Posti ja Vaisala keräävät tekoälyllä tietoa teiden kunnosta

Suomen Posti ja Vaisala yhdistävät voimansa teiden ja katujen kuntoa mittaavan tekoälylaitteiston käyttöönotossa ja kaupallistamisessa. Vaisalan kehittämä RoadAI -järjestelmä antaa tiestön kunnosta ja liikenneoloista tosiaikaisen tilannekuvan Postin jakeluautojen kameroiden ja Vaisalan antureiden kautta. Pitkällä tähtäyksellä kimppa kehittää älyliikennettä Suomessa.

vaisala_1

Posti ja Vaisala ovat tehneet sopimuksen Vaisalan RoadAI (artificial intelligence assisted road infrastructure management) -tilannekuvapalvelun kaupallistamisesta Suomessa. Kumppanuuden myötä Posti tuottaa Suomen tiestöstä ja ympäristöstä ajantasaista tilannekuvapalvelua, jota kerätään jakelun yhteydessä. Tietoa kerätään ajo- ja kevyenliikenteen väyliltä sekä niiden varrella olevista kohteista Vaisalan antureilla, mittareilla ja ohjelmistolla.

Kerättävä tieto kattaa muun muassa katujen ja teiden pintavauriot, tieolosuhteiden ja tiesään analyysit sekä tiemerkintöjen kartoituksen ja seurannan. Jatkossa tietoa voidaan kerätä myös monista muista jakelureittien varrella olevista kohteista, kuten esimerkiksi liikenneopasteiden, sähköpylväiden sekä sähkö ja telekaappien ulkoisesta kunnosta.

- Ajantasainen tilannekuva tehostaa teiden kunnossapitoa. Tämä puolestaan edistää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä auttaa vähentämään henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Lisäksi jakelutyön yhteydessä kerättävä tieto avaa mahdollisuuden sellaisten älykkäiden ratkaisujen kehittämiseen, joissa tietoja välittyy myös kuntalaisille ja tiellä liikkujille, Postin Katudatapalvelusta vastaava Tommi Pekkala kertoo yhtiön nettisivuilla.

Älykäs liikenne vaatii parempia teitä

Kuten hyvin tiedetään, Suomen teiden nykyinen tila vaatii isoja korjaustoimia jo lähiaikoina. Postin Katudatapalvelu auttaa merkittävällä tavalla optimoimaan kunnossapitoa.  Postin ja Vaisalan yhteistyö tukee myös pitkällä tähtäimellä älyliikenteen kehittämiseen liittyviä hankkeita Suomessa.

Data kerätään Postin jakeluautoihin liitettyjen kameroiden ja Vaisalan anturien avulla. Järjestelmään kerätään tietoja kolmesta eri lähteestä: videokuvaa analysoivalla konenäöllä, Vaisalan tarkkuussensoreilla sekä jatkossa myös Postin henkilökunnan järjestelmään raportoimilla havainnoilla.

Ihmisten havainnoilla on siis sijansa konenäön maailmassakin, sillä tarkoituksena on kerätä tietoa myös joukkoistetusti eli teillä liikkujien havainnoista. Kaikki analysoitava tieto kerätään ja käsitellään täysin anonyymisti ja tietoturvastandardit huomioiden.

Uusi malli säästää sekä rahaa että ympäristöä

- Tilannekuvan kattavuus ja ajantasaisuus perustuu Postin maanlaajuiseen jakeluverkostoon. Jakelu- ja kuljetusajoneuvomme liikkuvat teillä päivittäin, usein jopa monta kertaa päivässä, joten voimme tuottaa tietoa erittäin tehokkaasti ja laajasti. Koska tietoa kerätään normaalin jakelun yhteydessä, työ ei lisää ajamisen tarvetta, vaan pikemminkin vähentää ympäristökuormitusta. Palvelulla voidaan korvata asiakkaiden nykyisin itse tekemät tarkastusajot -ja käynnit, Pekkala jatkaa.

