Teollisuuden palvelumurros edellyttää uudenlaista asiakaslähtöisyyttä - väitös
Teollisuuden tuotantorakenteet ovat muuttuneet rajusti, ja palvelujen osuus ja rooli kasvavat jatkuvasti. Asiakaslähtöisyyttä on tarkasteltava teollisuuden palveluinnovaatiotoiminnan ja yhteiskehittämisen lähtökohdista, korostaa Heidi Korhonen tuotantotalouden väitöskirjassaan.
Teollisuuden innovaatiotoiminta on laajentunut teknologiasta ja fyysisistä tavaroista yhä enemmän kohti palveluja, tuote-palvelujärjestelmiä ja asiakasratkaisuja, mikä korostaa asiakaslähtöisyyden merkitystä. Osalle teollisuusyrityksistä palveluliiketoiminta on erittäin tuottoisaa, osalla on haasteita asiakaslähtöisyyden ja palveluinnovaatioiden toteuttamisessa.
VTT:n erikoistutkija Heidi Korhonen tutki väitöskirjassaan asiakaslähtöisyyttä ja soveltamista teollisuuden palveluinnovaatioissa. Työssään hän kehitti uuden lähestymistavan, joka perustuu 31 valmistus- ja teknologiayrityksen tapaustutkimukseen sekä teoreettis-käsitteelliseen tutkimukseen. Näissä saatiin tietoa asiakkuuksien sisäisistä kytkennöistä, yritysasiakkaiden tarpeista sekä asiakkaiden osallistamisesta ja asiakasarvosta.
Kohti yhteiskehittämistä
Teollisuuden digitaalisessa palvelumurroksessa yritysten on otettava toimintaansa mukaan vahvemmin asiakas-toimittajavuorovaikutus. Palveluinnovaatiot on nähtävä monikerroksisena järjestelmämuutoksena. Innovaatiot eivät koske ainoastaan tuotteita ja palveluita vaan laajempia ekosysteemejä, joissa oleellisia toimijoita ja hyötyjiä ovat ihmiset ja koko yhteiskunta. Asiakkaat ja muut sidosryhmät ovat luontaisesti osallisina innovaatioissa. Uusi lähestymistapa edellyttää huomion kohdistamista arvon yhteistuottamiseen, yhteiskehittämisen johtamista yhdistelemällä yrityksen sisäistä ja sen rajat ylittävää innovaatiotoimintaa sekä suotuisan dynamiikan luomista vuorovaikutteiselle oppimiselle.
Lue lisää:Asiakaslähtöisyys teollisuuden palveluinnovaatioissa: http://www.vtt.fi/inf/pdf/science/2016/S131.pdf