Älykäs teknologia ennustaa hissien huollon tarpeen
Maailman johtaviin hissi- ja liukuporrasyrityksiin kuuluva Kone Oyj ilmoitti helmikuussa 2016 liittävänsä kaikki valmistamansa ja huoltamansa laitteet verkkoon. IBM Watson-nimisen kognitiivisen tiedonkäsittelyjärjestelmän ansiosta hissien ja liukuportaiden kunnossapito on siirtynyt hyvää vauhtia kohti ennustavan kunnossapidon toimintamallia.
Koneella on huollettavanaan yli 1.1 miljoona hissiä ja liukuporrasta ja niiden lisäksi 400 000 automaattista ovea. Valtava laitemäärä edellyttää huollon optimointia, ja tähän on haettu ratkaisuksi esineiden internet, Internet of Things (IoT).
– Käynnissä oleva teknologinen murros mahdollistaa erilaisten älykkäiden palveluiden liittämisen hisseihin ja liukuportaisiin. Viime helmikuussa esittelimme uudet 24/7 Connected Services -palvelumme, joissa hyödynnetään IBM Watson IoT -alustaa ja joiden avulla laitteiden käyttökatkokset ja viat vähenevät ja kunnossapitotöitä koskevan tiedon saatavuus paranee, kertoo Kone Oyj:n globaalin kunnossapitoliiketoiminnan johtaja Heikki Haasmaa.
Uusissa hisseissä on jo valmiina teknologiat, joiden avulla laitteiston tilaa voi seurata etänä. Mutta myös vuosikymmeniä vanhat hissit pääsevät kiinni internetiin, kun niihin asennetaan älykästä sensoriteknologiaa, jonka hinta on pudonnut vain murto-osaan siitä, mitä se oli vielä muutama vuosi sitten.
Anturit lähettävät eteenpäin monenlaista tietoa hissin käytöstä, tärinöistä, liikkeistä ja lämpötiloista. Kerätyn tiedon perusteella on mahdollista päätellä, milloin hissi tai liukuporras alkaa olla huollon tarpeessa. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että hissin luokse ilmestyy huoltomies jo ennen, kuin näkyviä teknisiä ongelmia ehtii ilmetä, Haasmaa sanoo.
Älykkäitä laitteita ja palveluja
Koneen uuslaitemarkkinoiden pitkään jatkunut kasvutrendi taittui viime vuonna yhtiön päämarkkina-alueella Kiinassa, mutta palveluliiketoiminnan kasvu jatkuu edelleen. Koneen huoltokannasta noin puolet koostuu yhtiön omista laitteista.
– Uuslaitepuolemme markkinakasvu on jatkunut tänäkin vuonna hieman EMEA-alueella sekä Pohjois-Amerikassa, mutta hiipunut Kiinassa. Toisaalta, jos katsotaan palveluliiketoimintaamme ja erityisesti kunnossapitoliiketoimintaa, niin kasvu jatkuu käytännössä kaikilla markkina-alueillamme, sanoo Haasmaa.
Yksiköissä mitattuna Kiinan osuus globaalista uuslaitemarkkinasta on yli puolet. Vaikka hissien ja liukuportaiden kysyntää tukeva kaupungistuminen on Kiinassa edelleen vauhdikasta, yhtiön valmistamien laitteiden yksikköhinnat kääntyivät Kiinassa kilpailun kiristymisen myötä laskusuuntaan vuonna 2015.
Palveluliiketoiminnan markkinoiden kasvu kuitenkin jatkuu. Vuonna 2016 Kone paransi maailmanlaajuista markkina-asemaansa huollossa saavuttaen jaetun kolmossijan saksalaisen Thyssen Krupp AG:n kanssa, yhdysvaltalaisen Otis Elevator Companyn sekä sveitsiläisen Schindlerin jälkeen. Myös laitteiden modernisointimarkkinan kasvu jatkuu edelleen.
Palveluliiketoiminta kasvaa
Koneella on tällä hetkellä huoltotoimintoja yli 60 eri maassa. Yhtiön kunnossapitoasentajat tekevät päivittäin yli 70 000 huoltokäyntiä – niin Koneen omille kuin muidenkin valmistamille laitteille.
Haasmaan mukaan alalla on käynnissä kaksi trendiä, joilla on positiivisia, pitkän aikavälin vaikutuksia palveluliiketoimintaan. Turvallisuus on toki Koneen valmistamille ja huoltamille laitteille aivan kriittistä, mutta entistä enemmän asiakkaat edellyttävät hissi- ja liukuportailtaan käytettävyyttä, johon päästään muun muassa vaikuttamalla tarvittavien korjaus- ja huoltotoimenpidepalvelujen saatavuuteen ja toteutuksen nopeuteen.
Ennustavuutta kunnossapitoon
Kone on siirtynyt vuosien varrella niin sanotusta reagoivasta kunnossapidon mallista ennakoivan kunnossapidon toimintamallin toteutukseen. Jatkossa yhtiössä tullaan tarjoamaan yhä enemmän ennustavaa kunnossapitopalvelua, jossa nopeasti kehittyvillä IoT-teknologioilla ja big dataan pohjautuvalla datankeruulla on iso rooli.
