Teollinen internet osaksi öljynporausalusten tekniikkaa
Teollisia internetpalveluja tuottava Remion on toteuttanut kunnonvalvontapalvelun öljynporauslauttojen ja -alusten potkurijärjestelmiä toimittavalle Rolls-Roycelle. Oikeat etävalvontatyökalut vapauttavat tiimin manuaalisesta vian etsinnästä valmiin datan käsittelyyn ja ongelmien ennaltaehkäisyyn.
– Etävalvontajärjestelmän ansiosta potkurilaitteiden vian määritys ja ratkaisu on nopeutunut parista päivästä muutamaan sekuntiin. Tämä säästää kunnonvalvontatiimin työajasta jopa puolet aiempaan nähden ja helpottaa haastavissa meriolosuhteissa sijaitsevien alusten huoltotoimenpiteitä. Vastaavaa järjestelmää ei ole alalla käytössä vielä missään, toteaa Rolls-Roycen kunnonvalvontajohtaja Lars-Erik Saarinen Remionin Regatta-järjestelmästä.
Huolto- ja kunnossapitopalvelujen kasvu kiihtyy
Säästöjen ohella teollinen internet kiihdyttää yritysten huolto- ja kunnossapitopalveluiden kehitystä. Rolls-Roycella Condition Monitoring -liiketoiminta kasvaa parhaillaan 30–40 prosentin vuosivauhtia. Etävalvontajärjestelmä on siirtänyt toiminnan painopistettä potkurilaitteiden reaktiivisesta tohtoroinnista entistä ennakoivampaan suuntaan.
– Viikkoja tai jopa kuukautta ennen saatu tieto koneiden kuormitusasteesta ja kapasiteetista suo runsaasti aikaa korjaaville toimenpiteille. Hyytyvien mittaustietokoneiden korvikkeet voidaan valmistella ja lähettää aluksille hyvissä ajoin, toteaa Saarinen.
– Rolls-Roycen saamat tulokset osoittavat selkeästi, miten datan käsittelyssä manuaalinen työ kannattaa minimoida. Digitalisaation edetessä huomio kiinnittyy entistä enemmän datan laatuun. Moderni etävalvonta nostaa datatulvasta esiin tyypilliset ongelmatilanteet ja ohjaa ongelmien juurisyiden äärelle, summaa Remionin toimitusjohtaja Jukka Kivimäki.
Tulevaisuudessa laivaa ohjataan etänä
Remionin toimittama etävalvontajärjestelmä on kansainvälisesti merkittävä aluevaltaus, sillä valtamerialuksilla teollista internetiä on hyödynnetty vasta vähän. Rolls-Roycelle uusi järjestelmä on samalla askel kohti miehittämätöntä alusta, joiden etäohjaustekniikkaa yritys kehittää parhaillaan tiiviisti.
– Tavoitteenamme on lähitulevaisuudessa kehittää autonominen alus, joka on täysin etäohjattavissa ja valvottavissa maalta käsin. Joustavasti skaalautuva Regatta mahdollistaa yksittäisten laitteiden ohella kokonaisten laitteistojen valvonnan, mikä tukee tavoitettamme, sanoo Saarinen.