https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 13.9.2013

Taistelu tuotepiratismia vastaa n 26 tonnia väärennettyjä laakereita tuhottiin

Saksassa tuhottiin 26 tonnia väärennettyjä laakereita. Tuhotun erän nimellisarvo oli yli miljoona euroa. Vuonna 2007 tuhottiin noin 40 tonnia väärennettyjä laakereita, ja lukuisia vastaavia kampanjoita on toteutettu ympäri maailman.

Tänä vuonna tuhotut INAja FAG-merkkiset, ulkohalkaisijaltaan jopa 1,40 m suuruiset laakerit olivat peräisin lähinnä eurooppalaisten laakerijälleenmyyjien toimitiloihin tehdyistä ratsioista, mm. Italiasta ja Iso-Britanniasta. Mutta mukana oli myös Saksasta löydettyjä väärennöksiä:

– Merkki- ja tuotepiratismi eivät ole ainoastaan kiinalainen tai kaakkoiseurooppalainen ilmiö, vaan sitä esiintyy myös täällä lähialueillamme, toteaa Ingrid Bichelmeir-Böhn, joka johtaa Schaeffler-konsernin globaalia tuotepiratismin vastaista työryhmää.

– Väärennettyjen luksus- ja kuluttajatuotteiden lisäksi Saksan ja Euroopan markkinoille tulvii entistä enemmän myös väärennettyjä teollisuustuotteita, jotka ovat turvallisuuden kannalta kriittisiä, kuten vierintälaakerit.

Tuhotut kara-, kuula- ja neulalaakerit sekä pallomaiset rullalaakerit olivat vain osa takavarikoiduista väärennöksistä. Suurin osa väärennöksistä hävitetään löytömaassa paikallisten viranomaisten valvonnan alla.

Schaeffler tutkii vierintälaakeripiratismia ja väärennettyjen laakereiden kauppaa maailmanlaajuisesti ja ilmiantaa paljastuneet tapaukset. Seurauksena voi olla siviilioikeudellisia vaatimuksia, kuten vahingonkorvauksia ja väärennettyjen laakereiden luovuttaminen tuhottavaksi. Mutta pahimmassa tapauksessa voi tulla myös rikosoikeudellisia seuraamuksia, kuten sakko- ja/ tai vankeusrangaistuksia. Väärennöksistä yrityksille aiheutuvaa taloudellista vahinkoa on vaikea määrittää. Menetettyjen myyntitulojen lisäksi huonolaatuiset väärennökset heikentävät yrityskuvaa. Huomattavia lisäkuluja syntyy myös tutkimustyöstä, laakeriväärennösten takavarikoinnista ja niiden tuhoamisesta.

Laakerivalmistajien lisäksi piratismista kärsivät tietenkin loppuasiakkaat ja yritykset, joiden tuotteet sisältävät laakereita. Tuore tapaus Sveitsistä osoitti jälleen kerran, että turvallisuuden kannalta kriittisen laakerin rikkoutuminen voi aiheuttaa huomattavia vahinkoja. Kyseinen yritys huomasi asiakasreklamaation jälkeen, että koneeseen oli asennettu huollossa väärennetty lieriörullalaakeri. Kone ylikuumeni jo puolen vuoden kuluttua, vaikka sitä huollettiin säännöllisesti. Laitos huomasi ongelman ajoissa, mutta korjauskustannukset olivat silti noin 17 000 €, mikä on monta kertaa enemmän kuin laakerin arvo.

Väärennetyt suurlaakerit

Väärennetyt suurlaakerit tehdään käyttökelvottomiksi leikkauspolttimella. Kuvssa on pallomainen rullalaakeri, jonka ulkohalkaisija on 1,40 metriä.

Erityyppisiä ja erikoisia

Erityyppisiä ja erikokoisia väärennettyjä vierintälaakereita tuhottiin nimellisarvoltaan yli miljoonan euron edestä.

Yhdistykset, kuten esimerkiksi World Bearing Association (www.stopfakebearings. com), German Anti-Counterfeiting Association (www.markenpiraterie-apm.de) ja Quality Brands Protection Committee (www.qbpc. org.cn), informoivat väärennettyjen teollisuustuotteiden riskeistä. Ne tekevät yhteistyötä asianomaisten viranomaisten kanssa tavoitteenaan luoda oikeudelliset ja organisatoriset edellytykset taistella tehokkaasti väärennöksiä vastaan ja siten suojella valmistajia ja käyttäjiä.

Periaatteessa teollisuus voi suojautua väärennöksiltä vain ostamalla laakerit 100-prosenttisen luotettavasta lähteestä, toisin sanoen valmistajalta tai valtuutetulta jälleenmyyjältä.

Uusimmat artikkelit

4.2.2025 | Alan Uutiset

Caverion laajentaa tuulivoimaloiden huoltopalvelunsa Poriin

Caverion ostaa paikallisen Huolto-Lepistön tuulivoimaliiketoiminnan.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.

Iijoen Haapakosken vesivoimalaitoksen turbiinin peruskunnostus valmistui

Tammikuun alussa tehtyjen onnistuneiden koekäyttöjen jälkeen voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.