Alan Uutiset | 24.10.2018

Vaikuttavia kohtaamisia – Expomark alalla jo 30 vuotta

Messujen ja markkinointitapahtumien asema säilyy digitaalisaationkin aikakaudella. Tuoreen  markkinoinnin väitöstutkimuksenkin  mukaan tapahtumat synnyttävät kohtaamisia, tunnetta ja tietoa, joihin digitaalisuus ei pysty. Ihmiset haluavat tavata toisiaan ja luoda suhteita.

IMG_20181024_172301 (3) (1)

Energiamessujen toisen messupäivän pääteeksi järjestetyssä Happy hour -tilaisuudessa näytteilleasettajat tapasivat toisensa ja ottivat lasilliset tapahtuman järjestäjän, Expomark Oy:n, 30-vuotis taipaleen kunniaksi. Kuva: Heikki Jokinen.

– Kohtaamisten arvo vain korostuu. Tapahtumien merkityksellisyyttä kuvaa hyvin nuorille suunnattu Tubecon, joka vetää tuhansia osallistujia eri puolilta Suomea. Jopa nuoret diginatiivit haluavat nähdä kasvokkain netistä tuttuja tubettajatähtiä, avaa Expomarkin toimitusjohtaja Tomi Niemi.

Yrityksille tapahtumat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden vuorovaikutukseen oikeiden kohderyhmien kanssa. Kantar TNS:n tutkimuksen mukaan messumedian osuus yritysten mainoskakusta kasvoikin viime vuonna Suomessa noin 45 miljoonaan euroon, mikä on viisi prosenttia edellisvuotta enemmän.

– Jotain alan potentiaalista kertoo, että viime aikoina uudetkin toimijat mediataloista teleoperaattoreihin ovat lähteneet mukaan bisnekseen, Niemi kertoo.

Expomark 30 vuotta toimialamessujen edelläkävijänä

30-vuotias Expomark on yksi kotimaisista tapahtuma-alan konkareista ja erikoismessujen edelläkävijä. Yritys järjestää valtakunnallisia teollisuuden ja hyvinvointialan ammattilaistapahtumia yhdessä toimialojen parhaiden asiantuntijaorganisaatioiden kanssa. Kumppaneita ovat Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n ohella esimerkiksi Energiateollisuus, työ- ja elinkeinoministeriö, VTT, World Energy Council Finland sekä Invalidiliitto ja Vanhustyön keskusliitto.

Kiinnostus ammatillisiin toimialamessuihin jatkuu vahvana. Suurimmalla osalla Expomarkin tapahtumistakin on jo vuosikymmenten historia, mikä ei olisi mahdollista ilman kohderyhmän ja toimialan tarpeiden mukana kehittymistä.

– Nykyään ohjelmassa on yhä enemmän seminaareja, esityksiä ja koulutuksellista sisältöä. Osallistujat haluavat ja saavat kattavan tietopaketin. Muutaman vuoden ajan verottajakin on hyväksynyt messut ammatillisena koulutuspäivänä, Niemi avaa.

– Myös yritysyhteistyö on syventynyt. Nykyään yritysten kanssa keskustellaan paljon strategisemmalla tasolla messumediasta osana suurempaa markkinointikokonaisuutta.

IMG_20181024_172903 (1) (1)

Kuvassa Expomark Oy:n tehotiimin jäseniä oikealta vasemmalle Nina Nurminen, Juha Nyholm, Tomi Niemi ja Katariina Kotomäki. Kuva: Anna Paananen.

Energia 2018: Laaja katsaus energiaratkaisuihin ja muutoksen hallintaan

Parhaillaan käynnissä oleva Energia 2018 -messutapahtuma tarjoaa kattavan näkymän niin toimialan käytännön ratkaisuihin kuin muutoksen hallintaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Tapahtumasta on kehittynyt merkittävä kansallisen ja kansainvälisenkin energiakeskustelun foorumi runsaan kaupallisen messutarjonnan ohella.

Esimerkiksi World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä 2018 -tilaisuus toi messutapahtuman avajaispäivänsä yhteen edustavan joukon asiantuntijoita hakemaan yhdessä ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas arvioi globaaleja haasteita ja mahdollisuuksia Euroopan perspektiivistä.

– Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi.

Energia_2016

Energia-messut järjestetään joka toinen syksy Tampereella. Kuva: Heikki Jokinen.

 

Uusimmat artikkelit

19.4.2019 | Alan Uutiset

Fortum sai ympäristöluvan Porin tuhkajalostamolle

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Fortumin Porin tuhkajalostamolle ympäristöluvan 18.4.2019. Porin tuhkajalostamossa käsitellään jätteenpolttolaitoksissa syntyvät tuhkat lain vaatimalla tavalla.

VR Kunnossapito selätti kilpailijat HKL:n metrojunien urakassa

VR-Yhtymä Oy on tehnyt merkittävän aluevaltauksen voittamalla Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kilpailutuksen metrojunien peruskorjauksesta. Hankkeen kokonaisarvo VR:lle on noin 30 miljoonaa euroa ja sen toteuttaa VR Kunnossapito Oy.

Maailman ensimmäinen markkinapaikka hiilidioksidin poistolle

Puro on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka käy kauppaa hiilidioksidin poistolla ilmakehästä. Puro on 23 yrityksen pilottihanke, jonka tavoitteena on tehdä hiilidioksidin poistosta verifioitavaa, vertailukelpoista ja kaupallista toimintaa.

Lahti Precision tuo markkinoille mobiilipohjaisen punnituspalvelun

Lahti Precision on tuonut markkinoille maailman ensimmäinen järjestelmistä riippumattoman mobiilipohjaisen punnituspalvelun mScalesin.

PostNord ja GKN Powder Metallurgy vauhdittavat 3D-tulostuksen toimitusketjun kehitystä

Globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat merkittävällä tavalla nykypäivän tuotantoteollisuuteen. Toimitusajoista on tullut keskeinen kilpailutekijä laadukkaan ja tehokkaan tuotannon rinnalle, mikä nostaa automaation merkityksen uudelle tasolle. PostNord ja GKN Powder Metallurgyn ovat ryhtyneet yhteistyöhön tavoitteenaan lisätä 3D-tulostusmarkkinoiden avoimuutta ja saatavuutta.

Ilmastonmuutos kuriin aurinkopolttoaineiden tuotannolla

Uudessa keinotekoisen fotosynteesin tutkimushankkeessa imitoidaan luonnon fotosynteesiprosessia ja kehitetään teknologia, joka tuottaa auringonvalosta, ilmakehän hiilidioksidista ja vedestä uusiutuvaa hiilineutraalia energiaa yhteiskunnan tarpeisiin.

3.4.2019 | Kumppaniartikkeli

GlobalReader vie tuotantolaitokset lähemmäs Industry 4.0 maailmaa

Ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman löytäminen on tänä päivänä monelle valmistavan teollisuuden yritykselle haastavaa. Vaikka tehdastyön luonne on lisääntyneen automaation ansiosta muuttunut vuosien varrella täysin, työn arjen todellisuus ei useinkaan vastaa millenniaalisukupolven edustajien odotuksia. Pelkkä rahallinen korvaus työstä ei useinkaan heille riitä, vaan työn tekemisen on oltava myös mielekästä ja motivoivaa.