https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Posti ja Vaisala keräävät tekoälyllä tietoa teiden kunnosta

Suomen Posti ja Vaisala yhdistävät voimansa teiden ja katujen kuntoa mittaavan tekoälylaitteiston käyttöönotossa ja kaupallistamisessa. Vaisalan kehittämä RoadAI -järjestelmä antaa tiestön kunnosta ja liikenneoloista tosiaikaisen tilannekuvan Postin jakeluautojen kameroiden ja Vaisalan antureiden kautta. Pitkällä tähtäyksellä kimppa kehittää älyliikennettä Suomessa.

vaisala_1

Posti ja Vaisala ovat tehneet sopimuksen Vaisalan RoadAI (artificial intelligence assisted road infrastructure management) -tilannekuvapalvelun kaupallistamisesta Suomessa. Kumppanuuden myötä Posti tuottaa Suomen tiestöstä ja ympäristöstä ajantasaista tilannekuvapalvelua, jota kerätään jakelun yhteydessä. Tietoa kerätään ajo- ja kevyenliikenteen väyliltä sekä niiden varrella olevista kohteista Vaisalan antureilla, mittareilla ja ohjelmistolla.

Kerättävä tieto kattaa muun muassa katujen ja teiden pintavauriot, tieolosuhteiden ja tiesään analyysit sekä tiemerkintöjen kartoituksen ja seurannan. Jatkossa tietoa voidaan kerätä myös monista muista jakelureittien varrella olevista kohteista, kuten esimerkiksi liikenneopasteiden, sähköpylväiden sekä sähkö ja telekaappien ulkoisesta kunnosta.

- Ajantasainen tilannekuva tehostaa teiden kunnossapitoa. Tämä puolestaan edistää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä auttaa vähentämään henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Lisäksi jakelutyön yhteydessä kerättävä tieto avaa mahdollisuuden sellaisten älykkäiden ratkaisujen kehittämiseen, joissa tietoja välittyy myös kuntalaisille ja tiellä liikkujille, Postin Katudatapalvelusta vastaava Tommi Pekkala kertoo yhtiön nettisivuilla.

Älykäs liikenne vaatii parempia teitä

Kuten hyvin tiedetään, Suomen teiden nykyinen tila vaatii isoja korjaustoimia jo lähiaikoina. Postin Katudatapalvelu auttaa merkittävällä tavalla optimoimaan kunnossapitoa.  Postin ja Vaisalan yhteistyö tukee myös pitkällä tähtäimellä älyliikenteen kehittämiseen liittyviä hankkeita Suomessa.

Data kerätään Postin jakeluautoihin liitettyjen kameroiden ja Vaisalan anturien avulla. Järjestelmään kerätään tietoja kolmesta eri lähteestä: videokuvaa analysoivalla konenäöllä, Vaisalan tarkkuussensoreilla sekä jatkossa myös Postin henkilökunnan järjestelmään raportoimilla havainnoilla.

Ihmisten havainnoilla on siis sijansa konenäön maailmassakin, sillä tarkoituksena on kerätä tietoa myös joukkoistetusti eli teillä liikkujien havainnoista. Kaikki analysoitava tieto kerätään ja käsitellään täysin anonyymisti ja tietoturvastandardit huomioiden.

Uusi malli säästää sekä rahaa että ympäristöä

- Tilannekuvan kattavuus ja ajantasaisuus perustuu Postin maanlaajuiseen jakeluverkostoon. Jakelu- ja kuljetusajoneuvomme liikkuvat teillä päivittäin, usein jopa monta kertaa päivässä, joten voimme tuottaa tietoa erittäin tehokkaasti ja laajasti. Koska tietoa kerätään normaalin jakelun yhteydessä, työ ei lisää ajamisen tarvetta, vaan pikemminkin vähentää ympäristökuormitusta. Palvelulla voidaan korvata asiakkaiden nykyisin itse tekemät tarkastusajot -ja käynnit, Pekkala jatkaa.

- Toimintamalli ja sen palvelullistaminen on erinomainen tapa tuottaa ajantasaista liikenneolosuhde- ja tiestötietoa esimerkiksi kaupunkien käyttöön. Koko maan kattava tieto on arvokasta, kun se yhdistetään omaisuudenhallinnan ja talvihoidon prosesseihin. Palvelun kautta saatavat tiedot ovat hyödyllisiä myös liikenteenhallinnassa, Vaisalan konenäköratkaisujen ja RoadAI-palvelun kehittämisestä vastaava johtaja Markus Melander sanoo tiedotteessa.

Espoo ja Imatra ajavat digikilvassa sisäradoilla

Melanderin mukaan Vaisalan ja Postin yhteishankkeen tavoitteena on lisätä potkua myös suomalaisten kaupunkien digitalisaation kehitysvauhtiin.

Kokemusta on kerätty jo esimerkiksi Espoossa, jossa dataa on koottu älykaupunkihankkeessa viime marraskuusta lähtien tiestön kunnossapidon tarpeisiin sekä liikenneturvallisuuden kehittämiseen.

Toukokuussa Posti ja Vaisala käynnistivät tiestön kuntokartoituksen myös Imatralla. Tavoitteena on toiminnan laajentaminen useisiin Suomen kaupunkeihin vielä kuluvan vuoden aikana.

Markku Pervilä

 

Uusimmat artikkelit

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

18.11.2024 | Alan Uutiset

Gasum lähtee Tanskan biokaasumarkkinoille

Gasum ostaa Hærup Biogas ApS:n biokaasulaitoksen. Tanska on houkutteleva paikka biokaasun tuotannolle vahvan maataloussektorinsa ansiosta – raaka-ainetta riittää. Maa on Euroopan neljänneksi suurin biokaasun tuottaja.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.