Taistelu tuotepiratismia vastaa n 26 tonnia väärennettyjä laakereita tuhottiin
Saksassa tuhottiin 26 tonnia väärennettyjä laakereita. Tuhotun erän nimellisarvo oli yli miljoona euroa. Vuonna 2007 tuhottiin noin 40 tonnia väärennettyjä laakereita, ja lukuisia vastaavia kampanjoita on toteutettu ympäri maailman.
Tänä vuonna tuhotut INAja FAG-merkkiset, ulkohalkaisijaltaan jopa 1,40 m suuruiset laakerit olivat peräisin lähinnä eurooppalaisten laakerijälleenmyyjien toimitiloihin tehdyistä ratsioista, mm. Italiasta ja Iso-Britanniasta. Mutta mukana oli myös Saksasta löydettyjä väärennöksiä:
– Merkki- ja tuotepiratismi eivät ole ainoastaan kiinalainen tai kaakkoiseurooppalainen ilmiö, vaan sitä esiintyy myös täällä lähialueillamme, toteaa Ingrid Bichelmeir-Böhn, joka johtaa Schaeffler-konsernin globaalia tuotepiratismin vastaista työryhmää.
– Väärennettyjen luksus- ja kuluttajatuotteiden lisäksi Saksan ja Euroopan markkinoille tulvii entistä enemmän myös väärennettyjä teollisuustuotteita, jotka ovat turvallisuuden kannalta kriittisiä, kuten vierintälaakerit.
Tuhotut kara-, kuula- ja neulalaakerit sekä pallomaiset rullalaakerit olivat vain osa takavarikoiduista väärennöksistä. Suurin osa väärennöksistä hävitetään löytömaassa paikallisten viranomaisten valvonnan alla.
Schaeffler tutkii vierintälaakeripiratismia ja väärennettyjen laakereiden kauppaa maailmanlaajuisesti ja ilmiantaa paljastuneet tapaukset. Seurauksena voi olla siviilioikeudellisia vaatimuksia, kuten vahingonkorvauksia ja väärennettyjen laakereiden luovuttaminen tuhottavaksi. Mutta pahimmassa tapauksessa voi tulla myös rikosoikeudellisia seuraamuksia, kuten sakko- ja/ tai vankeusrangaistuksia. Väärennöksistä yrityksille aiheutuvaa taloudellista vahinkoa on vaikea määrittää. Menetettyjen myyntitulojen lisäksi huonolaatuiset väärennökset heikentävät yrityskuvaa. Huomattavia lisäkuluja syntyy myös tutkimustyöstä, laakeriväärennösten takavarikoinnista ja niiden tuhoamisesta.
Laakerivalmistajien lisäksi piratismista kärsivät tietenkin loppuasiakkaat ja yritykset, joiden tuotteet sisältävät laakereita. Tuore tapaus Sveitsistä osoitti jälleen kerran, että turvallisuuden kannalta kriittisen laakerin rikkoutuminen voi aiheuttaa huomattavia vahinkoja. Kyseinen yritys huomasi asiakasreklamaation jälkeen, että koneeseen oli asennettu huollossa väärennetty lieriörullalaakeri. Kone ylikuumeni jo puolen vuoden kuluttua, vaikka sitä huollettiin säännöllisesti. Laitos huomasi ongelman ajoissa, mutta korjauskustannukset olivat silti noin 17 000 €, mikä on monta kertaa enemmän kuin laakerin arvo.
Yhdistykset, kuten esimerkiksi World Bearing Association (www.stopfakebearings. com), German Anti-Counterfeiting Association (www.markenpiraterie-apm.de) ja Quality Brands Protection Committee (www.qbpc. org.cn), informoivat väärennettyjen teollisuustuotteiden riskeistä. Ne tekevät yhteistyötä asianomaisten viranomaisten kanssa tavoitteenaan luoda oikeudelliset ja organisatoriset edellytykset taistella tehokkaasti väärennöksiä vastaan ja siten suojella valmistajia ja käyttäjiä.
Periaatteessa teollisuus voi suojautua väärennöksiltä vain ostamalla laakerit 100-prosenttisen luotettavasta lähteestä, toisin sanoen valmistajalta tai valtuutetulta jälleenmyyjältä.