Alan Uutiset | 2.1.2019

VR-Yhtymä yhtiöittää kunnossapidon liiketoiminnan

VR-Yhtymä siirtää kunnossapidon liiketoimintansa konsernin sisällä toimivaan tytäryhtiöön. VR Kunnossapito Oy:ksi nimetty yritys aloitti toimintansa 1.1.2019 ja uuden yhtiön palvelukseen siirtyi vanhoina työntekijöinä 990 henkilöä. Raidekaluston kunnossapitoon erikoistunutta yhtiötä johtaa kunnossapitojohtaja Kimmo Soini, yhtiö kertoo.

vr-track-vy-special

Tavoitteena on kasvattaa VR Kunnossapito Oy:sta kilpailukykyinen raidekaluston monimerkkihuoltamo. Tarkoitus on laajentaa asiakaspohjaa ja hakea kasvua lähialueilta ja muilta toimialoilta.

- VR-Yhtymä vastaa tällä muutoksella strategiansa mukaisesti toimintaympäristön vaatimuksiin ja luo samalla edellytyksiä uudelle kasvulle. Kunnossapidon yhtiöittäminen mahdollistaa kokonaan uusien markkinoiden luomisen Suomessa ja ulkomailla. Lisäksi VR-Yhtymä pystyy nyt keskittymään entistäkin paremmin henkilö- ja tavaraliikenteen asiakaskokemuksen parantamiseen, sanoo YR-Yhtymän toimitusjohtaja Rolf Jansson.

- Raidekaluston kunnossapidon tulevaisuus näyttää hyvältä. Kun raideliikenteen osuus koko liikenteestä kasvaa niin samalla myös huoltomarkkina kasvaa. Uskomme olevamme kilpailukykyisiä tässä markkinassa ja pystymme hyödyntämään yhtiön kanssa saatua operatiivista kokemusta. Meillä on erittäin hyvä ymmärrys siitä mitä asiakas haluaa. Yhtiöittäminen avaa meille myös uusia mahdollisuuksia kehittää ja laajentaa nykyistä toimintaa, kunnossapitojohtaja Kimmo Soini sanoo.

VR-Yhtymä omistaa kaikki VR Kunnossapito Oy:n osakkeet. Uuden yhtiön palveluihin kuuluvat edelleen mm. raidekaluston kevyet ennakkohuollot, viankorjaukset, raskaat huollot, tavaravaunujen valmistus ja kaluston elinkaaren hallinta. Yhtiö tarjoaa myös raideliikenteen kalustotekniikkaan liittyviä asiantuntijapalveluita.

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.