Viron rautatieyhtiön junien telit huolletaan jatkossakin Pieksämäellä
Elronin Flirt-junien telihuolto jatkuu Suomessa raidekaluston kunnossapitoyhtiön VR FleetCaren voitettua kansainvälisen tarjouskilpailun.
Kolmivuotinen sopimus, kahden vuoden optiolla, kattaa Elronin Flirt-junien telien sekä vetopyöräkertojen määräaikaiskunnostuksen.
VR FleetCaren on kunnostanut Elronin Flirtien telejä jo viiden vuoden ajan. Kaksi vuotta sitten avatussa komponenttipajassa keskitytään nimenomaan raskaiden telien ja vetopyöräkertojen huoltoihin, ja siellä käy kunnossapidettävänä myös muun junakaluston telejä.
Teli on raidekaluston merkittävin komponentti kustannusten ja liikenteen turvallisuuden kannalta. Junakaluston elinkaarikustannuksista telin osuus on noin viidennes.
– Jatkamme mielellämme yhteistyötä VR Fleetcaren kanssa Elronin junien komponenttipalvelussa. Aiempien sopimusten toteutus on osoittanut, että VR FleetCare on luotettava kumppani, sanoo Elronin tekninen johtaja Mark Pakin.
– Olemme todella tyytyväisiä sopimuksen jatkumisesta ja sen työllistävästä vaikutuksesta. Elronin telien ja vetopyöräkertojen kunnossapitosopimus on meille strategisesti todella tärkeä. Kaksi vuotta sitten avasimme uuden komponenttipajan, joka on erikoistunut telien ja muiden komponenttien kunnossapitoon. Elronin päätös jatkaa meidän kanssamme kertoo Elronin vahvasta luottamuksesta osaamiseemme ja kustannustehokkuuteen komponenttipalveluissamme, VR FleetCaren myyntijohtaja Wilhelm Schevelew kertoo.
– Meillä on VR FleetCaressa laaja osaaminen erilaisista raidekalustojen telityypeistä ja muista komponenteista. Kunnossapidämme saman katon alla niin tavaravaunujen, sähkö- ja dieselveturien, sähköjunien kuin matkustajavaunujenkin telit. Työntekijämme ovat erittäin osaavia ja meillä on otettu konkreettisia askeleita tuotantolinjojemme tehokkuudessa ja tuottavuudessa, joiden avulla pystymme tarjoamaan kansainvälisesti kilpailukyistä komponenttien kunnossapitopalvelua asiakkaillemme, VR FleetCaren komponenttipalveluiden johtaja Juha Lintula sanoo.
Suomessa liikennöivässä raidekalustossa on paljon Stadlerin valmistamia Flirt-junia ja Siemensin Vectron -vetureita, joita käytetään laajasti myös muissa Euroopan maissa. Luonnollisesti niiden telit ja komponentit kiinnostavat komponenttipalveluiden johtajaa erityisesti.
– Meillä on osaamista useiden eri valmistajien kaluston komponenttien huollosta. Tällä hetkellä erityisesti Flirt-junien sekä vetureissa Vectronien komponenttien huollon osaamisemme sekä Euroopan laajuisen markkinapotentiaalin yhteensovittaminen näyttää hyvältä. Myös muiden kalustotyyppien haltuunotto tällä kokemuksella ja osaamisellamme on meille kiinnostavaa, Lintula jatkaa.