Digiloikka raiteilla: DB Cargo varustaa kaikki vaununsa älyantureilla

Euroopan suurin junarahtiyhtiö Deutsche Bahn Cargo varustaa vuoteen 2020 mennessä kaikki vaununsa älykkäillä mittareilla ja telematiikan järjestelmillä. Digiloikan laajutta kuvaa se, että remontin piiriin kuuluvat kaikki 70 000 DB Cargon Saksassa operoimaa rahtivaunua.

db_cargo

Yhtiön mukaan noin 19 000 rahtivaunua varustetaan äljyantureilla jo tänä vuonna ja loput 50 000 vaunua tulevat perässä vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä älyvaunuja on jo tuhatkunta kappaletta.

DB Cargon hallitus on äskettäin hyväksynyt kymmenien miljoonien eurojen investointiohjelman älyvaunuteknologiaa varten.

Asiakkaat saavat gps-antureiden avulla tosiaikaista ja läpinäkyvää tietoa siitä, missä vaunut, ja rahdit, kulloinkin kulkevat. Saapumisajat tarkentuvat näin huomattavasti ja rahdin kunnosta saadaan reaaliaikaista tietoa.

Anturit myös kertovat jokaisen vaunun kulloisenkin tilan eli sen, onko vaunu tyhjä vai täysi. Laitteet mittaavat myös kosteutta ja lämpötilaa. Tämä on tärkeää esimerkiksi paperilastien kuljetuksissa, sillä liian kosteasta paperista ei voi heti painaa sanomalehtiä.

- Asiakkaat edellyttävät yhä parempia palveluja nykyajan jatkuvasti laajenevassa digimaailmassa. Lastin saapuminen määräajassa on entistä tärkeämpää samoin kuin se, missä kunnossa tavarat saapuvat, DB Cargon toimitusjohtaja, tohtori Roland Bosch sanoo yhtiön nettisivuilla.

Kuiskaavat jarrut ottavat ympäristön huomioon

Boschin mukaan junarahtiyhtiö kiinnittää paljon huomiota myös kestävään kehitykseen ja ympäristöasioihin. Tätä varten rahtivaunut varustetaan niin sanotuilla kuiskausjarruilla, jotka vähentävät melusaastetta.

- Kuiskausjarrut osoittavat asiakkaille sen, että otamme vakavasti ympäristön huomioon. Teknologian tavoitteena on tietenkin siirtää enemmän kuljetuksia raiteille, toimitusjohtaja sanoo.

Samoin vuoteen 2020 mennessä kaikki DB Cargon omistamat tai liisaamat junanvaunut on varustettu kuiskaavilla jarruilla, jotka pienentävät pyörien ääntä jarrutettaessa. Tähän mennessä noin kaksi kolmasosaa DB Cargon omista vaunuista on varustettu hiljaisella teknologialla.

Markku Pervilä

 

 

Uusimmat artikkelit

Suomessa on otollinen kulttuuri yhdessä kehittämiselle

– Suomi on raskaan prosessiteollisuuden ja konerakentamisen Piilaakso, Pauli Järvinen sanoo.

Hänen mukaansa uusien teknologioiden kehittäminen yhdessä asiakkaiden, akateemisten laitosten ja jopa samalla toimialalla kilpailevien yritysten kesken on Suomessa helpompaa kuin monessa muussa maassa.

17.12.2018 | Tutkimus ja koulutus

Vanhan kaivostoiminnan vaikutukset luonnonympäristöön huolestuttavat edelleen Kolarissa

Tietoa vanhojen kaivosten ympäristön nykyisestä tilasta, erityisesti niiden vaikutuksista pinta- ja pohjaveteen sekä maaperään ja luonnontuotteiden käytettävyyteen kaivataan nykyistä enemmän, osoittaa tuore tutkimus.

13.12.2018 | Alan Uutiset

Fortum valmistautuu Kivenlahden uuteen biolämpölaitokseen rakentamalla uuden kaukolämpölinjan

Fortum kertoo aloittavansa kaukolämpölinjan rakennustyöt Kivenlahdesta Puolarmetsään Espoossa. Putkiyhteydellä valmistaudutaan Kivenlahteen rakennettavaan biolämpölaitokseen, joka tulee vähentämään merkittävästi Espoon hiilidioksidipäästöjä. Vuonna 2020 aloittava uusi biolämpölaitos tulee korvaamaan osan Espoon hiilipohjaisesta lämmöntuotannosta. Polttoaineena uudessa laitoksessa käytetään puuperäisiä polttoaineita, kuten hakkuutähteitä ja metsäteollisuuden sivutuotteita.

Mikkeli lähtee hyödyntämään biohiiltä hulevesien käsittelyssä

Mikkelin kaupunki panostaa uusien biohiiliratkaisujen käyttöönottoon. Kaupunkiin Pitkäjärvelle rakennetaan alkuvuoden 2019 aikana biohiiltä hyödyntävä hulevesien käsittelyjärjestelmä, joka toimii samalla ainutlaatuisena hulevesien suodatinratkaisujen tutkimus- ja kehittämisympäristönä tutkimustoimijoille ja yrityksille. Uusi ympäristö vahvistaa osaltaan alueen vesiosaamista.

Elcolinen kunnianhimoinen lupaus: 100 miljoonan liikevaihto 2023 mennessä

Elcoline Group kertoo haluavansa tuottaa erinomaisia teknisiä urakointi- ja kunnossapitopalveluita teollisuusyrityksille ja olla toimialallaan maailman ykkönen. Tavoitteet vaativat määrätietoista kasvua ja siirtymistä yrityksenä seuraavaan kokoluokkaan. Elcolinen kohdalla se tarkoittaa 1 000 työntekijää ja 100 miljoonan euron liikevaihtoa seuraavan viiden vuoden aikana. Liikevaihtotavoitteen Elcoline aikoo saavuttaa orgaanisen kasvun ja yrityskauppojen avulla.  

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.