttamiseen tarvitaan jopa 330.000 Nm vääntömomentit, kussakin portissa on myös vaihde, joka nostaa sähkömoottoreiden momentin 280-kertaiseksi. Vaihteet on laakeroitu Schaefflerin kartio- ja lieriörullalaakereilla sekä pallomaisilla rullalaakereilla. Suurin osa laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.

Vesialtaiden yläosassa ja pohjassa on kaksi "vaunua", jotka ohjaavat 3.100 tonnin painoisia portteja. Vaunujen ohjausrullien tulee kestää porttien painon lisäksi myös paine, jonka 430 miljoonaa litraa vettä aiheuttaa kussakin altaassa. Ohjausrullissa on Schaefflerin pallomaiset rullalaakerit.

Laakerit luonnonvaroja säästävään veden kiertokulkuun

Yksi Panaman kanavan tärkeistä ominaisuuksista on se, että jokaisen sulun vieressä on kolme vesiallasta. Niillä mahdollistetaan luonnonvaroja säästävä veden kiertokulku: Kun vettä halutaan juoksuttaa sulusta, avataan vesialtaita ja sulkua yhdistävässä maanalaisessa kanavassa useita venttiilejä. Koska nämä venttiilit ovat kooltaan jopa 7 m, ne on suunniteltu porteiksi. Näiden porttien teräksiset ohjausrullat on laakeroitu Schaefflerin laakereilla. Laakerit on kromattu, mikä tekee niistä erityisen kestävät korroosiota vastaan. Kohteessa käytetään Schaefflerin kehittämän Durotect-pinnoitteen eri versioita.

Haastavat olosuhteet

Schaefflerin insinööri Francesco Capittini kuvaa Panaman kanavan laakeroinneille asettamia erityishaasteita seuraavasti:

- Hidas liike aiheuttaa laakereissa osittain staattisen kaltaista kuormitusta erittäin suurilla voimilla. Lisäksi Panaman kanavan on toimittava luotettavasti 24/7, koska se on erittäin tärkeä maailmankaupalle. Huoltovälejä on suunniteltu vain viiden vuoden välein. Schaeffler pystyi silti kehittämään joitakin ratkaisuja standardituotteiden pohjalta, mutta toteutti myös projektikohtaisia ratkaisuja.

 

kaavio_iso

Suurin osa vaihteiden laakereista on suojattu kulutusta vastaan Schaefflerin Triondur C -pinnoitteella 35 vuoden käyttöiän varmistamiseksi.(Kuva: Schaeffler.)

Uusimmat artikkelit

Olkiluodon vuosihuollot käynnistyvät

Ensimmäisenä alkaa Olkiluoto 3:n vuosihuolto, jossa laitos valmistellaan tulevalle, pidempikestoiselle 18 kuukauden käyttöjaksolle. Suunniteltuun huoltokokonaisuuteen sisältyy noin 1700 erillistä työtä sekä 5000 työvaihetta.

TotalEnergies valitsi IFS:n globaalin käyttöomaisuuden hallinnan uudistamiseen

TotalEnergiesin siirtyminen IFS:n EAM-ratkaisuun tukee yrityksen strategista suuntaa, jossa painotetaan vastuullista energiantuotantoa ja operatiivista tehokkuutta.

27.2.2025 | Kumppaniartikkeli

Energiatehokkuutta todistetusti

Usein yritykset pyrkivät parantamaan tehokkuuttaan taloudellisista syistä, mutta myös vähentääkseen hiilidioksidipäästöjään sekä saavuttaakseen kestävän kehityksen tavoitteensa. Yritysten avuksi Klüber Lubrication on kehittänyt vuonna 2007 julkaistun Klüber Energy Efficiency -palvelun, joka on osoittanut toimivuutensa maailmanlaajuisesti sadoissa eri projekteissa. Sen lisäksi, että pystymme todistetusti parantamaan energiatehokkuutta, pystymme myös arvioimaan kokemuksemme avulla eri laitteiden energiansäästöpotentiaalin.

26.2.2025 | Alan Uutiset

Ranskalainen pienydinreaktorikehittäjä Calogena laajentaa toimintaansa Suomeen

Teollisuuskonserni Gorgé SA:han kuuluva Calogena laajentaa toimintaansa Pohjoismaissa ja valitsi Suomen keskeiseksi kohteekseen.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.