Wärtsilä optimoi Viking Gracen LNG-järjestelmän ylläpidon

Teknologiakonserni Wärtsilä on solminut ylläpitosopimuksen Viking Line-varustamon kanssa. Sopimuksen kohteena on matkustaja-alus Viking Gracen Wärtsilä LNGPac, joka on polttoaineena käytettävän nesteytetyn maakaasun käsittelyjärjestelmä. Kyseessä on ensimmäinen LNG-käyttöisissä aluksissa hyödynnettävää Wärtsilä LNGPac-järjestelmää koskeva ylläpitosopimus.

grace2

Viking Grace on ensimmäinen matkustaja-alus, joka käyttää nesteytettyä maakaasua (LNG) polttoainelähteenä. Sopimus kattaa myös Wärtsilän LNGPac-järjestelmän kuntoon perustuvan ylläpidon (Condition Based Maintenance, CBM) sekä etätuen verkossa. Lisäksi Wärtsilä ja Viking Line pidentävät olemassa olevaa Viking Grace -aluksen ylläpitosopimusta viidellä vuodella.

- Vuoden 2017 lopussa allekirjoitettu sopimus mahdollistaa Viking Gracen ylläpitotoimenpiteiden suunnittelun ja aikatauluttamisen aluksen omistajan liiketoiminnan mukaisesti, mikä parantaa kustannusten ennustettavuutta pitkällä tähtäimellä. Samalla parannetaan aluksen käyttövarmuutta ja maksimoidaan sen käytettävyysaikaa, mikä hyödyttää sekä omistajaa että matkustajia, kertoo Wärtsilä lehdistötiedotteessa.

Yhtiön mukaan uutuutena LNGPac-järjestelmää koskevassa sopimuksessa on kuntoon perustuva ylläpitojärjestelmä, joka kerää tietoa keskimääräisestä kaasun virtauksesta, lämmönsiirtimien lämpötilasta, energiankäytöstä sekä LNG-pumppujen paineesta.

- Tieto auttaa suunnittelemaan ja aikatauluttamaan ylläpitotoimenpiteitä, mikä parantaa kustannusten ennustettavuutta ja aluksen käytettävyysaikaa.

Wärtsilän LNGPac on kaasun käsittelyjärjestelmä LNG-käyttöisiin aluksiin. Järjestelmä koostuu Viking Grace -aluksella nesteytetyn maakaasun syötöstä, kahdesta varastosäiliöstä ja käsittelylaitteistosta sekä näihin liittyvistä, Wärtsilän kehittämistä turvallisuus- ja automaatiojärjestelmistä.

LNGPac-järjestelmän lisäksi Wärtsilä on toimittanut Viking Grace-alukseen neljä LNG-käyttöistä Wärtsilä 50DF -päämoottoria, keula- ja ohjaustunnelipotkurit sekä kaksi ruostumattomasta teräksestä rakennettua kiinteälapaista pääpotkuria sekä potkuriakselijohdot, joihin kuuluvat myös ympäristöä säästävät vannasputkien tiivistejärjestelmät. Wärtsilä on vastannut Viking Gracen ylläpidosta vuoden 2013 alusta, jolloin se otettiin käyttöön. Helmikuussa 2018 Wärtsilä ja Viking Line pidensivät Viking Gracen ylläpitosopimusta, joka kattaa kuntoon perustuvan ylläpidon sekä verkkotuen, viidellä vuodella.

Viking Gracen matkustajakapasiteetti on 2 800 matkustajaa, ja se kulkee Turun ja Tukholman välillä Itämerellä.

www.wartsila.com

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.