Alan Uutiset | 8.11.2018

Tulli uudistuu digiaallon harjalla

Tullin historian suurimmassa kehitysohjelmassa uudistetaan samalla kertaa tulliselvitysjärjestelmä taustapalveluineen ja tehostetaan Tullin toimintaa. Ensimmäinen merkittävä palvelu, Fintaric-tullinimikepalvelu, julkaistiin lokakuussa. Uusi tietopalvelu helpottaa asiakasta tullaamaan netissä.    

ullin digiohjelmassa (2015-2020) uudistetaan tulliselvitysjärjestelmä vastaamaan uutta EU-lainsäädäntöä. Fintaric on osa tätä uudistusta, jossa edistetään sujuvaa ulkomaankauppaa.

Tavaroiden tulliselvitys perustuu pitkälti tullinimikkeisiin, joita on noin 18 000.

- Tulli-ilmoituksen täyttäminen on asiakkaan vastuulla, ja heille haastavinta on löytää ilmoitettavalle tavaralle oikea nimike. Uusi Fintaric helpottaa löytämään oikean nimikkeen, tiivistää Tullin asiakkuus- ja veronkantojohtaja Tom Ferm.

Asiakkaat ovat jo kiittäneet uutta tullinimikepalvelua selkeydestä ja siitä, että lähes kaikki nimikkeeseen liittyvä löytyy samasta paikasta. Esimerkiksi kansalliset rajoitustiedot saa yhdessä tavaranimiketietojen kanssa.

Fintaricin lisäksi Tulli kehittää asiakkailleen useita helppoja digipalveluja lähivuosina. Keväällä otetaan käyttöön viimeinen digitalisoitu ilmoitusmenettely tullivarastoinnissa. Uusi verkkopalvelu on suunnattu yrityksille, jotka varastoivat Suomeen tuotavaa tavaraa. Yritysten ei enää tarvitse fyysisesti asioida Tullissa, kun he asettavat tullaamatonta tavaraa tullivarastoon.

Tulli tehostaa toimintaansa

Kansainvälisissä vertailuissa Tulli on maailman kärkeä. Osana isoa digiohjelmaa, tulliselvitysuudistuksen rinnalla, Tulli uusii tietojärjestelmiään. Tähän haastavat osaltaan kasvava verkkokauppa. 

- Uudistamme, koska haluamme edelleen olla yksi maailman tehokkaimmista tulleista. Pelkästään verkkokaupan volyymin kasvu edellyttää tehokkaita prosesseja ja tukijärjestelmiä. Kun hyödynnämme tehokkaasti tavaraa koskevia tietovirtoja, nopeutamme tavarakuljetuksia myyjältä ostajalle, Ferm sanoo.

- Otimme lokakuussa käyttöön keskitetyn tietovaraston ja uusia analysointi- ja raportointivälineitä. Nämä yhdenmukaistavat ja tehostavat tietojen hyödyntämistä. Tietovaraston dataa käytetään myös asiakas- ja viranomaisraportoinnissa. Lisäksi tullitoiminnan mittarit on jo osittain toteutettu uuteen raportointiratkaisuun. Näin seuraamme yhä tehokkaammin Tullin toimintaa, kiteyttää Tullin digiohjelman kehityspäällikkö Marianne Vuolli.

Kasvava verkkokauppa haastaa myös Tullin asiakkaat. EU-alueen ulkopuolelta tehdystä nettiostosta tulee tehdä tulliselvitys.

- Parhaillaan testaamme, voiko tekoäly auttaa asiakasta tullaamaan oikein. Analysoimme asiakkaiden tullineuvonnassa esittämiä kysymyksiä ja kokeilemme, voiko tietojen perusteella konetta opettaa asiakasneuvojan avuksi, kertoo Marianne Vuolli.

 

 

24.10.2018

Vaikuttavia kohtaamisia – Expomark alalla jo 30 vuotta

Messujen ja markkinointitapahtumien asema säilyy digitaalisaationkin aikakaudella. Tuoreen  markkinoinnin väitöstutkimuksenkin  mukaan tapahtumat synnyttävät kohtaamisia, tunnetta ja tietoa, joihin digitaalisuus ei pysty. Ihmiset haluavat tavata toisiaan ja luoda suhteita.

Uusimmat artikkelit

Austalin telakka kyberiskun kohteena – U.S. Navyn data turvassa

Sotalaivoja ja matkustaja-aluksia rakentava australialainen Austalin telakka ilmoittaa joutuneensa äskettäin kiristyshaittaohjelman kohteeksi. Telakka ei maksanut kiristäjille. 

12.11.2018 | Alan Uutiset

Janakkalan vuoden yrittäjäksi on valittu teollisuuden kunnossapitoon erikoistunut Inweld Oy

Janakkalan vuoden yrittäjinä on palkittu teollisuuden kunnossapitoon erikoistuneen Inweld Oy:n yrittäjät Timo ja Janne Kurkela. Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Janakkalan Yrittäjät luovuttivat palkinnon Janakkalan yrittäjäjuhlassa viime perjantaina, kerrotaan Yrittäjät.fi -verkkosivustolla.

SSAB ja Kemppi kehittävät yhdessä hitsausprosessia nopeuttavan digitaalisen ratkaisun

SSAB ja hitsausalan digitalisoinnin edelläkävijä, Kemppi, ovat onnistuneet yhdistämään SSAB SmartSteel- ja Kemppi WeldEye-pilvipalvelut toisiinsa perusainetietojen käsittelyn tehostamiseksi hitsaustuotannossa. Onnistuneen pilottikokeen tulokset ovat nyt kumpaakin digitaalista palvelua käyttävien yritysten saatavilla.

7.11.2018 | Tutkimus ja koulutus

Turbiinitekniikka -kirja voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstölle sekä energia-alan opiskelijoille

Turbiinitekniikka -kirja on tarkoitettu käsikirjaksi voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstölle. Kirjan tavoitteena on antaa lukijoille perustiedot turbiinilaitoksesta ja perusta oman turbiinilaitoksen ymmärtämiseen ja käyttö- ja kunnossapitotoiminnan kehittämiseen.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.

Kemijoki Oy jatkaa sopimusta Lieksan seudun vesivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta Maintpartnerin kanssa

Kemijoki Oy jatkaa Lieksanjoessa sijaitsevien Lieksankosken ja Pankakosken vesivoimalaitostensa paikalliskäyttöä ja kunnossapitoa koskevaa sopimusta Maintpartnerin kanssa. Maintpartner on vastannut laitosten käytöstä ja kunnossapidosta vuodesta 2008.