https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 17.11.2022

Tuuliturbiinien lavat valmistetaan tulevaisuudessa puusta? Stora Enso aloittaa kehitystyön

Stora Enso tarjoaa puuta tuuliturbiinien lapojen ja tornien valmistusmateriaaliksi.

Stora_Enso_Lippu

Stora Enso kehittää puusta vaihtoehtoa lasi- ja hiilikuidulle.

Stora Enso ja saksalainen Voodin Blade Technology GmbH ovat solmineet kumppanisopimuksen puusta valmistettujen tuuliturbiinien lapojen kehittämiseksi.

Tavallisesti tuuliturbiinien lavat valmistetaan uusiutumattomista lasi- ja hiilikuidusta. Käytöstä poistetut lavat päätyvät usein kaatopaikalle sekajätteenä.

”Energiakriisi ja kunnianhimoiset päästötavoitteet ovat kasvattaneet tuulivoiman kysyntää suuremmaksi kuin koskaan. Kumppanuus Voodin Bladesin kanssa nopeuttaa vastuullisen ja kilpailukykyisen arvoketjun luomista tuuliturbiinilapojen kasvaville markkinoille”,  Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Lars Völkel sanoo.

Ensimmäiset 20-metriset lavat ovat edenneet tuotantovaiheeseen. Ne asennetaan 0,5 megawatin turbiiniiniin  lähelle Saksan Warburgia vuoden 2022 lopulla.

Yhtiöt kertovat kehittävänsä seuraavaksi 80-metrisiä lapoja.

”20-metristen lapojen asentamisella raivaamme tietä kohti vastuullisempaa tulevaisuutta. Ajan mittaan alamme myös kehittää ja valmistaa lapoja tulevaisuuden suurturbiineihin”, Voodin Bladesin konetekniikan ja automaation asiantuntija Joachim Knapp kertoo.

20-metriset lavat valmistetaan Stora Enson viilupuusta eli LVL:stä. Se on massiivipuutuote, joka kuormankantokykynsä ansiosta soveltuu suurikokoisiin turbiinin lapoihin. Teräkseen ja betoniin verrattuna LVL on myös suhteellisen kevyttä kuljetettavaksi asennuskohteeseen.

Stora Enso tiedotti hiljattain kumppanuudesta puuteknologiayritys Modvionin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on tehdä puusta vaihtoehto myös tuulivoimaloiden tornien materiaaliksi. 

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.