Vanha rengas päätyy lähes poikkeuksetta kiertoon
Renkaiden kierrätysmäärät pysyivät vuonna 2016 suunnilleen edellisvuoden tasolla. Yhteensä vuonna 2016 Suomessa kerättiin erilaisia renkaita 53 534 tonnia. Vuonna 2015 vastaava luku oli 55 453 tonnia.
Viime vuosina kerättyjen renkaiden hyödyntämisaste on ollut lähes sata prosenttia. Pääasiassa hyödyntämistavan ratkaisee renkaan tyyppi ja kunto. Eniten käytöstä poistuneita renkaita (30 631 tonnia) hyödynnettiin maanrakentamisessa esimerkiksi eristeinä, kevennysmateriaalina tai vedenläpäisykyvyn lisääjinä.
Henkilöauton rengas tilastoykkösenä
Suomen Rengaskierrätys Oy on tuottajayhteisö, jonka rengasalan keskeiset toimijat perustivat vuonna 1995. Ensimmäisenä keräysvuotena 1996 renkaita kerättiin 15 372 tonnia, nykyisin lähes nelinkertaisesti. Tulevan kesän aikana menee rikki 850 000 tonnia kerättyjä renkaita
Ajoneuvotyypeittäin kerättyjen renkaiden määrät mukailevat maahantuontia. Viime vuonna Suomeen tuotiin noin 4,5 miljoonaa rengasta.
Rengaskierrätys Oy vastaa renkaiden keräämisestä tuottajajäseniensä eli renkaiden valmistajien ja maahantuojien puolesta. Jätelain mukaan rengasliikkeet ovat renkaita myydessään velvollisia ottamaan vanhat renkaat vastaan. Rengaskierrätys Oy:n sopimuskumppanina toimiva kierrätysoperaattori Kuusakoski Oy kerää renkaat ja jalostaa ne jatkokäyttöä varten.
Renkaiden uusiokäyttötapoja:
Hyväkuntoiset rengasrungot voidaan pinnoittaa uusiorenkaiksi huolellisen tarkastusmenettelyn kautta. Raskaan kaluston renkaat pinnoitetaan Suomessa keskimäärin kaksi kertaa. Ne pinnoitetaan tyypillisesti asiakkaan rengasrunkoon, joten ne näkyvät kierrätystilastoissa vasta käytöstä poistumisen jälkeen.
Valtaosa renkaista hyödynnetään kokonaisina, leikkeenä tai rouheena tie- ja maanrakennustarpeisiin. Kumigranulaattia käytetään joustoa vaativien alustojen kuten keinonurmien sekä urheilu- ja leikkikenttien pintarakenteissa. Hienojakoista kumiaineista käytetään asfaltin sideaineena vähentämään rengasmelua ja lisäämään kulutuksen kestoa.
Kaatopaikkarakentamisen vähentyessä käytöstä poistetuille renkaille kehitellään jatkuvasti uusia hyötykäyttöratkaisuja kotimaassa ja kansainvälisesti. Tiedossa on toistasataa tieteellistä tai teknistä selvitystä käytöstä poistettujen renkaiden jalostusmenetelmistä ja käyttötavoista sekä eri hyötykäyttötapojen ympäristövaikutuksista.