Vaikuttavia kohtaamisia – Expomark alalla jo 30 vuotta
Messujen ja markkinointitapahtumien asema säilyy digitaalisaationkin aikakaudella. Tuoreen markkinoinnin väitöstutkimuksenkin mukaan tapahtumat synnyttävät kohtaamisia, tunnetta ja tietoa, joihin digitaalisuus ei pysty. Ihmiset haluavat tavata toisiaan ja luoda suhteita.
– Kohtaamisten arvo vain korostuu. Tapahtumien merkityksellisyyttä kuvaa hyvin nuorille suunnattu Tubecon, joka vetää tuhansia osallistujia eri puolilta Suomea. Jopa nuoret diginatiivit haluavat nähdä kasvokkain netistä tuttuja tubettajatähtiä, avaa Expomarkin toimitusjohtaja Tomi Niemi.
Yrityksille tapahtumat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden vuorovaikutukseen oikeiden kohderyhmien kanssa. Kantar TNS:n tutkimuksen mukaan messumedian osuus yritysten mainoskakusta kasvoikin viime vuonna Suomessa noin 45 miljoonaan euroon, mikä on viisi prosenttia edellisvuotta enemmän.
– Jotain alan potentiaalista kertoo, että viime aikoina uudetkin toimijat mediataloista teleoperaattoreihin ovat lähteneet mukaan bisnekseen, Niemi kertoo.
Expomark 30 vuotta toimialamessujen edelläkävijänä
30-vuotias Expomark on yksi kotimaisista tapahtuma-alan konkareista ja erikoismessujen edelläkävijä. Yritys järjestää valtakunnallisia teollisuuden ja hyvinvointialan ammattilaistapahtumia yhdessä toimialojen parhaiden asiantuntijaorganisaatioiden kanssa. Kumppaneita ovat Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n ohella esimerkiksi Energiateollisuus, työ- ja elinkeinoministeriö, VTT, World Energy Council Finland sekä Invalidiliitto ja Vanhustyön keskusliitto.
Kiinnostus ammatillisiin toimialamessuihin jatkuu vahvana. Suurimmalla osalla Expomarkin tapahtumistakin on jo vuosikymmenten historia, mikä ei olisi mahdollista ilman kohderyhmän ja toimialan tarpeiden mukana kehittymistä.
– Nykyään ohjelmassa on yhä enemmän seminaareja, esityksiä ja koulutuksellista sisältöä. Osallistujat haluavat ja saavat kattavan tietopaketin. Muutaman vuoden ajan verottajakin on hyväksynyt messut ammatillisena koulutuspäivänä, Niemi avaa.
– Myös yritysyhteistyö on syventynyt. Nykyään yritysten kanssa keskustellaan paljon strategisemmalla tasolla messumediasta osana suurempaa markkinointikokonaisuutta.
Energia 2018: Laaja katsaus energiaratkaisuihin ja muutoksen hallintaan
Parhaillaan käynnissä oleva Energia 2018 -messutapahtuma tarjoaa kattavan näkymän niin toimialan käytännön ratkaisuihin kuin muutoksen hallintaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Tapahtumasta on kehittynyt merkittävä kansallisen ja kansainvälisenkin energiakeskustelun foorumi runsaan kaupallisen messutarjonnan ohella.
Esimerkiksi World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä 2018 -tilaisuus toi messutapahtuman avajaispäivänsä yhteen edustavan joukon asiantuntijoita hakemaan yhdessä ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas arvioi globaaleja haasteita ja mahdollisuuksia Euroopan perspektiivistä.
– Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi.