https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Voimalaitosten voiteluhuolto

Voimalaitoksilla on erittäin paljon öljy- ja rasvavoitelukohteita. Erot erityyppisten laitosten välillä, esimerkiksi turbiinin voitelussa, ovat melko pieniä. Kaikissa turbiineissa pääasiallinen voitelukohde on laakerit ja vaihteet.

iStock-153517859

Erot turbiiniöljyjen huollossa johtuvat käyttölämpötiloista. Korkeimmat lämpötilat on kaasuturbiineissa ja alhaisimmat vesiturbiineissa. Höyryturbiinien käyttölämpötilat ovat edellä mainittujen välissä.

Käyttölämpötila nousee, käyttöikä lyhenee ja huoltotarve kasvaa

Miksi siis huoltotarve on suurempi korkeammissa käyttölämpötiloissa? Syynä on öljyn vanhentumisprosessin nopeutuminen. Jokainen 8 celsiusasteen nousu lämpötilassa lyhentää öljyn käyttöikää puolella. Kun esimerkiksi käyttölämpötila on 40°C, on öljyn käyttöikä 40 vuotta. Kun käyttölämpötila on 48°C, on öljyn käyttöikä 20 vuotta. Peukalosääntönä voidaan todeta, että öljyn käyttölämpötilan noustessa 10oC öljyn käyttöikä puolittuu. Tämän on meille todistanut Nobel-palkittu Svante Arrhenius jo 1900-luvun alussa.

Öljyn vanhentumisesta aiheutuu

  • rasvahappojen määrän kasvua, öljyn hapettumista
  • hartsituotteiden syntyä, (hartsi on liimamainen tuote ja suurin syy mm. venttiiliongelmiin)
  • vesipitoisuuden lisäystä
  • viskositeetin kasvua
  • öljyvuotoja, tiivisteiden elastisuuden häviämistä
  • huonontuvaa öljykalvoa

Valitettavan usein öljy joudutaan vaihtamaan, koska voiteluhuolto on puutteellista, tai sitä ei tehdä lainkaan.

Perusasioita voiteluhuollossa, öljyn oikean valinnan lisäksi, ovat:

  • öljyn riittävä puhtaus
  • öljyn oikeat analyysit, joissa huomioidaan kemialliset epäpuhtaudet, joiden merkitys on suurin niin öljyn kunnon kuin käyttövarmuuden kannalta
  • huolehtiminen oikeasta käyttölämpötilasta, joka yleensä on 40°C
  • öljyn oikean käsittely varmistaminen, ettei siitä aiheudu mm. öljyjen sekoittumista ja likaantumista
  • alhaisen vesipitoisuuden varmistaminen, sillä mitä alhaisempi vesipitoisuus on, sitä hitaampaa on vanhentuminen
  • huomion kiinnittäminen laakerivoitelujärjestelmään, sillä esimerkiksi huonosti suunniteltu säiliö ei anna öljylle riittävästi lepoaikaa ilman erottumiselle, mikä johtaa paineiskuihin, öljyn palamisreaktioon ja öljyn nopeampaan likaantumiseen

Voiteluun sisältyy paljon asioita, joita ei ehdi lyhyessä artikkelissa käsittelemään, mutta ajattelin ensimmäiseksi valottaa turbiiniöljyvoitelua.

Kokonaisvaltainen voiteluhuolto sisältää

  • voiteluaineen valinnat
    • mineraali/synteettinen öljy
  • voiteluaineen puhtausvaatimukset
    • Mikä on puhdas öljy?
  • käytönaikainen puhdistus
    • linjasuodatus/sivukiertopuhdistus
  • öljyn kunnon seuranta
    • Mitä analysoidaan?
    • Miten analysoidaan?
    • Kuinka usein analysoidaan?
    • näytteenotto ja toimitukset
    • analyysien tulkinnat ja niiden perusteella tehtävät jatkotoimenpiteet
  • hankintaohjeet voiteluaineille
    • tarvittavat laatu- ja puhtausvaatimukset
    • toimitukset ja toimitusajat
  • käytettävien öljyjen tekniset vaatimukset
    • riittävät tekniset erittelyt öljyn kunnon seurannalle (esitteet eivät riitä)
  • voiteluun tarvittava koulutus
    • Mitä voitelu on, mitä pitää sisällään tribologia?

