https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Skannausdiagnostiikalla teiden korjauskulut kuriin

Rovaniemeläisen Roadscanners Oy:n kehittämällä skannausdiagnostiikalla ja muilla sähkömagneettisilla menetelmillä pystytään tarkasti paikantamaan tieverkoston ongelmakohdat, määrittämään ongelmien syyt ja korjaamaan ne ennen vakavien vahinkojen syntymistä. 

roadscanner

Kehitetyllä RDSV-tieklinikalla voidaan mitata lähes kaikki tie- ja katuomaisuuden älykkäässä hallinnassa tarvittavat muuttujat, joita tarvitaan ongelmien syiden selvittämisessä ja ennakoivassa kunnossapidossa.   

– Tie- ja katuverkon kunnossapito ei ole aina rahasta kiinni, vaan enemmänkin siitä, miten asiat tehdään. Jos jatkamme tienpitoa Suomen nykyisellä pääteiden korjaukseen keskittyvällä politiikalla, jossa vähäliikenteisemmät tiet jätetään heikommalle hoidolle, on teiden korjausvelkalaskumme ainakin kaksinkertainen nykyiseen verrattuna kymmenen vuoden kuluttua. Meidän täsmädiagnostiikkaamme hyödyntäen nykyinen tieverkko saadaan korjattua ja pysymään kunnossa ilman suurempia korjauksia ainakin seuraavat 10 – 20 vuotta. Rahaa ei kymmenen vuoden aikana tarvita kokonaisuudessaan juurikaan enempää kuin nykyisessä tiepolitiikassa, Roadscannersin toimitusjohtaja Timo Saarenketo toteaa.

Palkittua teknologiaa

Roadscanners sai vuonna 2018 kansainvälisen tiealan järjestön IRF:n palkinnon. Palkinto myönnettiin
Roadscannersin, Väyläviraston ja kolmen ELY-keskuksen yhteiselle PEHKO-projektille, jonka tavoitteena on kasvattaa päällysteiden käyttöikää uusilla päällystettyjen teiden ylläpidon ja hoidon käytännöillä, joissa päätöksenteko perustuu pääosin Roadscannersin kehittämään teknologiaan.

Neljä vuotta käynnissä olleen projektin tuloksena Lapin ja Keski-Suomen testialueilla päällysteiden laskennalliset vuosikustannukset ovat pudonneet jo 20-36 prosenttia. Lopullisena tavoitteena on vuosikustannusten puolittaminen vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2018 aloitettiin uusi PEHKO-pilotti myös Uudenmaan alueella.

Uudella teknologialla voidaan tunnistaa tieverkolta huonokuntoiset ja käyttöiältään lyhyet ja kalliit jaksot sekä selvittää ongelmien juurisyyt. Keskittymällä näihin jaksoihin ja tehostamalla teiden hoidon käytäntöjä on voitu parantaa teiden kuntoa ja samalla pudottaa merkittävästi teiden vuosikustannuksia. Päällysteiden laskennalliset vuosikustannukset ovat paikoin laskeneet lähes 40 prosenttia.  

Juurisyihin kiinni

Suomessa on tapana, että tietty tiejakso päällystetään kokonaisuudessaan sekä hyviltä että huonoilta osin. Todellisuudessa kymmenen kilometrin matkalla on Roadscannersin tutkimusten mukaan oikeasti korjaamista vaativaa osuutta ehkä 1–3 kilometriä. Rahaa hukataan turhaan päällystämiseen. 

– Pystymme diagnostiikallamme löytämään teiden ongelmakohdat ja selvittämään, miksi ne ovat huonoja eli löytämään ongelmien juurisyyt. Sen jälkeen voidaan juuri näihin ongelmakohtiin keskittää täsmälleen oikeat korjaustoimenpiteet, Saarenketo sanoo.

Uusimmat artikkelit

21.2.2025 | Alan Uutiset

Wärtsilä asettaa toimitusketjuillensa päästötavoitteet

Wärtsilä sitoutuu vähentämään suorien toimittajiensa kasvihuonekaasupäästöjä neljänneksellä vuoteen 2030 mennessä. 

Valmet korvaa automaatiojärjestelmän KSS Energian vesivoimalaitoksella Kouvolassa

Uusi järjestelmä korvaa vanhan, elinkaarensa päähän tulleen automaation ja parantaa merkittävästi laitoksen käyttövarmuutta.

12.2.2025 | Kumppaniartikkeli

Kestävää teollisuuden kunnossapitoa: Kustannussäästöjä ja ympäristöetuja Lubehousen luotettavuuskeskeisellä voiteluhuollolla

Lubehouse vie teollisuuden kunnossapidon uudelle tasolle luotettavuuskeskeisellä voiteluhuollolla. Ennakoivalla huoltostrategialla vältetään turhat seisokit ja ylimääräiset huoltokierrokset, samalla kun ympäristövaikutukset ja kustannukset pienenevät. Lue, kuinka RCL-menetelmä voi kehittää teollisuuden kunnossapitoa, tukea vastuullisuustavoitteita ja lisätä kilpailuetua.

EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteyden korjaustöihin valmistaudutaan merellä

EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteyden korjaustöiden valmistelu etenee. Seuraavien viikkojen aikana merellä tehdään korjauksen esitöitä. Yhteyden oletetaan olevan jälleen käytössä elokuun alussa.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.