https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 18.4.2016

Tehokkaampaa jätehuoltoa uusilla jätesäkeillä, -autoilla ja -putkistoilla

Jätehuolto on perinteinen ympäristötekniikan alue, jossa haetaan jatkuvasti uusia, ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Uusilla innovaatioilla voidaan esimerkiksi kehittää jätteiden keräämistä ja käsittelyä, vähentää kuljetuksia sekä tehostaa jätteiden hyötykäyttöä ja kierrätystä. Patentti- ja rekisteihallituksen (PRH:n) mukaan viime aikoina on patentoitu useita jätehuoltoa kehittäviä keksintöjä. Keksintöjä on tehty esimerkiksi jätteen keräämiseen liittyen.

Molok Oy:n vedenpitävä jätesäkki on suunniteltu erityisesti biojätteiden lajitteluun jätepisteiden syväsäiliöissä. Säkki on edullinen valmistaa eikä se vuoda tai hajoa nesteen vaikutuksesta pakkasella kuten kovamuovisäiliöt, joten biojäte saadaan kerättyä aiempaa edullisemmin, luotettavammin ja helpommin. (Patentin numero 123695; alkuperäinen hakija Lassila & Tikanoja Oyj)

Ab Närpes Trä & Metall on puolestaan kehittänyt jäteauton, jonka avulla lajiteltuja jätteitä voidaan kerätä jätepisteistä tehokkaammin. Sen sijaan, että autoon kerättäisiin vain yhtä jätetyyppiä kerrallaan, erilliset keräyssäiliöt mahdollistavat sen, että autoon voidaan kerätä jätteitä erikokoisista ja eri jätettä sisältävistä säiliöistä. Säiliöt voidaan myös tyhjentää erikseen, joten ratkaisu vähentää kuljetuksia sekä keräys- että tyhjennysvaiheissa. (Patentin numero 125180)

MariCap Oy on tehnyt parannuksia maan alla putkistoissa tapahtuvaan jätteiden siirtoon. Yritys käyttää järjestelmässään halkaisijaltaan pienempiä putkia kuin aiemmin on käytetty. Näin kulutetaan vähemmän energiaa imun avulla tapahtuvassa jätteen siirrossa ja putkien asentaminen maahan on helpompaa. Siirtoputkistoja voidaan myös käyttää jätteiden välivarastoina ja samalla putkistolla voidaan siirtää erilaisia jätteitä vuoron perään. Maanalainen järjestelmä vähentää jäteautoilla tehtäviä jätekuljetuksia sekä ympäristön melu- ja hajuhaittoja. Järjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi uusilla asuinalueilla. (Patentin numero 124837)

Noin yhdeksän prosenttia Patentti- ja rekisteihallituksen (PRH:n) saamista patenttihakemuksista liittyy cleantechiin.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.