- Aiemmin huoltotyömme pohjautuivat enemmän kalenteriperusteiseen kunnossapitoon, kun oli vakiintunut ajatus siitä, että on olennaisempaa, mitä useammin laite huolletaan ja huoltohenkilökuntamme on paikan päällä asiakkaan luona. Nyt pikemminkin olemme pyrkineet viestimään, ettei se ole oikeasti olennaista – vaan se, että laitteet ovat turvallisia ja niiden käytettävyys hyvä.Myös asiakkaat itse ovat alkaneet odottaa laitteiden kunnossapidolta ennakoitavuutta ja ennustettavuutta. Asiakkaat odottavat, että Kone pystyy informoimaan heitä tulevista latteiden korjaustarpeista jo ennen vikojen sattumista.
- Olemme päässeet hyvään vauhtiin huollossa olevan laitekantamme liittämisessä verkkoon. Haluamme, että kaikki huoltokannassa olevat laitteet on kytketty verkkoon vuoteen 2020 mennessä.
Lisääntyvästä ennakoitavuudesta on myös Koneen kunnossapitoasentajalle iso merkitys.
- Kukaan ei halua tulipalojen sammutusta. Ennustava kunnossapito auttaa siihen, että työpäivät ovat suunniteltuja ja rauhallisempia. Samalla se vapauttaa aikaa asiakkaan kanssa käytävään tärkeään viestintään.
Haasmaa muistuttaa, että teknologioiden kehittyessä myös Koneen huoltomiesten työkalut muuttuvat. Jo nyt kannettavat PDA-laitteet ovat kiinteä osa Koneen huoltomiesten työkalupakkia lähes kaikkialla maailmassa. Yhtiön tavoitteena on, että jatkossa ne ovat koko Koneen huoltohenkilöstön käytössä, myös kehittyvillä markkinoilla.
Haasmaa myös arvioi, että virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR), lisätty todellisuus (augmented reality, AR) ja sosiaalisen median mobiiliratkaisut tulevat lisääntymään nopeasti alalla. Kone on mukana muun muassa teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimassa hankkeessa, jossa kehitetään uusia digitaalisia huoltotyöratkaisuja ja -välineitä. Näiden toivotaan tehostavan huoltohenkilöstön työtuloksia ja parantavan samalla työtyytyväisyyttä.
Nyt AR- ja VR-työvälineet ovat kuitenkin vasta kypsymässä tuotantokäyttöön sopiviksi niin hinnaltaan kuin toimivuudeltaan. Tulevaisuudessa kunnossapitohenkilöstö voi esimerkiksi VR-lasien avulla tutustua huoltoympäristöön jo ennen kohteeseen lähtöä. Etäasiantuntija puolestaan voi näyttää huoltomiehelle toimintaohjeita lisätyn todellisuuden (AR) sovellusten avulla. Huoltokohteeseen liittyvät kollegojen vinkit ja hyväksi havaitut toimintamallit voidaan jakaa hyödyntäen sosiaalista mediaa ja AR:ää.
- Muun muassa lisätty todellisuus on tulevaisuudessa todennäköinen huoltoteknikoiden arkinen työkalu, jota tutkitaan ja se tarjoaa tosi mielenkiintoisia mahdollisuuksia meidän liiketoimintaan. Vie tosin vielä jonkin aikaa ennen kuin uudet teknologiat ovat riittävän kypsiä laajaan käyttöön – todennäköisesti 5-10 vuotta, Haasmaa sanoo.
Teksti: Nina Garlo-Melkas, Promaint-lehti // Kuvat: Timo Porthan
Lue myös: Kysymys & vastaus: Big datan hyödyntäminen on pitkäjänteistä kehittämistä
”People Flow” Koneen strategian keskiössä
Yli miljardi ihmistä käyttää joka päivä Koneen huoltamia laitteita, ja yhtiön vision mukaisesti pyrimme huomioimaan kaikki laitteidemme käyttäjät, ei ainoastaan asiakkaitamme, sanoo Kone Oyj:n Heikki Haasmaa.
Koneen palveluliiketoiminnan kehittämistä ajaa asiakkaiden odotuksissa ja tarpeissa tapahtuneet muutokset. Asiakaskokemuksen merkitys korostuu monien muiden toimialojen tavoin myös hissi- ja liukuporrastoimialalla.
Asiakaskokemuksen tärkeyttä osoittavat myös lukuisat tutkimustulokset. Esimerkiksi yhdysvaltalaisen Walker Information -konsulttiyhtiön mukaan asiakaskokemuksesta on tulossa vuoteen 2020 mennessä tärkeämpi tekijä kuin hinta tai itse tuote kun puhutaan brändin erottuvuudesta. Teknologian kehitys on toisaalta muuttanut asiakkaiden odotuksia haluamiensa palveluiden nopeudesta, läpinäkyvyydestä ja ennustettavuudesta. McKinsey & Company kertookin, että 75 prosenttia verkossa asioivista asiakkaista odottavat saavansa palvelua viidessä minuutissa.
Koneelle uudet asiakasodotukset merkitsevät muun muassa tarvetta nopeuttaa uusien palveluiden ja ratkaisujen tuontia markkinoille tekemällä läheisempää yhteistyötä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Käytännössä tämä merkitsee muun muassa erilaisten innovaatiohankkeiden, kuten uusien hackathon -tapahtumien järjestämistä, joiden kautta syntyy liiketoimintaideoita ja, jotka voivat olla toimia meille myös hyvinä rekrytointikanavina.