Suomalaisen startup-kampuksen yhteiskunnallinen vaikutus merkittävä
Pohjoismaiden johtava startup-kampus Maria 01 on tänään julkaissut uuden vaikuttavuusraporttinsa. Kampuksella olevien 183 startupin vaikuttavuutta mitattiin niin sanotulla Upright -yrityksen metodilla. Metodi antaa yrityksille joko positiivisen tai negatiivisen nettovaikutussuhteen riippuen siitä, käyttääkö yritys enemmän resursseja kuin se luo arvoa.
Tutkimuksesta selviää, että Maria 01 jatkaa nettopositiivisella +25 prosentin vaikuttavuudella. Erityisen suuri vaikutus kampuksen yrityksillä on yhteiskunnalle ja tiedon lisäämiselle. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy muun muassa yritysten luomasta positiivisesta vaikutuksesta merkittäviin yhteiskunnallisiin infrastruktuureihin, kuten maksuliikenteeseen sekä energia- ja kuljetusalaan.
– Tietääksemme olemme Euroopan ainoa startup-kampus, joka mittaa systemaattisesti ja jatkuvasti startupiensa vaikuttavuutta. Kampuksellamme tulee olemaan tulevaisuudessa yli 70 000 neliömetriä tilaa uusille innovaatioille, joten on entistä tärkeämpää, että nämä innovaatiot auttavat ratkaisemaan maailmamme ongelmia eivätkä pahenna niitä, kertoo Maria 01 -kampuksen toimitusjohtaja Ville Simola.
Startupeista verotuloa ja työpaikkoja
Yritykset luovat kasvullaan merkittäviä verotuloja muun muassa työpaikkojen kautta: viime vuonna uusia työpaikkoja kampukselle syntyi 271 kappaletta. Lisäksi startupit keräsivät rahoitusta yhteensä 358 miljoonan euron verran 59 rahoituskierroksella. Maria 01 on myös erittäin kansainvälinen keskittymä. Kampuksella työskentelee 65 eri kansallisuutta.
Osana kasvustrategiaansa Maria 01 haluaa varmistaa, että tulevaisuudessa kaikki kampukselle hyväksytyt yritykset ovat nettovaikutukseltaan positiivisia. Maria 01 kertookin nyt lisäävänsä jäsenhakemukseensa yritysten vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä, jotka ovat linjassa Upright -metodin tutkimusmenetelmien kanssa. Haastatteluvaiheessa yrityksiä pyydetään kertomaan syvemmin niiden vaikuttavuudesta, joka tulee olemaan yksi merkittävä tekijä yrityksen hakemuksen hyväksymisessä.
– Olemme todella iloisia Maria 01 -kampuksen halukkuudesta ottaa selvää ja olla täysin avoimia heidän yritystensä vaikuttavuudesta. He johtavat esimerkillään keskustelua siitä, kuinka tosissaan yhteiskunnan tulisi ottaa kasvuyritysten vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan – tällä hetkellä nopeimmin uusia, vaikuttavia innovaatioita syntyy kuitenkin nimenomaan startupeissa, kertoo Uprightin asiakasprojektivastaava Erika Noponen.
Suomalaisilla startupeilla pyyhkii hyvin
Merkittävän rahoituskierroksen kerääminen ilman selkeää vaikuttavuusstrategiaa on tulevaisuudessa hyvin epätodennäköistä, Maria 01 -kampuksen toimitusjohtaja arvioi.
– Suomalaisilla kasvuyrityksillä menee paremmin kuin koskaan. Rahaa kerätään jatkuvasti isompia kierroksia ja nopeammin kuin aikaisemmin. Nyt kun rahoituksen saanti ei ole pullonkaula hyvien kasvuyritysten kasvulle, haluamme yhteisömme olevan aktiivinen toimija maailman ja yhteiskunnan ongelmien ratkojana, ei niiden luojana, Ville Simola kertoo.
Maria 01 -startupien vaikuttavuus pärjää hyvin myös vertailuryhmien nettovaikuttavuuden mittauksissa. Esimerkiksi Fortune Global 500 -yrityslistauksen yritysten nettovaikuttavuus on -46 prosenttia – ne siis käyttävät enemmän resursseja kuin luovat arvoa.
Yksi maailman merkittävin saastuttaja on vaate- ja muotiteollisuus, mikä aiheuttaa noin 10 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä. Kiertotalous on yksi vahvasti nousevia trendejä, jonka aallon harjalla toimii suomalainen Emmy Clothing Company. Yritys mahdollistaa vaatteiden myymisen täyden palvelun konseptilla omalla markkinapaikallaan. Yritys on myynyt kuudessa vuodessa yli miljoona käytettyä vaatekappaletta.
– Kiertotalouden rooli on tällä hetkellä vain noin 1 prosentin luokkaa koko vaateteollisuudesta, mutta sen rooli kasvaa koko ajan. Suomesta on tullut meidän lisäksemme muita hienoja kiertotalousyrityksiä, kuten Maria 01 -kampuksella aiemmin sijainnut Swappie. Maria 01 on meidän noin 40 hengen tiimillemme luonnollinen kotipaikka, sillä kampuksella on useita vaikuttavuusyrityksiä, joiden kanssa meillä on tiivis yhteisö, kertoo Emmy Clothing Companyn toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.