https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Paineakkujen kunnonvalvonta uudelle tasolle

Perinteisesti paineakkujen kunnonvalvonta on perustunut määräaikaistarkastuksiin. Nyt sähköinen kunnonvalvonta tarjoaa mahdollisuuden siirtyä kriittisissä kohteissa reaaliaikaiseen seurantaan.

Koneiden kunnonvalvonta on nykyään jo arkipäivää. Näin vältytään odottamattomilta vikaantumisilta mahdollisimman tehokkaasti ja koneet saadaan pidettyä käynnissä halutusti. Kunnonvalvonta onnistuu ilman antureitakin pohjautuen esimerkiksi määräaikaishuoltojen yhteydessä tehtyihin mittauksiin ja visuaalisiin tarkastuksiin. Jos kunnonvalvonta halutaan toteuttaa jatkuvana ja luotettavasti, se tarkoittaa järjestelmän varustamista kunnonvalvontaan soveltuvilla sähköisillä antureilla.

Hydac_Fig_2

Paineakun kunnonvalvontajärjestelmään kuuluu erityinen rakko ja adapteri sekä sähköinen anturi, joka lähettää mitatut tiedot eteenpäin. Kyseinen järjestelmä voidaan myös jälkiasentaa olemassa olevaan paineakkuun (Kuva: Hydac Oy).

Hydrauli- ja voitelujärjestelmät ovat tärkeitä koneiden ja järjestelmien osia. Niissä käytettävät nesteet siirtävät tehoa, estävät korroosiota ja samalla voitelevat komponentteja. Lisäksi ne kuljettavat lämpöä ja epäpuhtauksia pois järjestelmän komponenteista.

Käytetyt nesteet vaikuttavat järjestelmän luotettavuuteen ja energiatehokkuuteen koko käyttöiän ajan, joten niiden jatkuva kunnonvalvonta on erittäin tärkeää. Tarjolla on ollut jo vuosia kunnonvalvontaan erikoisantureita, jotka mittaavat esimerkiksi öljyn vanhenemista, vesipitoisuutta sekä likapartikkeleiden ja metallihiukkasten määrää. Uusimpana tulokkaana on rakkomallisten paineakkujen kunnonvalvontamenetelmä.

Paineakun kunnonvalvonta 

Paineakkujen kunnonvalvonta rajoittuu usein sille tasolle, että kaasun esitäyttöpaine käydään huollon yhteydessä manuaalisesti tarkistamassa esimerkiksi kerran vuodessa. Samalla arvioidaan visuaalisesti, että paineakussa ei ole mekaanisia vaurioita tai syöpymiä. Huollosta saatetaan kuitenkin helposti laistaa ja lisäksi vuoden aikanakin ehtii tapahtua paljon.

Jos paineakun toiminta ei vaikuta merkittävästi suoraan koneen käytettävyyteen tai toimintanopeuteen, rikkoutunutta paineakkua ei välttämättä edes huomata ennen seuraavaa vuositarkastusta. Tämä on ollut selvä puute etenkin sellaisissa kohteissa, joissa hyödynnetään pääasiallisesti etäkunnonvalvontaa. 

Paineakkujen sähköinen kunnonvalvonta muuttaa tilanteen. Laitteen operaattori saa ajantasaista tietoa paineakkujen kunnosta, koska järjestelmän avulla saadaan selville rakon kunto. Se havaitsee välittömästi, jos neste on päässyt rakosta läpi, ja lähettää tästä tiedon eteenpäin.

Lisäksi kyseisellä kunnonvalvontamenetelmällä voidaan mitata painetta ja lämpötilaa. Paineakkuvalmistajien ohjeistuksen mukaisesti paineakun esitäyttöpaine pitäisi tarkistaa heti asennuksen jälkeen, muutama viikko asennuksen jälkeen ja tästä eteenpäin säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa.

Esitäyttöpaineen tarkistus saatetaan kokea vaivalloisena, mutta uuden paineakkujen kunnonvalvontamenetelmän avulla voidaan esitäyttöpainetta seurata jatkuvasti. Esitäyttöpaineen säätökin saadaan tarkaksi, koska järjestelmästä saadaan täytön yhteydessä samanaikaisesti esitäyttöpaine p0 ja lämpötila.

Paineakun kunnonvalvontajärjestelmän etuna on se, että paineakun vikaantumiseen voidaan reagoida nopeasti ja seisokkien pituus voidaan minimoida. Sovelluskohteet ovat hyvin monenlaiset, mutta yhtenä tärkeimmistä kohteista ovat turvatoimintojen yhteydessä käytettävät paineakut. Lisäksi miehittämättömissä kohteissa, esimerkiksi tuulivoimaloissa, käytettyjen paineakkujen kunnosta saadaan huomattavasti enemmän ajantasaista tietoa.

kunnonvalvonta-anturit-taulukko

Esimerkkejä kunnonvalvonta-antureista.

www.hydac.fi

Laamanen-Arto_Hydac

Arto Laamanen 

HYDAC Oy, 

arto.laamanen@hydac.fi

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.