Valmistava teollisuus investoi digitalisaatioon vuosittain satoja miljardeja tulevina vuosina -tutkimus
Valmistavan teollisuuden yritykset aikovat investoida noin 5 prosenttia vuosittaisesta liikevaihdostaan digitalisaatioon, ilmenee konsulttiyhtiö PwC:n selvityksestä. Digitalisaatio on tullut selkeäksi osaksi myös suomalaisten teollisuusyritysten ydintoimintaa. Kulttuurimuutoksen aikaansaaminen ja pula osaajista jarruttavat kuitenkin kehitystä niin Suomessa kuin muualla maailmalla.
PwC:n kansainväliseen ”Industry 4.0: Building the Digital Enterprise” -selvitykseen vastasi yli 2 000 yritystä 9 toimialalta 26 maasta. Suomesta selvityksessä oli mukana 54 teollisuusyritystä.
Selvityksestä käy ilmi, että teollisuusyritysten valmistautuminen neljänteen teolliseen vallankumoukseen on täydessä käynnissä: niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti 30 prosenttia arvioi jo nyt digitalisaatioasteensa korkeaksi. Osuuden uskotaan kasvavan 70 prosenttiin seuraavien viiden vuoden kuluessa.
Yritykset digitalisoivat oleellisia toimintoja sekä sisäisissä arvoketjuissa että tilaus-toimitusketjuissa kumppaneiden kanssa. Myös tuotevalikoimaa laajennetaan digitaalisilla toiminnoilla ja käyttöön otetaan innovatiivisia datapohjaisia palveluita.
– Suomalaisyritykset tavoittelevat digitalisaation kautta keskimäärin vastaavia kannattavuusparannuksia kuin muut yritykset maailmalla, tosin edelläkävijäyrityksiä on Suomessa suhteellisesti vähemmän kuin useissa muissa maissa. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi tavoitetasoa ja muutosnopeutta pitäisi uskaltaa haastaa rohkeammin, sanoo PwC:n konsultointipalveluiden vetäjä Kimmo Nieminen.
Teollisuusyritykset niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti ovat valmiita investoimaan noin 5 prosenttia vuosittaisesta liikevaihdostaan digitalisaatioon. Selvitykseen vastanneiden yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta laskettuna summa vastaa 907 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Pääosa investoinneista kohdistuu digitaalisiin teknologioihin kuten sensoreihin, verkkoon kytkettyihin laitteisiin sekä ohjelmistoihin ja sovelluksiin kuten tuotannonohjausjärjestelmiin. Yritykset investoivat myös koulutukseen ja organisatoristen muutosten läpivientiin.
Suomalaiset näkevät muita vähemmän säästöpotentiaalia
Pisimmällä digitalisaatiossa ovat PwC:n raportin mukaan Japani, Saksa ja Yhdysvallat. Digitalisaation tavoitteet vaihtelevat maittain. Japanissa ja Saksassa toimivat yritykset käyttävät digitalisaatiota ennen kaikkea tehokkuuden ja tuotteidensa laadun parantamiseen. Yhdysvalloissa suuntauksena näyttää olevan uusien liiketoimintamallien kehittäminen digitaalisten tuotteiden ja palveluiden avulla. Kiinalaiset valmistavan teollisuuden yritykset keskittyvät kansainvälisessä kilpailussa pärjäämiseen tehostamisen ja kustannussäästöjen avulla.
– Painopiste Suomen teollisuudella on kasvattaa liikevaihtoa uusien digitaalisten palveluiden ja liiketoimintamallien myötä. Muihin maihin verrattuna Suomen teollisuus näkee vähemmän potentiaalia kustannusten alentamisessa ja tehokkuuden lisäämisessä digitaalisten ratkaisujen avulla, toteaa PwC:n Teollisuus 4.0. -palveluista vastaava Antti Niku.
Data-analytiikka avainroolissa
Yli 80 prosenttia yrityksistä uskoo data-analytiikalla olevan viiden vuoden kuluessa merkittävä vaikutus päätöksentekoon ja operatiiviseen toimintaan. Datan ammattimainen käsittely tarjoaa muun muassa arvokasta tietoa tuotteiden käytöstä, laitteiden toiminnasta ja auttaa ylläpitämään pitkäkestoisia asiakassuhteita. Analytiikan avulla tuotteita voidaan kehittää asiakastarpeen mukaan ja niiden oheen voidaan tuoda personoituja palveluita.
Data-analytiikkaosaajien saatavuus nähdään haasteena kaikkialla maailmassa. Yrityksistä 40 prosenttilla data-analytiikka on yksittäisten työntekijöiden, ei siihen erikoistuneen osaston, vastuulla. Suomessa vain 15 prosenttia yrityksistä näkee olevansa edistyksellisiä analytiikassa ja lähes joka neljäs arvioi osaamisen olevan heikkoa.
– Suomalaisyrityksistä 13 prosenttia on ulkoistanut data-analytiikkansa ulkoisille asiantuntijoille, mikä on huomattavasti yleisempää kuin muissa maissa (5 prosenttia). Data-analytiikasta on tulossa yksi teollisuusyritysten avainkyvykkyyksistä ja selkeänä trendinä tulevaisuudessa on rakentaa data-analytiikkaosaaminen organisaatioiden sisälle, Niku sanoo.
Selvityksestä nousee esille myös tietoturvan merkitys. Digitaaliset ekosysteemit voivat toimia vain jos kaikki osapuolet voivat luottaa siihen, etteivät heidän tietonsa päädy vääriin käsiin. Luottamuksen saavuttamiseksi yritysten täytyy tehdä järeitä investointeja järjestelmiensä turvallisuuteen ja niillä on oltava selkeät standardit tietojensa suojeluun.