Wärtsilä optimoi Viking Gracen LNG-järjestelmän ylläpidon
Teknologiakonserni Wärtsilä on solminut ylläpitosopimuksen Viking Line-varustamon kanssa. Sopimuksen kohteena on matkustaja-alus Viking Gracen Wärtsilä LNGPac, joka on polttoaineena käytettävän nesteytetyn maakaasun käsittelyjärjestelmä. Kyseessä on ensimmäinen LNG-käyttöisissä aluksissa hyödynnettävää Wärtsilä LNGPac-järjestelmää koskeva ylläpitosopimus.
Viking Grace on ensimmäinen matkustaja-alus, joka käyttää nesteytettyä maakaasua (LNG) polttoainelähteenä. Sopimus kattaa myös Wärtsilän LNGPac-järjestelmän kuntoon perustuvan ylläpidon (Condition Based Maintenance, CBM) sekä etätuen verkossa. Lisäksi Wärtsilä ja Viking Line pidentävät olemassa olevaa Viking Grace -aluksen ylläpitosopimusta viidellä vuodella.
- Vuoden 2017 lopussa allekirjoitettu sopimus mahdollistaa Viking Gracen ylläpitotoimenpiteiden suunnittelun ja aikatauluttamisen aluksen omistajan liiketoiminnan mukaisesti, mikä parantaa kustannusten ennustettavuutta pitkällä tähtäimellä. Samalla parannetaan aluksen käyttövarmuutta ja maksimoidaan sen käytettävyysaikaa, mikä hyödyttää sekä omistajaa että matkustajia, kertoo Wärtsilä lehdistötiedotteessa.
Yhtiön mukaan uutuutena LNGPac-järjestelmää koskevassa sopimuksessa on kuntoon perustuva ylläpitojärjestelmä, joka kerää tietoa keskimääräisestä kaasun virtauksesta, lämmönsiirtimien lämpötilasta, energiankäytöstä sekä LNG-pumppujen paineesta.
- Tieto auttaa suunnittelemaan ja aikatauluttamaan ylläpitotoimenpiteitä, mikä parantaa kustannusten ennustettavuutta ja aluksen käytettävyysaikaa.
Wärtsilän LNGPac on kaasun käsittelyjärjestelmä LNG-käyttöisiin aluksiin. Järjestelmä koostuu Viking Grace -aluksella nesteytetyn maakaasun syötöstä, kahdesta varastosäiliöstä ja käsittelylaitteistosta sekä näihin liittyvistä, Wärtsilän kehittämistä turvallisuus- ja automaatiojärjestelmistä.
LNGPac-järjestelmän lisäksi Wärtsilä on toimittanut Viking Grace-alukseen neljä LNG-käyttöistä Wärtsilä 50DF -päämoottoria, keula- ja ohjaustunnelipotkurit sekä kaksi ruostumattomasta teräksestä rakennettua kiinteälapaista pääpotkuria sekä potkuriakselijohdot, joihin kuuluvat myös ympäristöä säästävät vannasputkien tiivistejärjestelmät. Wärtsilä on vastannut Viking Gracen ylläpidosta vuoden 2013 alusta, jolloin se otettiin käyttöön. Helmikuussa 2018 Wärtsilä ja Viking Line pidensivät Viking Gracen ylläpitosopimusta, joka kattaa kuntoon perustuvan ylläpidon sekä verkkotuen, viidellä vuodella.
Viking Gracen matkustajakapasiteetti on 2 800 matkustajaa, ja se kulkee Turun ja Tukholman välillä Itämerellä.