Digiloikka raiteilla: DB Cargo varustaa kaikki vaununsa älyantureilla

Euroopan suurin junarahtiyhtiö Deutsche Bahn Cargo varustaa vuoteen 2020 mennessä kaikki vaununsa älykkäillä mittareilla ja telematiikan järjestelmillä. Digiloikan laajutta kuvaa se, että remontin piiriin kuuluvat kaikki 70 000 DB Cargon Saksassa operoimaa rahtivaunua.

db_cargo

Yhtiön mukaan noin 19 000 rahtivaunua varustetaan äljyantureilla jo tänä vuonna ja loput 50 000 vaunua tulevat perässä vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä älyvaunuja on jo tuhatkunta kappaletta.

DB Cargon hallitus on äskettäin hyväksynyt kymmenien miljoonien eurojen investointiohjelman älyvaunuteknologiaa varten.

Asiakkaat saavat gps-antureiden avulla tosiaikaista ja läpinäkyvää tietoa siitä, missä vaunut, ja rahdit, kulloinkin kulkevat. Saapumisajat tarkentuvat näin huomattavasti ja rahdin kunnosta saadaan reaaliaikaista tietoa.

Anturit myös kertovat jokaisen vaunun kulloisenkin tilan eli sen, onko vaunu tyhjä vai täysi. Laitteet mittaavat myös kosteutta ja lämpötilaa. Tämä on tärkeää esimerkiksi paperilastien kuljetuksissa, sillä liian kosteasta paperista ei voi heti painaa sanomalehtiä.

- Asiakkaat edellyttävät yhä parempia palveluja nykyajan jatkuvasti laajenevassa digimaailmassa. Lastin saapuminen määräajassa on entistä tärkeämpää samoin kuin se, missä kunnossa tavarat saapuvat, DB Cargon toimitusjohtaja, tohtori Roland Bosch sanoo yhtiön nettisivuilla.

Kuiskaavat jarrut ottavat ympäristön huomioon

Boschin mukaan junarahtiyhtiö kiinnittää paljon huomiota myös kestävään kehitykseen ja ympäristöasioihin. Tätä varten rahtivaunut varustetaan niin sanotuilla kuiskausjarruilla, jotka vähentävät melusaastetta.

- Kuiskausjarrut osoittavat asiakkaille sen, että otamme vakavasti ympäristön huomioon. Teknologian tavoitteena on tietenkin siirtää enemmän kuljetuksia raiteille, toimitusjohtaja sanoo.

Samoin vuoteen 2020 mennessä kaikki DB Cargon omistamat tai liisaamat junanvaunut on varustettu kuiskaavilla jarruilla, jotka pienentävät pyörien ääntä jarrutettaessa. Tähän mennessä noin kaksi kolmasosaa DB Cargon omista vaunuista on varustettu hiljaisella teknologialla.

Markku Pervilä

 

 

Uusimmat artikkelit

18.6.2018 | Alan Uutiset

Tuulivoimaa tullaan rakentamaan Suomeen markkinaehtoisesti merkittäviä määriä

Tuulivoima on Suomessa erittäin kilpailukykyistä ilman tukia. Tuulivoimaa tullaan rakentamaan Suomeen tulevina vuosina runsaasti markkinaehtoisesti, mikä tulee muuttamaan koko Suomen sähköjärjestelmää.

Uusi teknologiakeskus avattu Kuopioon, kehittää uutta kromausmenetelmää Suomessa

Uudenlaista kromipinnoitusteknologiaa Suomessa kehittävä teknologiakeskus on avattu Kuopioon. Sen perustamista edelsi miljoonan euron rahoituskierros, jonka kuopiolainen kasvuyritys Savroc Oy keräsi rakentaakseen keskuksen ja kiihdyttääkseen teknologian kansainvälistymistä. TripleHard-pinnoite on jo patentoitu kansainvälisillä markkinoilla. Vastaavaa menetelmää ei ole maailmanmarkkinoilla. 

15.6.2018 | Tutkimus ja koulutus

Turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt -kilpailun voittajaksi AEL:n työturvallisuuskoulutuksen malli

Opetushallitus järjesti keväällä 2018 kilpailun, jossa etsittiin hyviä käytäntöjä, joilla oppilaitokset kehittävät turvallisuusosaamista ja turvallisia toimintatapoja yhteistyössä työelämän kanssa. Kilpailun voittajaksi valittiin Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr:n työturvallisuuskoulutuksen malli kiertotaloustoimijoille. Voittaja julkistettiin Koulutusalan johtamisen foorumissa 11. kesäkuuta.

Distence ja Houston Analytics yhteistyöhön – Teollinen IoT kohtaa tekoälyn

Yhteistyö mahdollistaa teollisille valmistajille helpon keinon siirtää toimintoketjunsa kertaheitolla tekoälyn ja alustatalouden aikakaudelle. Teolliset valmistajat voivat hyödyntää yhteistyön mahdollistamaa tiedon keruuta ja käyttämistä läpi koko toimintoketjunsa.

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen

Caverion vastaamaan Pohjoismaiden toiseksi suurimman avoimen palvelinkeskuksen valvonnasta ja ylläpidosta

Caverion ja Telia Finland ovat tehneet sopimuksen Telian rakennuttaman uuden Helsinki Data Centerin valvonnasta sekä kiinteistön ylläpidosta. Helsingin Pitäjänmäkeen valmistuva avoin palvelinkeskus on Pohjoismaiden turvallisin, energiatehokkain ja ympäristöystävällisin.