Alan Uutiset | 26.1.2018

Suomi sijoittui huippuosaajien houkuttelussa kansainvälisesti kuudenneksi

Suomi sijoittui kuudenneksi tutkimuksessa, jossa selvitettiin eri maiden kykyä kasvattaa huippuosaajia, houkutella heitä ulkomailta ja pitää heistä kiinni. Kaupunkitasolla Helsinki oli viides. Global Talent Competitiveness Index -tutkimus toteutettiin jo viidettä kertaa ja se julkaistiin Davosissa Maailman talousfoorumin yhteydessä.

globe

Global Talent Competitiveness Index -tutkimuksessa (GTCI) oli mukana 119 maata ja 90 kaupunkia, jotka on arvioitu sen mukaan, miten ne kasvattavat lahjakkuuksista huippuosaajia, houkuttelevat heitä muualta ja pitävät heistä kiinni. Tutkimuksen kolmen kärjen muodostivat tänä vuonna Sveitsi, Singapore ja USA. Suomi paransi sijoitustaan viime vuodesta kolmella pykälällä ja sijoittui kuudenneksi.

GTCI-tutkimuksessa parhaiten sijoittuneilla mailla oli useita yhteisiä tekijöitä: koulutusjärjestelmä, joka on rakennettu työelämän tarpeita ajatellen, lainsäädännön ja liike-elämän joustavuus, työllistämispolitiikka, joka yhdistää joustavuuden ja sosiaaliturvan sekä avoimuus niin sisäisesti kuin ulospäinkin.

Sulkia hattuun koulutusjärjestelmästä ja sisäisestä avoimuudesta

Tutkimuksen perusteella Suomella on vahva rooli nimenomaan kyvykkyyden ja lahjakkuuden kehittämisessä ja kasvattamisessa. Koulutusjärjestelmämme vastaa hyvin työelämän tarpeisiin ja ammatillisten ja teknisten taitojen osalta Suomi sai erinomaiset indeksipisteet.

- Suomi kasvattaa talentteja myös muiden maiden tarpeisiin: hyvin koulutetut ja sanansa pitävät suomalaiset ovat kansainvälisillä työmarkkinoilla hyvin kysyttyä työvoimaa, toteaa Adecco Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka-Pekka Annala.

Omassa vertaisryhmässään eli eurooppalaisten korkean tulotason maiden joukossa Suomi pärjäsi keskimääräistä paremmin kaikissa tutkimusosioissa ja kaikkien eurooppalaisten maiden vertaisryhmässä vielä paremmin. Yhtenä merkittävänä vahvuutena Suomelle oli sisäinen avoimuus.

Avoimuus ulospäin on meille haaste

Tutkimuksessa todettiin, että Suomella on vaikeuksia houkutella talentteja ulkomailta. Parantamisen varaa on myös ulospäin suuntautuneisuudessa, jossa Suomen sijoitus oli 35:s.

- Haastava ilmasto, aidosti kansainvälisten yritysten vähäisyys ja kykymme markkinoida itseämme voivat vaikuttaa siihen, että aivovuoto ei suuntaudu Suomeen. Meillä on kaikki ainekset nousta tulevaisuudessa myös houkuttelevuuden mittarilla ylöspäin, Annala pohtii.

Kaupungeista ykköseksi sijoittui Zürich ja viiden parhaan joukossa olivat kaikki pohjoismaiset pääkaupungit Reykjavikia lukuun ottamatta. Helsinki sai huippupisteet elämän ja ympäristön laadussa sekä kotitalouksien internet-yhteyksien määrässä. Tutkimuksen ja kehityksen osalta Helsinki pärjäsi pisteiltään kolmen kärkeä paremmin.

Global Talent Competitiveness Index -tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä HR-yritys Adecco Group, ranskalainen liike-elämän korkeakoulu INSEAD sekä viestintäyritys Tata Communications.

 

GTCI-tutkimus kokonaisuudessaan:

http://adec.co/GTCItutkimus18

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.