Uudet energiaohjausratkaisut kiinnostavat asiakkaita
Viiden energiayhtiön yhteinen Asiakas energiavaikuttajana -tutkimushanke päättyi kesäkuussa. Energiayhtiöt ovat reilun vuoden ajan keränneet kolmella, keskenään erilaisella energiaohjausteknologialla mittaustietoja ja käyttökokemuksia uudenlaisten kuluttajapalveluiden tarjoamiseksi.
Hankkeen tulokset osoittavat, että asiakkailla on kiinnostus ja tarve energiaohjausratkaisuille. Riippuen valitusta teknologiasta asiakas voi saavuttaa jopa 20 prosentin säästön kokonaissähkölaskussa. Säästö syntyy pääasiassa kulutuksen tuntiohjauksen tuomista kustannushyödyistä. Energiasäästöjen saavuttaminen sen sijaan vaikuttaa olevan haastavaa asumiskäytössä olevissa kiinteistöissä.
Hintaoptimoinnin lisäksi Fingridin reservimarkkinat ja tulevaisuudessa muut joustomarkkinat ovat mielenkiintoinen tulonlähde kuluttajille. Lähes kaikista kodeista löytyvät lämminvesivaraajat tarjoavat noin 30–60 €/v tulovirran nykyisellä sähkön hintatasolla. Tulevaisuuden tasehallintamallin muutokset voivat luoda uusia arvonluonnin komponentteja.
Asiakkaat haluavat tietää säästöistä ja ohjauksesta
Hankkeen aikana tehtyjen asiakaskyselyiden ja saadun palautteen perusteella on selvää, että asiakkaat haluavat seurata miten energiaohjausteknologia vaikuttaa kodissa. Käyttäjät ovat kiinnostuneita saavutetuista säästöistä sekä toteutetuista ohjauksista.
Lisäksi on hyvä tiedostaa, että käyttäjiä on monenlaisia – niin tekniikasta kiinnostuneita, jotka haluavat syventyä asiaan kuin mukavuutta arvostavia, jotka toivovat yksinkertaista taustalla toteutuvaa optimointia.
- Asiakkaan kodissa tapahtuva energiaohjauspalvelun tarjoaminen ei ole helppo tehtävä. Asiakkaat odottavat kustannussäästöjä, jotka tulee kyetä todistamaan. Samalla heille tulee tarjota 24/7 asiakastukipalvelua, sanoo Asiakas energiavaikuttajana -tutkimushankkeen projektikoordinaattori Aki Toivanen Vanguard Consultingista.
Energiakulutuksen optimointipalvelun tuottaminen sähkökäyttäjille on energiayhtiöille uusi liiketoiminta-alue, joka vaatii uudenlaista osaamista sekä digitaalisten työkalujen hyödyntämistä hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseksi.
- Keskitetty sähkönkäytön tiedonvaihtojärjestelmä Datahub ja digitaaliset työkalut mahdollistavat hyötyjen arvioinnin jo myyntivaiheessa. Näin voimme varmistaa, että asiakasodotukset kohtaavat ja luoda tehokkaan tilaus-toimitusprosessin, sanoo hankkeen IT-koordinaattori Juuso Kari Akamon Innovationsista.
Reaaliaikainen data ja ohjaus voittava yhdistelmä
Tutkimushankeen keskeinen tulos on digitalisaation ja energiakulutusdatan tarjoamien mahdollisuuksien tunnistaminen.
Kaksisuuntainen, joustava sähköjärjestelmä haastaa nykyiset tukku- ja vähittäismarkkinamallit. Reaaliaikainen energiakulutustieto ja kuormanohjauskyky ovat voittava yhdistelmä, mutta sen saavuttaminen edellyttää vielä teknologia- ja palvelukehitystä. Tässä hankeen yhteistyöryhmä näkee erityisesti IoT- ratkaisut kiinnostavana kehityspolkuna.
Sekä kustannussäästöt että markkinatulot tärkeitä
Hankkeessa testatut palvelut otettiin hyvin vastaan ja suuri osa koekäyttäjistä olisi valmis jatkamaan palveluiden koekäyttöä. Energiayhtiöiden näkökulmasta käyttökustannukset kattavan ansaintamallin löytäminen osoittautui kuitenkin haastavaksi.
Kuluttajien antamat itsearviot saavutetuista kustannussäästöistä olivat yllättävän tarkkoja kerätyn mittaustiedon kanssa, joten vanha sanonta ”Asiakas on aina oikeassa” näyttää edelleen pitävän paikkansa.
- Sähköautojen latauksen ja sähkön omatuotannon lisääntyessä taloudellisen yhtälön odotetaan paranevan 2020- luvun alkupuolella. Energiamurroksen vaikutukset näkyvät yhä enemmän sähkömarkkinoilla ja asiakkaiden tarve energiakulutuksen optimointiin kasvaa, sanoo Aki Toivanen.
Tutkimushankkeessa kerätyn palautteen perusteella asiakkaat arvostavat energiaohjausratkaisujen mukana tulevia digitaalisia lisäarvopalveluita, mutta eivät ole juuri valmiita maksamaan niistä. Näin ollen energiaohjausratkaisujen tulisi kyetä maksamaan itsensä takaisin saavutettavilla kustannussäästöillä ja markkinatuloilla.
Tutkimus ja kehitys jatkuvat energiayhtiöissä
Energiayhtiöt jatkavat palvelukehitystä itsenäisesti hyödyntäen kerättyä dataa ja kokemuksia. Dataa hyödynnetään vielä tiedonkeräysvaiheen päättymisen jälkeen sähkömarkkinamuutosten vaikutusten arvioinnissa. Esimerkkejä ovat erilaisten kulutusprofiilien analysointi, 15 minuutin taseikkunan vaikutusten arviointi sekä jakeluverkkojen kuormitusskenaarioiden luominen.
Hankkeeseen osallistuneista energiayhtiöistä Pohjois-Karjalan Sähkö jatkaa tutkimusyhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Vaasan Sähkö puolestaan päätti investoida Comsel Systemin ratkaisuihin, joita se alkaa tarjota asiakkailleen.
- Comselin ratkaisut tarjoavat kustannustehokkaan ja luotettavan teknologian asiakkaille hyödyntää energiamurroksen mahdollisuuksia, sanoo Jari Hovila Vaasan Sähköstä.
Energiamurros etenee Suomessa nopeasti 2020- luvulla ja energiayhtiöiden tulee tarjota asiakkailleen hiilineutraalisuutta ja kustannustehokkuutta tukevia ratkaisuja. Niiden janiihin liittyvien palveluiden kehittäminen vaatii resursseja.
- Tulevaisuudessa tulemme näkemään yhä enemmän yhteistyötä niin energia- ja teknologiayhtiöiden kesken kuin energiatoimialan sisälläkin. Sähköjärjestelmää hiilineutralisoivan energiamurroksen ja digitalisaation edetessä koko toimialalla on edessä mahdollisuuksien aikakausi, Aki Toivanen toteaa.