Bronto on noussut ennakoivan etähuollon edelläkävijäksi
Teollinen internet kasvattaa yritysten kansainvälistä kilpailukykyä. Etäseuranta auttaa kunnossapidossa ja huollon suunnittelussa.
– Etähuolto on tänä päivänä elinehto, jota ilman ei voida maailmalla toimia. Remionin tuottaman etävalvonnan ratkaisun avulla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme ennakoivaa täsmähuoltoa, kertoo henkilönostimia palopelastuksen ja urakoinnin tarpeisiin valmistavan Bronto Skyliftin huoltojohtaja Heikki Tiura.
Bronto Skyliftille kehitetty etävalvonnan järjestelmä on yksi esimerkki teollisen internetin uranuurtaja Remionin luomista ratkaisuista. Tamperelainen kasvuyritys on viimeisen viidentoista vuoden ajan kehittänyt menestyviä etävalvonnan sovelluksia Suomen johtaville työkone- ja laitevalmistajille.
– Kyse on koneissa ja laitteissa olevan tiedon saattamisesta hyötykäyttöön, kertoo Remionin toimitusjohtaja Jukka Kivimäki.
Hyötykäyttö liittyy esimerkiksi laitteiden ja koneiden kunnossapidon ja oikea-aikaisen huollon suunnitteluun.
– Etävalvonnan avulla saadaan huomattavia kustannussäästöjä toiminnan tehostuessa. Ennen kaikkea tiedon hyödyntäminen avaa ovia uusille palveluliikeideoille, joilla voidaan luoda asiakkaille kilpailuetua, kertoo Kivimäki.
Edelläkävijä ennakoi
Tamperelainen Bronto Skylift on toiminut teollisen internetin kanssa jo usean vuoden ajan. Isojen autoalustaisten henkilönostinten maailman markkinajohtajalle etävalvonta on välttämättömyys, sillä turvallisuudesta ei tingitä.
– Turvallisuus on meille kaiken toiminnan A ja O. Laitteiden saavutettavuus etävalvonnan avulla on meille ykkösasia korkealla prioriteetilla. Vikatilanteissa voimme monitoroida laitetta, tehdä vika-analyysejä ja kalibrointeja sen asetuksiin, kertoo Tiura.
Ennen kaikkea nostolavojen uptime-seuranta on Brontolle mullistanut sekä tuotteiden että huolto-ohjelmien kehityksen.
– Laitteisiin on jatkuva etäyhteys. Etävalvonta tuottaa reaaliajassa tietoa siitä, miten paljon, millaisilla kuormilla ja missä asennoissa nostolavoja on käytetty sekä miten sen yksittäiset osat liikkuvat. Pystymme tämän avulla kehittämään huolto-ohjelmaa ja tiedottamaan asiakkaita huoltotarpeista.
Tiuran mukaan Bronton asiakasportaalin avulla asiakas pystyy maksimoimaan nostolavansa käyttöasteen, optimoimaan sen suorituskykyä sekä suunnittelemaan laitehankinnat tarkemmin.
– Asiakas näkee nostolavansa käyttöasteen ja voi asettaa käytölle tavoitteita ja seurata niiden toteutumista. Tiedon avulla asiakas myös varmistuu, että laitetta käytetään sovitun mukaisesti. Hän voi esimerkiksi halutessaan asettaa nostolavalle työskentelykorkeusrajoittimen sen mukaan, mitä on tilattu. Asiakasportaalissa asiakas näkee kaikki nostolavan käyttö- ja huolto-ohjeet. Huoltotarpeiden tiedottamiseksi portaaliin on kehitetty myös täsmätietoon perustuva huoltoaikalaskuri, summaa Tiura.
Teollinen internet lähtee asiakkaan tarpeista
Tiuran mukaan etähuoltoa lähdettiin alun perin kehittämään asiakkaan tarpeista käsin. Remionin kanssa toteutettiin ensin etähuollon osuutta ja sitten asiakasportaalia.
– Bronton nostolavojen ohjausjärjestelmä ja etävalvonnan ratkaisu on mittatyönä meille tehty. Tämän ansiosta kykymme huoltotarpeen diagnosointiin ja nostolavojen kalibrointiin on ensiluokkainen. Käsittääkseni olemme alan ainoa valmistaja, joka on etähuollossa näin pitkällä, sanoo Tiura.
Tiura kertoo Remionin valikoituneen Bronto Skyliftille kumppaniksi asiantuntemuksensa ja kokemuksensa kautta. Kivimäen mukaan pitkän kokemuksen ohella kokonaisvaltaisuus on Remionin valttikortti.
– Asiakkaan liiketoiminnan ja loppuasiakkaan tarpeiden ymmärtäminen on edellytys ratkaisujen tarjoamiselle. Teollisen internetin ilmiötä voidaan lähestyä monelta kantilta. Remionin osaamisessa yhdistyvät vahva tiedonkeruun ja laitetekniikan ymmärrys sekä tietomassan käsittelyn ja tiedon esittämisen asiantuntemus. Olennaista on ymmärtää, mitkä asiat ovat kiinnostavia asiakkaalle seurata ja mitä hyötyjä ne asiakkaalle edustavat, kertoo Kivimäki.
Ketterillä kokeiluilla vauhtiin
Kivimäen mukaan Bronto Skylift näyttää hyvää suuntaa esineiden internetin ansiokkaasta hyödyntämisestä.
– Edelläkävijäyritykset ovat jo pitkällä. Brontollakin on kerääntynyt datapankkia jo useammalta vuodelta, sanoo Kivimäki.
– Teollisen internetin avulla saatu tieto on meille erittäin arvokasta. Tulevaisuudessa sen arvo vain kasvaa tiedon karttuessa, Tiura toteaa.
Tilaa riittää kuitenkin uusille tulijoille. Vastikään Remion herätti henkiin ruotsalaisen Orwakin roskikset. Älykkäät TOM-jäteastiat osaavat muun muassa kertoa huoltoyhtiölle täyttöasteensa ja valloittavat parhaillaan maailmaa pitkin Euroopan ja Amerikan metropoleja. Kasvava Cleantech-ala on Kivimäen mukaan yksi kiinnostava teollisen internetin sovellusten alue jatkossakin. Orwakillakin suunnitellaan seuraavaksi teollisen internetin tuomista osaksi yrityksen muita tuotteita.
– Teollisen internetin hyödyntämisessä käytännössä vain mielikuvitus on rajana. Kelkkaan kannattaa hypätä ketterästi kokeilemalla, sillä asiakas hyötyy heti ensipilotista lähtien, Kivimäki muistuttaa.