https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 10.3.2017

Vanha rengas päätyy lähes poikkeuksetta kiertoon

Renkaiden kierrätysmäärät pysyivät vuonna 2016 suunnilleen edellisvuoden tasolla. Yhteensä vuonna 2016 Suomessa kerättiin erilaisia renkaita 53 534 tonnia. Vuonna 2015 vastaava luku oli 55 453 tonnia.

kierra_tysympyra_

Viime vuosina kerättyjen renkaiden hyödyntämisaste on ollut lähes sata prosenttia. Pääasiassa hyödyntämistavan ratkaisee renkaan tyyppi ja kunto. Eniten käytöstä poistuneita renkaita (30 631 tonnia) hyödynnettiin maanrakentamisessa esimerkiksi eristeinä, kevennysmateriaalina tai vedenläpäisykyvyn lisääjinä.

Henkilöauton rengas tilastoykkösenä

Suomen Rengaskierrätys Oy on tuottajayhteisö, jonka rengasalan keskeiset toimijat perustivat vuonna 1995. Ensimmäisenä keräysvuotena 1996 renkaita kerättiin 15 372 tonnia, nykyisin lähes nelinkertaisesti. Tulevan kesän aikana menee rikki 850 000 tonnia kerättyjä renkaita

Ajoneuvotyypeittäin kerättyjen renkaiden määrät mukailevat maahantuontia. Viime vuonna Suomeen tuotiin noin 4,5 miljoonaa rengasta.

Rengaskierrätys Oy vastaa renkaiden keräämisestä tuottajajäseniensä eli renkaiden valmistajien ja maahantuojien puolesta. Jätelain mukaan rengasliikkeet ovat renkaita myydessään velvollisia ottamaan vanhat renkaat vastaan. Rengaskierrätys Oy:n sopimuskumppanina toimiva kierrätysoperaattori Kuusakoski Oy kerää renkaat ja jalostaa ne jatkokäyttöä varten.

Renkaiden uusiokäyttötapoja:

Hyväkuntoiset rengasrungot voidaan pinnoittaa uusiorenkaiksi huolellisen tarkastusmenettelyn kautta. Raskaan kaluston renkaat pinnoitetaan Suomessa keskimäärin kaksi kertaa. Ne pinnoitetaan tyypillisesti asiakkaan rengasrunkoon, joten ne näkyvät kierrätystilastoissa vasta käytöstä poistumisen jälkeen.

Valtaosa renkaista hyödynnetään kokonaisina, leikkeenä tai rouheena tie- ja maanrakennustarpeisiin. Kumigranulaattia käytetään joustoa vaativien alustojen kuten keinonurmien sekä urheilu- ja leikkikenttien pintarakenteissa. Hienojakoista kumiaineista käytetään asfaltin sideaineena vähentämään rengasmelua ja lisäämään kulutuksen kestoa.

Kaatopaikkarakentamisen vähentyessä käytöstä poistetuille renkaille kehitellään jatkuvasti uusia hyötykäyttöratkaisuja kotimaassa ja kansainvälisesti. Tiedossa on toistasataa tieteellistä tai teknistä selvitystä käytöstä poistettujen renkaiden jalostusmenetelmistä ja käyttötavoista sekä eri hyötykäyttötapojen ympäristövaikutuksista.

Hyotykayttojakauma_2014

www.rengaskierratys.com

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.