https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kylmyyshaaste erittäin kylmissä olosuhteissa toimivien hermeettisten pumppujen kunnonvalvonta

Tässä artikkelissa esitetään, kuinka haastavien hermeettisten pumppujen kunnon- valvonta on toteutettu Borealis Porvoon Petrokemian laitoksilla. Laitoksen merivesipumppujen kunnonvalvontaa on esitetty aikaisemmin Promaint-lehden numerossa 3/2009. Kuten jo tällöin kerrottiin, ovat kaikki laitoksen koneet kannettavan mittausjärjestelmän piirissä, ja kriittisimmät kohteet on varustettu jatkuvasti mittaavilla suojausjärjestelmillä, joista mittaussignaalit on johdettu laitoksen automaatiojärjestelmään.

Hermeettiset eteenin siirtopumput, yhteensä neljä kappaletta, eivät kriittisyysluokittelunsa ja olosuhteiden takia ole aiemmin olleet jatkuvassa mittauksessa, mutta seuraavat seikat johtivat siihen, että vuonna 2011 niille asennettiin myös jatkuva valvonta:

  • Koneiden vikaantumisia on tapahtunut kohtuullisen usein.
  • Tyypillisen vikaantumiskohde on vierintälaakeri, jonka vaihtotyö voidaan suorittaa paikallisesti. Mutta jos vikaantumista ei havaita ajoissa, on vierintälaakerin tuhoutumisen seurauksena moottorin vaurio, mikä vaatii pitkää ja kallista virkamatkaa koneen valmistajan luokse Ranskaan.
  • Koneiden käyttötarve on epäsäännöllistä, joten niiden valvonta kannettavalla mittalaitteella on hankalaa. Yksi pumppu kerrallaan käy.
  • Koneen käydessä se peittyy jäähän, kts. kuva 1, joten kannettavalla mittalaitteella ei välttämättä päästä tekemään mittauksia edustavista paikoista.

Nämä pumput joutuvat toimimaan varsin haastavissa olosuhteissa. Niiden tehtävänä on pumpata nestemäistä eteeniä höyrystimen kautta muovitehtaalle, joten lämpötila pumpun pinnassa on noin –100 °C. Pumput ovat täysin hermeettisiä, kuva 2, ja nestemäinen eteeni toimii myös moottorin vierintälaakereiden ja pumpun liukulaakerin voiteluaineena.

Rakenne vaatii erikoismateriaalien käyttöä sekä pyörivissä että staattisissa osissa, joten on ymmärrettävää, että korjauskulut ovat huomattavasti korkeampia kuin vastaavan kokoluokan normipumpulla. Riittävällä eristyksellä pyritään pitämään huoli siitä, ettei konekokonaisuus pääse ulkoilman vaikutuksesta liikaa lämpiämään.

Kuva 1

Kuva 1. Pumput normaaleissa käyttöolosuhteissa talvella.

Kuva 2

Kuva 2. Hermeettinen pumppu. Keltaisella värillä on esitetty nestemäisen eteenin esiintyminen.

Kunnonvalvonnan toteutus

Tällä tuotantolaitoksella ei ole erityistä jatkuvatoimista kunnonvalvontajärjestelmää, vaan mittausjärjestelmistä on saatava kustakin mittauspisteestä sellaiset tunnusluvut, että niiden avulla voidaan kattavasti ja luotettavasti saada automaatiojärjestelmään hälytys, kun koneen kunto heikkenee. Jo merivesipumppujen yhteydessä saatiin todennettua, että paikallinen valvontajärjestelmä 1900/65A täyttää vierintälaakeroidun koneen valvontatarpeen, koska siitä voidaan kustakin yksittäisestä anturista laskea kolme erillistä tunnuslukua, kattaen näin kolmen eri vikaantumismekanismin kunnonvalvontatarpeen.

Eteenipumppujen kohdalla päätettiin rajoittaa anturikohtaiset tunnusluvut kahteen, koska liitäntä automaatioon tuli tehdä mAsignaaleita käyttäen. Nämä kaksi tunnuslukua ovat:

  • ISO 10816 -mukainen tärinänopeuden kokonaistaso Vrms (koneen yleiskunnon seuranta)
  • vierintälaakerin kuntoa kuvaava kiihtyvyyden huippuarvo mitattuna taajuuskaistalta 0–5000 Hz.

