https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Älynosturit tuovat lisää työtehoa satamateollisuuteen

Satamateollisuudessa nousun merkit ovat jo olemassa, ja tämä näkyy myös nosturiyhtiö Konecranes Oyj:n toiminnassa. Yhtiön toimitusjohtaja Panu Ruotilan mukaan tällä erää ne teollisuuden toimijat, jotka investoivat, investoivat laitekantaan, jossa on mukana viimeisintä teknologiaa.

satamanosturi

– Jos ostetaan esimerkiksi uusi nosturi, niin hankitaan siihen samalla melkein kaikki lisävarusteet, mitkä on mahdollista saada. Esimerkiksi teollista internetiä, kauko-ohjausmahdollisuutta ja nosturin heiluntaa vähentäviä ominaisuuksia, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Promaint-lehdelle.

Ruotilan mukaan investointihaluiset teollisuudentoimijat hakevat tällä hetkellä investoinneillaan pääasiassa kolmea asiaa: työtehoa, työturvallisuutta ja pienten tuotannon ”pullonkaulojen” parannusta. Perusinvestointeja ei hänen mukaan tehdä teollisuuspuolella juurikaan tällä hetkellä muualla kuin satamissa. Pullonkauloilla hän puolestaan viittaa esimerkiksi autotehtaan tai metallipajan olemassa olevaan hitaaseen nosturikantaan, joka kaipaa uudistamista työtehon parantamiseksi.

-Jopa muutaman sekunnin nosturiliikkeiden erolla voi olla vaikkapa metallipajalle iso merkitys siihen, miten tehokasta koko vuoden toiminta on, Ruotila sanoo.

Pohjoismaiden suurin pukkinosturi Turkuun

Viime syksynä yhtiö ilmoitti saaneensa yhdysvaltalaiselta Port of Virginialta ilmoituksen aikomuksesta tehdä sopimukset yhtiön tähänastisen historiansa suurimmasta kaupasta. Aieilmoitus koski 86 automaattisen pinoamisnosturin hankkimista. Toimitukset on aikataulutettu tapahtumaan vaiheittain vuosina 2018-2020. Sopimusten arvo ylittää 200 miljoonaa euroa.

Myös Suomessa satamateollisuudessa eletään uutta nousua. Konecranesin suurin tänä vuonna myyty nosturi menee Meyer Turku Oy:lle. Konecranes toimittaa Turun telakalle uuden 1 200 tonnin Goliath-nosturin. Konecranes vastaa nosturin suunnittelusta, tarkkuuskomponenteista, sähköasennuksista, automaatiojärjestelmistä ja rakennekomponenteista. Meyer Turku puolestaan rakentaa nosturin pääkannatinpuomin omissa tuotantotiloissaan. Uusi nosturi otetaan käyttöön toukokuussa 2018.

Ruotilan mukaan sopimukseen sisältyy myös Turun telakan nykyisen 600 tonnin nosturin modernisointi, kunnossapito ja huolto-osat.

-Olemme erittäin ylpeitä siitä, että saimme Beyerin Turun telakan nosturikaupan meille Suomeen. Uuden nosturin lisäksi tulemme modernisoimaan meidän heille noin 40 vuotta sitten toimittaman nosturin samassa yhteydessä.

Uusi jättinosturi kolminkertaistaa yhdessä vanhan 600 tonnin nosturin kanssa Turun telakan päivittäisen nostokapasiteetin ja mahdollistaa isompien ja pidemmälle varusteltujen suurlohkojen rakentamisen ja nostamisen.

-Uusi pukkinosturi varustellaan etävalvontateknologialla, jonka ansiosta Konecranes voi tarjota asiantuntemusta asiakkaalleen ja auttaa vähentämään suunnittelemattomien seisokkien kestoa.

Puhtia USA:sta?

Ruotilan mukaan Yhdysvalloissa puhaltaneet uudet tuulet poliittisella kentällä voivat olla jopa eduksi Konecranesille.

-Tilauskantamme on Yhdysvalloissa noussut jo aika paljon – katsotaan nyt, että kääntyvätkö ne tilauksiksi. Trumpin valinta on meille ihan hyvä asia. Konecranesillahan on melkein miljardin liikevaihto USA:ssa ja, jos maassa alkaa uusia investointeja infraan syntymään, niin sehän on erittäin hyvä asia meille.

www.konecranes.com

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.