“Data on yhä tärkeämpää Fiskars Groupille” – yhtiö investoi digiosaamiseen
Fiskars Group kertoo investoivansa digiosaamiseen. Pitkän aikavälin orgaaninen kasvu edellyttää vahvaa digitaalista liiketoimintaa, ja nykyisten investointien lisäksi panostuksia on tarkoitus kasvattaa. Kasvusuunnitelmien tukemiseksi yhtiö kehittää edelleen osaamistaan, joka liittyy dataan, omaan kanavaan ja kuluttajakokemukseen.
– Data on yhä tärkeämpää Fiskars Groupille, koska sillä on olennainen rooli kaikessa, ja meidän tulee suhtautua siihen jopa pakkomielteisesti. Edistynyt analytiikka, tekoäly, personointi ja dataan perustuva päätöksenteko ovat painopistealueita, kun parannamme palvelua kuluttajillemme ja asiakkaillemme. Digitaalisuuden rooli yrityksessämme tulee muuttumaan merkittävästi ja siitä tulee olennainen osa kasvun mahdollistamista, sanoo digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja Peter Cabello Holmberg.
Kuten Fiskars kertoi vuoden 2021 puolivuosikatsauksessaan, vaatii kasvun toteuttaminen lisäinvestointeja, alkaen kuluvan vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Yhtiö on myös uudistanut nykyisiä IT-toimintojaan. Tästä esimerkkinä yhtiön globaali yhteistyösopimus teknologiayhtiö HCL:n kanssa, jonka odotetaan tuottavan säästöjä vuodesta 2022 lähtien.
Fiskars Group kertoo nyt toteuttavansa näitä lupaamiaan lisäinvestointeja.
– Tämä tarkoittaa muun muassa merkittävää määrää uusia tehtäviä, jotka avataan asteittain. Ensi vaiheessa ne liittyvät omaan kanavaan (kuten verkkokauppaan), dataan ja analytiikkaan sekä IT-arkkitehtuurikyvykkyyksien vahvistamiseen. Myöhemmässä vaiheessa avataan vielä lisää tehtäviä, mukaan lukien datatieteilijöitä ja insinöörejä, operatiivisia rooleja sekä lisää tehtäviä oman kanavan osalta.
Fiskars raportoi vahvan toisen vuosineljänneksen tuloksen heinäkuun lopussa. Inderesin mukaan yhtiön viime vuosina tehdyt rakennemuutos- ja tehostamisohjelmat ovat jo alkaneet näkyä yhtiön tuloskunnossa. Tämän lisäksi koronapandemia on lisännyt yhtiön tuotteiden kysyntää.
Nina Garlo-Melkas