- Toimintamalli ja sen palvelullistaminen on erinomainen tapa tuottaa ajantasaista liikenneolosuhde- ja tiestötietoa esimerkiksi kaupunkien käyttöön. Koko maan kattava tieto on arvokasta, kun se yhdistetään omaisuudenhallinnan ja talvihoidon prosesseihin. Palvelun kautta saatavat tiedot ovat hyödyllisiä myös liikenteenhallinnassa, Vaisalan konenäköratkaisujen ja RoadAI-palvelun kehittämisestä vastaava johtaja Markus Melander sanoo tiedotteessa.

Espoo ja Imatra ajavat digikilvassa sisäradoilla

Melanderin mukaan Vaisalan ja Postin yhteishankkeen tavoitteena on lisätä potkua myös suomalaisten kaupunkien digitalisaation kehitysvauhtiin.

Kokemusta on kerätty jo esimerkiksi Espoossa, jossa dataa on koottu älykaupunkihankkeessa viime marraskuusta lähtien tiestön kunnossapidon tarpeisiin sekä liikenneturvallisuuden kehittämiseen.

Toukokuussa Posti ja Vaisala käynnistivät tiestön kuntokartoituksen myös Imatralla. Tavoitteena on toiminnan laajentaminen useisiin Suomen kaupunkeihin vielä kuluvan vuoden aikana.

Markku Pervilä

 

Uusimmat artikkelit

17.5.2019 | Tutkimus ja koulutus

Raportti: Yhteistyö korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa vahvistaa pk-yritysten kasvua

Pk-yrityksistä 17 prosenttia tekee yhteistyötä korkeakoulujen tai tutkimuslaitosten kanssa. Yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa harjoittaa 12 prosenttia, yliopistojen 7 prosenttia ja tutkimuslaitosten 4 prosenttia yrityksistä. Yliopistojen ja eritoten tutkimuslaitosten osalta yhteistyötä voidaan pitää matalana.

17.5.2019 | Alan Uutiset

Gasum ostaa Mäkikylän biokaasulaitoksen Kouvola Vesi Oy:lta

Gasumin ja Kouvolan Veden välisen sopimuksen mukaisesti Mäkikylän biokaasulaitos ja sen liiketoiminta sopimuksineen siirtyvät Gasumille 17.6 2019. Laitos koostuu Mäkikylän jätevedenpuhdistamon yhteydessä sijaitsevasta biokaasulaitosrakennuksesta prosessilaitteineen.

Ennakkoarvio: Työpaikkatapaturmien määrä nousi vuonna 2018

Tapaturmavakuutuskeskuksen ennakkoarvion mukaan vakuutuslaitokset korvasivat vuonna 2018 yhteensä noin 127 000 palkansaajille sattunutta työtapaturmaa. Kuolemaan johtaneita työpaikkatapaturmia sattui 16 työntekijälle vuonna 2018. Korvatuista tapaturmista oli työpaikkatapaturmia noin 104 000 ja asunnon ja työn välisellä matkalla sattuneita työmatkatapaturmia noin 23 000.

Koneellisessa hakkuussa tuottavuusharppaus

Koneellisen hakkuun tuottavuus on kohentunut 1990-luvun alkuun verrattuna huomattavasti. Harvennushakkuilla tuottavuus on kasvanut päätehakkuita enemmän.

Digitalisaatiolla säästöjä asumiskuluihin

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric järjesti eilen Helsingin messukeskuksessa jokavuotisen Innovation Summit -tapahtumansa. Viesti oli selvä: tekoäly ja IoT-tekniikka ovat nyt tulossa teollisuuden lisäksi vauhdilla myös kiinteistöihin säästöjä tuomaan

Dronesta apua metsäsuunnitteluun

Metsä Group kuvasi viime kesänä dronella noin 3 500 hehtaaria metsää Etelä- ja Länsi-Suomessa ja teki niiden pohjalta metsäsuunnitelmia metsänomistajille. Saatujen kokemusten perusteella menetelmää on kehitetty ja nyt drone-metsäsuunnitelmia myydään vaihtoehtona perinteiselle maastossa tehdylle metsäsuunnitelmalle.

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.