Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän
Saksalainen auto- ja teollisuusalan yritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME:n suomalaisen partneriverkoston avulla. Saksalaisyhtiö on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen ja nyt yhteistyöllä luotua tuotetta lanseerataan kaupallisesti.
14,4 miljardin euron liikevaihdolla Saksan suurimpiin perheyrityksiin kuuluva Schaeffler perusti Jyväskylään vuoden 2018 loppupuolella IoT Solutions Center -yksikön.
Nyt Jyväskylässä kehitetty uusi kunnonvalvontajärjestelmä on suunniteltu teollisuussovelluksiin, minkä avulla mitataan koneen tai mottorin erilaisia arvoja. Mittaustuloksia analysoimalla voidaan ennakoida esimerkiksi osien kulumista, jolloin laitteiden huoltotoimet voidaan hoitaa hallitusti.
- Perustimme Suomeen Industrial IoT Solutions Centerin ja löysimme sopivat partnerit järjestelmän eri osa-alueiden kehittämiseen. Olemme löytäneet Suomesta myös osaavia työntekijöitä tiimiimme ja olemme hyvin tyytyväisiä Jyväskylän tuotekehityskeskukseemme, kertoo Rauli Hantikainen Schaefflerin Senior Vice President Industry 4.0.
- Tulimme Suomeen tuotekehitysosaamisen, partneriverkoston, sekä aktiivisen asiakasverkoston vuoksi. Vaihdossa tuomme partneriverkostolle merkittävää kasvua työntekijämäärässä ja liikevaihdossa, jatkaa Hantikainen.
Schaefflerin tehokkaan yhteistyön takana on yhdessä Business Finlandin Invest in Finland -yksikön kanssa rakennettu suomalainen partneriverkosto, joka on toiminut yhdessä tehokkaasti edistääkseen ja ylläpitääkseen projektin tiukkaa aikataulua.
- Suomalainen IoT-ekosysteemi on todistanut osaamisensa ja yhteistyön laadun OPTIME-järjestelmän kehittämisessä. Tämä on vakuuttanut saksalaisjätin siitä, kuinka Suomessa on maailman toimivin teollinen IoT ekosysteemi, kommentoi hankeessa mukana ollut Invest in Finlandin toimialajohtaja Janne Kari.
Schaefflerin Suomeen tuoma toiminta hyödyllinen monella tasolla. Yritys itsessään työllistää tällä hetkrllä noin 20 henkeä Jyväskylässä, mutta se on myös lisännyt työntekijöiden määrää partneriverkoston sisällä. Lisäksi suomalaiset partnerit ovat saaneet viestikanavan ja merkittävää myyntiä vientimarkkinoille.
Teksti: Ossi Hiltunen