Voitelussa ja voitelujärjestelmissä on monia asioita, jotka pitää ottaa huomioon, jotta voitelu tapahtuu mahdollisimman hyvin. On paljon laskelmia ja paljon mutua, jotka tänä päivänäkin vallitsevat päätösten takana. Kunhan päätökset perustuvat faktoihin, niitä kannattaa toteuttaa kunnossapidon suunnittelussa.

Edellä kerroin voiteluöljyyn liittyvistä asioista. Kun sitten siirrytään voitelurasvoihin, niin siinäpä sitä perimätietoa tarvitaankin. Rasvavoitelussa eivät Newtonin lait päde, vaan se perustuu pääasiassa kokemustietoon. Suurin osa käyttäjistä muuttaa muun muassa rasvalaatuja ja vaihtaa automaattivoitelukohteita manuaalivoiteluun, mikä kertoo, että osaamisessa on paljon parannettavaa.

Rasvavoitelu lyhyesti

  • Mitä on rasvavoitelu?
  • Missä sitä käytetään?
  • Miten rasvavoitelu manuaalisesti tehdään?
  • Paljonko voitelurasvaa kohteisiin laitetaan?
  • Mitä rasvoja käytetään?
  • automaattiset voitelujärjestelmät
  • Millaisia järjestelmiä on käytössä?
  • Miten niiden valvonta ja hälytykset on suunniteltu?
  • Ovatko ne luotettavia?
  • huollot ja tarkastukset

Rasva- ja öljyvoitelun lisäksi voimalaitoksilla on muuntajat ja magneettierottimet. Muuntajat ovat elintärkeitä tuotannolle. Muuntajaöljylle asetetaan tarkat vaatimukset, jotta öljyn eristävä vaikutus, eli läpilyöntilujuus, pysyy hyvänä. Muuntajaöljylle on paljon muitakin vaatimuksia, joihon voidaan palata, jos kiinnostusta riittää.

Tässä artikkelissa toin hieman esille sitä, miten paljon voiteluun sisältyy asioita. Voidaksemme tehdä ennakoivaa voiteluhuoltoa on kaikkien osa-alueiden oltava mukana. Ei riitä, että kohdistamme huomiomme vain yhteen asiaan.

Lähde: Kimmo Leola, Kl-kunnossapito@outlook.com

Teksti: kouluttaja Jukka Kauppinen, Taitotalo

Uusimmat artikkelit

Valmetilta teollisen internetin ratkaisu mittaustiedon keräämiseen kaasukuljetuskonteista

Valmet on kehittänyt teollisen internetin ratkaisun, joka kerää kriittistä mittaustietoa kaasukuljetuskonteista. Tarkka tiedonkeruu ilman perinteisiä fyysisiä mittauksia parantaa räjähdysherkkien, esimerkiksi metaania tai vetyä sisältävien konttien turvallisuutta, tuo säästöjä ja antaa tietoja konttien sisällöstä logistiikkaa varten.

19.10.2021 | Tutkimus ja koulutus

Neste avaa tutkimuskeskuksen Singaporeen

Neste vauhdittaa kasvustrategiansa toteutusta perustamalla tutkimuskeskuksen Singaporeen. Investoinnin myötä Neste kasvattaa maailmanlaajuista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaansa ja edistää kumppaniyhteistyötä Aasian ja Tyynenmeren alueella ja erityisesti Singaporessa.

18.10.2021 | Alan Uutiset

Metsäteollisuus elpyy – teollisuuspuun hakkuut kasvavat

Koronapandemian vähittäinen väistyminen ja talouden elvytystoimien jatkuminen heijastuvat maailmantalouteen ja kasvattavat metsäteollisuustuotteiden tuotanto- ja vientimääriä vuonna 2021. Suomessa teollisuuden kasvava puuntarve lisää hakkuumääriä ja nostaa kantohintoja.

K-ryhmä saavutti vuoden 2025 energiatehokkuustavoitteensa – taustalla uudet innovaatiot

K-ryhmä sitoutui vuonna 2017 pienentämään energiankulutustaan 7,5 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Tuoreet luvut paljastavat, että tavoite on täyttynyt neljä vuotta etuajassa.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.