Koska pumpun pintalämpötila on huomattavasti kiihtyvyysanturille sallitun alapuolella ja pumpun pintaan kertyy anturia mahdollisesti kuormittavaa jäätä, nähtiin parhaaksi vaihtoehdoksi erityisen mittaustapin kiinnittäminen pumpun kanteen, ja varsinaisen anturin kiinnitys tämän tapin päähän, kuva 3. Riskinä tällaista tappia käytettäessä on, että se tuo oman lisänsä värähtelyarvoihin, mutta eteenipumppujen kohdalla on havaittu, ettei kanteen kierretty tappi heikennä mittauksen taajuusvastetta korkeilla taajuuksilla eikä myöskään tuo mittaukseen haitallisia matalataajuisia resonanssivärähtelyjä.

Kuva 3

Kuva 3. Eteenin siirtopumpun mittaustappi.

Kuva 4

Kuva 4. Laakerin kuntoa mittaava arvo (vihreä) ja värähtelyn kokonaistaso (valkoinen).

Vastaavanlaisia tappeja kiinnitettiin myös pumpun muihin kohtiin, jotta kannettavalla mittalaitteellakin voidaan tarvittaessa tehdä luotettavia mittauksia, mutta jatkuvatoimiseen mittaukseen otettiin vain yksi anturi pumppua kohti. Anturina käytettiin ihan normaalia ICP-kiihtyvyysanturia, jolle alin sallittu lämpötila on –54 °C.

Koska eteenipumput sijaitsevat räjähdysvaarallisella alueella, on mittausjärjestelmä asennettu turvalliseen tilaan läheiseen ohjaamoon. Pisin kenttäkaapelin veto, eli anturin ja mittausjärjestelmän välimatka, on hieman yli 100 metriä, mikä ei vielä vaikuta mittauksen ylärajataajuuteen haitallisesti.

Tuloksia

Mittausjärjestelmä on ollut käytössä nyt kaksi vuotta, ja tänä aikana sen avulla on otettu kiinni kolme vikaantumista. Tyypillinen vikaantumistrendi on kuvassa 4, jossa nähdään laakerin kuntoa kuvaavan kiihtyvyyden korkeataajuisen huippuarvon kasvu normaalista 5 m/s²:sta yli kolminkertaiseksi.

Kuten kuvasta 4 nähdään, ei värähtelyn kokonaistaso vielä reagoi mitenkään laakerin kunnon heikkenemiseen, mistä voidaan päätellä, että vikaantuminen on vielä varsin varhaisessa vaiheessa.

Kuva 5

Kuva 5. Sisäkehän alkavaa kuoriintumista.

Kuva 6

Kuva 6. Verhokäyrän mittaussignaalin näytteet vikaantumassa olevasta (tammikuu–helmikuu) ja laakerivaihdon jälkeisestä hyväkuntoisesta (kesäkuu) koneesta.

Kun moottorin laakerit avattiin, oli jälki tämän näköistä, kuva 5. Kuten kuvastakin näkee, on sisäkehän vikaantuminen varsin alkuvaiheessa, mutta kuitenkin jo selvästi alkanut. Koska eteeni toimii täällä myös voiteluaineena, kaikki laakerista irtoavat partikkelit kulkeutuvat mukaan prosessiin, jossa ne eivät varmaankaan ole toivottavia, ja voivat myös tukkia käytössä olevia suodattimia. Tämänkin takia jo hyvin varhainen laakerivian havaitseminen on toivottavaa.

Korkeataajuinen signaali saat- taa kasvaa myös muista syistä kuin laakerivioista. Borealiksellakin on huomattu, että tietyissä toimintapisteissä virtauksesta aiheutuu ääniä, jotka hetkellisesti nostavat mittausarvoa. Tämän takia ennen laakerinvaihtoon ryhtymistä suoritetaan aina varmistava tarkistus kannettavalla mittalaitteella. Kuvassa 6 on verhokäyrän mittaussignaalin näytteitä vikaantumassa olevasta (tammikuu– helmikuu) ja laakerivaihdon jälkeisestä hyväkuntoisesta (kesäkuu) koneesta.

Bengt Bergman

Bengt Bergman

konetarkastaja

Borealis Polymers Oy

bengt.bergman@borealisgroup.com

Petri Nohynek

Petri Nohynek

Field Application Engineer

GE Bently Nevada

petri.nohynek@ge.com

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.