VR sai ison kaluston modernisointiprojektin ruotsalaiselta SJ:ltä
“Mittava sopimus kaluston modernisoinnista SJ:n kanssa on meille aivan loistava päänavaus Ruotsin raidekaluston kunnossapitomarkkinoille,” VR FleetCaren toimitusjohtaja Otso Ikonen iloitsee.
VR FleetCare toteuttaa 27 X40 -sähköjunan kattavan modernisoinnin ja matkustajainformaatiojärjestelmän päivittämisen. Modernisoinnilla tavoitellaan kaluston elinkaaripidennystä ja matkustusmukavuuden parannusta asiakkaille. Sopimuksen arvo on yhteensä yli 35 miljoonaa euroa.
– Ennen kaikkea olen ylpeä SJ:n luottamuksesta meihin. Mittava sopimus kaluston modernisoinnista SJ:n kanssa on meille aivan loistava päänavaus Ruotsin raidekaluston kunnossapitomarkkinoille. Nyt voitettu hanke on myös osoitus kyvykkyyksistämme ja kansainvälisen kasvustrategiamme onnistumisesta, VR FleetCaren toimitusjohtaja Otso Ikonen sanoo.
Kalustoprojektin suunnittelu ja toteutus alkaa heti, ja kaluston viimeiset uudistetut junat toimitetaan asiakkaalle ja liikenteeseen vuonna 2027. Työt tehdään Suomessa VR FleetCaren Oulun varikon projektikeskuksessa ja Pieksämäen konepajalla.
Alstomin valmistama X40 on SJ:n liikennöimä kolmen vaunun kaksikerroksinen sähkömoottorijuna. Junat on otettu käyttöön vuosien 2004–2008 aikana. Kalustolle on tarkoitus tehdä kattava remontti sisä- ja ulkopuolelle käsittäen muun muassa matkustamon tilajärjestyksen muutoksen, penkkien ja valaistuksen uusimisen sekä matkustajainformaatiojärjestelmän päivityksen nykyaikaan. Junat myös pintakäsitellään ja maalataan asiakkaan brändin mukaisesti.
Ikosen mukaan yhtiön toimipaikoilla on jo valmiiksi hyvät puitteet kalustoprojekteille, mutta kaluston pintakäsittelyihin ja ulkomaisen kaluston siirtoihin Suomen rataverkolla tarvitaan uusia ratkaisuja. Oulun varikon huoltohalliin rakennetaan nykyaikainen esikäsittelytila ja maalaamo. Lisäksi Suomen raideleveyksiin sopivat uudet hankittavat siirtotelit tulevat jatkossakin helpottamaan kaluston siirtämistä raiteita pitkin kunnossapitoyksiköihin.