https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 13.9.2013

Taistelu tuotepiratismia vastaa n 26 tonnia väärennettyjä laakereita tuhottiin

Saksassa tuhottiin 26 tonnia väärennettyjä laakereita. Tuhotun erän nimellisarvo oli yli miljoona euroa. Vuonna 2007 tuhottiin noin 40 tonnia väärennettyjä laakereita, ja lukuisia vastaavia kampanjoita on toteutettu ympäri maailman.

Tänä vuonna tuhotut INAja FAG-merkkiset, ulkohalkaisijaltaan jopa 1,40 m suuruiset laakerit olivat peräisin lähinnä eurooppalaisten laakerijälleenmyyjien toimitiloihin tehdyistä ratsioista, mm. Italiasta ja Iso-Britanniasta. Mutta mukana oli myös Saksasta löydettyjä väärennöksiä:

– Merkki- ja tuotepiratismi eivät ole ainoastaan kiinalainen tai kaakkoiseurooppalainen ilmiö, vaan sitä esiintyy myös täällä lähialueillamme, toteaa Ingrid Bichelmeir-Böhn, joka johtaa Schaeffler-konsernin globaalia tuotepiratismin vastaista työryhmää.

– Väärennettyjen luksus- ja kuluttajatuotteiden lisäksi Saksan ja Euroopan markkinoille tulvii entistä enemmän myös väärennettyjä teollisuustuotteita, jotka ovat turvallisuuden kannalta kriittisiä, kuten vierintälaakerit.

Tuhotut kara-, kuula- ja neulalaakerit sekä pallomaiset rullalaakerit olivat vain osa takavarikoiduista väärennöksistä. Suurin osa väärennöksistä hävitetään löytömaassa paikallisten viranomaisten valvonnan alla.

Schaeffler tutkii vierintälaakeripiratismia ja väärennettyjen laakereiden kauppaa maailmanlaajuisesti ja ilmiantaa paljastuneet tapaukset. Seurauksena voi olla siviilioikeudellisia vaatimuksia, kuten vahingonkorvauksia ja väärennettyjen laakereiden luovuttaminen tuhottavaksi. Mutta pahimmassa tapauksessa voi tulla myös rikosoikeudellisia seuraamuksia, kuten sakko- ja/ tai vankeusrangaistuksia. Väärennöksistä yrityksille aiheutuvaa taloudellista vahinkoa on vaikea määrittää. Menetettyjen myyntitulojen lisäksi huonolaatuiset väärennökset heikentävät yrityskuvaa. Huomattavia lisäkuluja syntyy myös tutkimustyöstä, laakeriväärennösten takavarikoinnista ja niiden tuhoamisesta.

Laakerivalmistajien lisäksi piratismista kärsivät tietenkin loppuasiakkaat ja yritykset, joiden tuotteet sisältävät laakereita. Tuore tapaus Sveitsistä osoitti jälleen kerran, että turvallisuuden kannalta kriittisen laakerin rikkoutuminen voi aiheuttaa huomattavia vahinkoja. Kyseinen yritys huomasi asiakasreklamaation jälkeen, että koneeseen oli asennettu huollossa väärennetty lieriörullalaakeri. Kone ylikuumeni jo puolen vuoden kuluttua, vaikka sitä huollettiin säännöllisesti. Laitos huomasi ongelman ajoissa, mutta korjauskustannukset olivat silti noin 17 000 €, mikä on monta kertaa enemmän kuin laakerin arvo.

Väärennetyt suurlaakerit

Väärennetyt suurlaakerit tehdään käyttökelvottomiksi leikkauspolttimella. Kuvssa on pallomainen rullalaakeri, jonka ulkohalkaisija on 1,40 metriä.

Erityyppisiä ja erikoisia

Erityyppisiä ja erikokoisia väärennettyjä vierintälaakereita tuhottiin nimellisarvoltaan yli miljoonan euron edestä.

Yhdistykset, kuten esimerkiksi World Bearing Association (www.stopfakebearings. com), German Anti-Counterfeiting Association (www.markenpiraterie-apm.de) ja Quality Brands Protection Committee (www.qbpc. org.cn), informoivat väärennettyjen teollisuustuotteiden riskeistä. Ne tekevät yhteistyötä asianomaisten viranomaisten kanssa tavoitteenaan luoda oikeudelliset ja organisatoriset edellytykset taistella tehokkaasti väärennöksiä vastaan ja siten suojella valmistajia ja käyttäjiä.

Periaatteessa teollisuus voi suojautua väärennöksiltä vain ostamalla laakerit 100-prosenttisen luotettavasta lähteestä, toisin sanoen valmistajalta tai valtuutetulta jälleenmyyjältä.

Uusimmat artikkelit

30.5.2025 | Alan Uutiset

Patria aloittaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa

Patria aloittaa strategisen yhteistyön espanjalaisen GDELS-Santa Bárbara Sistemasin kanssa. Latvian Valmieran tuotantolaitos vastaa ASCOD-rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanosta ja huollosta.

UPM investoi Tervasaaren erikoispaperitehtaan modernisointiin

Valkeakoskella sijaitsevan Tervasaaren tehtaan kilpailukyky paranee, mikä tukee UPM:n liiketoiminnan globaalia kasvustrategiaa erikoispaperisegmentissä.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.