https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 31.8.2016

Teollisuuden palvelumurros edellyttää uudenlaista asiakaslähtöisyyttä - väitös

Teollisuuden tuotantorakenteet ovat muuttuneet rajusti, ja palvelujen osuus ja rooli kasvavat jatkuvasti. Asiakaslähtöisyyttä on tarkasteltava teollisuuden palveluinnovaatiotoiminnan ja yhteiskehittämisen lähtökohdista, korostaa Heidi Korhonen tuotantotalouden väitöskirjassaan.

väittelijä

VTT:n erikoistutkija, diplomi-insinööri Heidi Korhonen väittelee Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa, salissa TU1, Maarintie 8, Espoo, 2.9. klo 12

Teollisuuden innovaatiotoiminta on laajentunut teknologiasta ja fyysisistä tavaroista yhä enemmän kohti palveluja, tuote-palvelujärjestelmiä ja asiakasratkaisuja, mikä korostaa asiakaslähtöisyyden merkitystä. Osalle teollisuusyrityksistä palveluliiketoiminta on erittäin tuottoisaa, osalla on haasteita asiakaslähtöisyyden ja palveluinnovaatioiden toteuttamisessa.

VTT:n erikoistutkija Heidi Korhonen tutki väitöskirjassaan asiakaslähtöisyyttä ja soveltamista teollisuuden palveluinnovaatioissa. Työssään hän kehitti uuden lähestymistavan, joka perustuu 31 valmistus- ja teknologiayrityksen tapaustutkimukseen sekä teoreettis-käsitteelliseen tutkimukseen. Näissä saatiin tietoa asiakkuuksien sisäisistä kytkennöistä, yritysasiakkaiden tarpeista sekä asiakkaiden osallistamisesta ja asiakasarvosta.

Kohti yhteiskehittämistä

Teollisuuden digitaalisessa palvelumurroksessa yritysten on otettava toimintaansa mukaan vahvemmin asiakas-toimittajavuorovaikutus. Palveluinnovaatiot on nähtävä monikerroksisena järjestelmämuutoksena. Innovaatiot eivät koske ainoastaan tuotteita ja palveluita vaan laajempia ekosysteemejä, joissa oleellisia toimijoita ja hyötyjiä ovat ihmiset ja koko yhteiskunta. Asiakkaat ja muut sidosryhmät ovat luontaisesti osallisina innovaatioissa. Uusi lähestymistapa edellyttää huomion kohdistamista arvon yhteistuottamiseen, yhteiskehittämisen johtamista yhdistelemällä yrityksen sisäistä ja sen rajat ylittävää innovaatiotoimintaa sekä suotuisan dynamiikan luomista vuorovaikutteiselle oppimiselle. 

Lue lisää:Asiakaslähtöisyys teollisuuden palveluinnovaatioissa: http://www.vtt.fi/inf/pdf/science/2016/S131.pdf

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.