https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

pexels-photo-315938

Henkilöautojen sähköistäminen etenee nopeasti. Useat kuorma-autovalmistajat, kuten Daimler, Volvo ja Tesla, ovat viime aikoina esitelleet myös suurempia, jakelukuorma-autoiksi tai puoliperävaunujen vetoautoiksi sopivia akkusähköautoja.

– Sähkökuorma-autot ovat aiemman tutkimuksen mukaan elinkaarikustannuksiltaan dieselkäyttöisiä edullisempia kevyiden jakelukuorma-autojen kokoluokassa. Akkukustannusten pieneneminen voi tehdä myös suuremmista sähkökuorma-autoista taloudellisesti kannattavia, Assistant Professor Heikki Liimatainen Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä kertoo.

Vernen tutkijat tarkastelivat yhteistyössä ETH Zürichin kollegojen kanssa sähkökuorma-autojen potentiaalia Suomessa ja Sveitsissä. Applied Energy -journaalissa julkaistujen tulosten mukaan nykyisellä akku- ja latausteknologialla sähkökuorma-autot voisivat Sveitsissä vähentää kuorma-autojen päästöjä 28 prosenttia, mutta Suomessa vain 13 prosenttia.

– Suuri ero maiden välillä johtuu siitä, että Sveitsissä pääosa kuljetuksista tehdään puoliperävaunuilla, mutta Suomessa raskaammilla täysperävaunuyhdistelmillä, Liimatainen selittää.

Jos akkukapasiteetti tuplattaisiin ja lataustehot moninkertaistettaisiin, päästöjä voitaisiin vähentää Sveitsissä 70 prosenttia, mutta Suomessa silti vain 35 prosenttia. Ratkaisua kuljetusten sähköistämiseen Suomessa on siis etsittävä myös muista keinoista.

Tehokkaammat latauspisteet, vaihdettavat akut vai teiden sähköistäminen?

Vaikka sähköautot eivät sovikaan hyvin raskaimpiin kuljetuksiin, Suomessakin voitaisiin kuitenkin ajaa sähköllä jopa 75 prosenttia jakelukuorma-autojen kuljetuksista. Tutkijoiden mukaan sähköistämistä voitaisiin edistää sillä, että sähkökuorma-autoille sallittaisiin viisi prosenttia suurempi kokonaismassa niiden painavien akkujen vuoksi. Lisäksi pitäisi panostaa vahvasti paikallisiin sähköverkkoihin huoltoasemien ja terminaalien lähellä.

– Suurten akkujen vaatima latausteho on moninkertainen henkilöautojen akkujen lataustehoon verrattuna, Liimatainen sanoo.

Yksi vaihtoehto kuljetusliikenteen sähköistämiseen Suomessa olisi, että akut standardoitaisiin ja niitä vaihdettaisiin kuljettajien taukojen aikana. Toinen tutkijoiden ehdottama ratkaisu voisi olla pääteiden sähköistäminen virtajohtimilla.

– Ruotsissa Siemens ja Scania kokeilevat teiden sähköistämistä. Sikäläiset tutkimukset osoittavat, että näin voidaan saada aikaan suuria päästövähennyksiä. Näin voitaisiin tehdä myös meillä. Yhteydet pääteille hoidettaisiin sitten nesteytetyllä biokaasulla tai uusiutuvalla dieselillä, Liimatainen kertoo.

 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261918318361?via%3Dihub

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.