Alan Uutiset | 24.10.2018

Vaikuttavia kohtaamisia – Expomark alalla jo 30 vuotta

Messujen ja markkinointitapahtumien asema säilyy digitaalisaationkin aikakaudella. Tuoreen  markkinoinnin väitöstutkimuksenkin  mukaan tapahtumat synnyttävät kohtaamisia, tunnetta ja tietoa, joihin digitaalisuus ei pysty. Ihmiset haluavat tavata toisiaan ja luoda suhteita.

IMG_20181024_172301 (3) (1)

Energiamessujen toisen messupäivän pääteeksi järjestetyssä Happy hour -tilaisuudessa näytteilleasettajat tapasivat toisensa ja ottivat lasilliset tapahtuman järjestäjän, Expomark Oy:n, 30-vuotis taipaleen kunniaksi. Kuva: Heikki Jokinen.

– Kohtaamisten arvo vain korostuu. Tapahtumien merkityksellisyyttä kuvaa hyvin nuorille suunnattu Tubecon, joka vetää tuhansia osallistujia eri puolilta Suomea. Jopa nuoret diginatiivit haluavat nähdä kasvokkain netistä tuttuja tubettajatähtiä, avaa Expomarkin toimitusjohtaja Tomi Niemi.

Yrityksille tapahtumat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden vuorovaikutukseen oikeiden kohderyhmien kanssa. Kantar TNS:n tutkimuksen mukaan messumedian osuus yritysten mainoskakusta kasvoikin viime vuonna Suomessa noin 45 miljoonaan euroon, mikä on viisi prosenttia edellisvuotta enemmän.

– Jotain alan potentiaalista kertoo, että viime aikoina uudetkin toimijat mediataloista teleoperaattoreihin ovat lähteneet mukaan bisnekseen, Niemi kertoo.

Expomark 30 vuotta toimialamessujen edelläkävijänä

30-vuotias Expomark on yksi kotimaisista tapahtuma-alan konkareista ja erikoismessujen edelläkävijä. Yritys järjestää valtakunnallisia teollisuuden ja hyvinvointialan ammattilaistapahtumia yhdessä toimialojen parhaiden asiantuntijaorganisaatioiden kanssa. Kumppaneita ovat Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n ohella esimerkiksi Energiateollisuus, työ- ja elinkeinoministeriö, VTT, World Energy Council Finland sekä Invalidiliitto ja Vanhustyön keskusliitto.

Kiinnostus ammatillisiin toimialamessuihin jatkuu vahvana. Suurimmalla osalla Expomarkin tapahtumistakin on jo vuosikymmenten historia, mikä ei olisi mahdollista ilman kohderyhmän ja toimialan tarpeiden mukana kehittymistä.

– Nykyään ohjelmassa on yhä enemmän seminaareja, esityksiä ja koulutuksellista sisältöä. Osallistujat haluavat ja saavat kattavan tietopaketin. Muutaman vuoden ajan verottajakin on hyväksynyt messut ammatillisena koulutuspäivänä, Niemi avaa.

– Myös yritysyhteistyö on syventynyt. Nykyään yritysten kanssa keskustellaan paljon strategisemmalla tasolla messumediasta osana suurempaa markkinointikokonaisuutta.

IMG_20181024_172903 (1) (1)

Kuvassa Expomark Oy:n tehotiimin jäseniä oikealta vasemmalle Nina Nurminen, Juha Nyholm, Tomi Niemi ja Katariina Kotomäki. Kuva: Anna Paananen.

Energia 2018: Laaja katsaus energiaratkaisuihin ja muutoksen hallintaan

Parhaillaan käynnissä oleva Energia 2018 -messutapahtuma tarjoaa kattavan näkymän niin toimialan käytännön ratkaisuihin kuin muutoksen hallintaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Tapahtumasta on kehittynyt merkittävä kansallisen ja kansainvälisenkin energiakeskustelun foorumi runsaan kaupallisen messutarjonnan ohella.

Esimerkiksi World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä 2018 -tilaisuus toi messutapahtuman avajaispäivänsä yhteen edustavan joukon asiantuntijoita hakemaan yhdessä ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas arvioi globaaleja haasteita ja mahdollisuuksia Euroopan perspektiivistä.

– Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi.

Energia_2016

Energia-messut järjestetään joka toinen syksy Tampereella. Kuva: Heikki Jokinen.

 

Uusimmat artikkelit

Austalin telakka kyberiskun kohteena – U.S. Navyn data turvassa

Sotalaivoja ja matkustaja-aluksia rakentava australialainen Austalin telakka ilmoittaa joutuneensa äskettäin kiristyshaittaohjelman kohteeksi. Telakka ei maksanut kiristäjille. 

12.11.2018 | Alan Uutiset

Janakkalan vuoden yrittäjäksi on valittu teollisuuden kunnossapitoon erikoistunut Inweld Oy

Janakkalan vuoden yrittäjinä on palkittu teollisuuden kunnossapitoon erikoistuneen Inweld Oy:n yrittäjät Timo ja Janne Kurkela. Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Janakkalan Yrittäjät luovuttivat palkinnon Janakkalan yrittäjäjuhlassa viime perjantaina, kerrotaan Yrittäjät.fi -verkkosivustolla.

SSAB ja Kemppi kehittävät yhdessä hitsausprosessia nopeuttavan digitaalisen ratkaisun

SSAB ja hitsausalan digitalisoinnin edelläkävijä, Kemppi, ovat onnistuneet yhdistämään SSAB SmartSteel- ja Kemppi WeldEye-pilvipalvelut toisiinsa perusainetietojen käsittelyn tehostamiseksi hitsaustuotannossa. Onnistuneen pilottikokeen tulokset ovat nyt kumpaakin digitaalista palvelua käyttävien yritysten saatavilla.

7.11.2018 | Tutkimus ja koulutus

Turbiinitekniikka -kirja voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstölle sekä energia-alan opiskelijoille

Turbiinitekniikka -kirja on tarkoitettu käsikirjaksi voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstölle. Kirjan tavoitteena on antaa lukijoille perustiedot turbiinilaitoksesta ja perusta oman turbiinilaitoksen ymmärtämiseen ja käyttö- ja kunnossapitotoiminnan kehittämiseen.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.

Kemijoki Oy jatkaa sopimusta Lieksan seudun vesivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta Maintpartnerin kanssa

Kemijoki Oy jatkaa Lieksanjoessa sijaitsevien Lieksankosken ja Pankakosken vesivoimalaitostensa paikalliskäyttöä ja kunnossapitoa koskevaa sopimusta Maintpartnerin kanssa. Maintpartner on vastannut laitosten käytöstä ja kunnossapidosta vuodesta 2008.