Digitaalisuus mullistaa tekstiilialan - Yksilöllisiä vaatteita kuluttajille nopeasti ja asiakaslähtöisesti
VTT tutkii uusien digiteknologioiden tarjoamia ratkaisuja, joiden avulla nopeutetaan merkittävästi tuotevalikoimien vaihtuvuutta, lyhennetään tuotekehitystä, vähennetään tuotantokustannuksia sekä edistetään kestävän kehityksen mukaisia valintoja.
Digitaalisuus tuo lähitulevaisuudessa merkittäviä muutoksia tekstiili-, vaate- ja muotialalle muun muassa 3D-mallintamisen, älyvaatteiden, robotiikan ja tuotteiden kustomointimahdollisuuksien ansiosta. Digitaalisuus tuo mukanaan uudenlaisia mahdollisuuksia saada nopeasti hyödynnettävää tietoa kuluttajien tarpeista ja mieltymyksistä. Uusien teknologioiden ansiosta kuluttajan ja valmistajan välinen vuorovaikutus syvenee ja nopeutuu, ja kuluttajille voidaan tarjota heitä kiinnostavia tuotteita nykyistä nopeammin. Tulevaisuudessa tuotannon tehokkuus, nopea reagointi ajankohtaisiin ilmiöihin, kestäväkehitys sekä kyky vastata kuluttajien personoituihin tarpeisiin ovat menestymisen edellytyksiä.
- Digitaalisuuden avulla tuotantoa kyetään suuntaamaan kysynnän mukaan entistä tehokkaammin ja myös tuotantomäärät osataan arvioida tarkemmin erityyppisille tuotteille, korostaa projektipäällikkö Satu-Marja Mäkelä VTT:ltä.
- Nykyisin sekä vaatteiden että tekstiilien kustomointi on mahdollista. Kuluttaja voi esimerkiksi valita laajasta digitaalisessa muodossa olevasta kuosivalikoimasta mieleisensä tekstiilit kotiinsa. Suomen vaate- ja tekstiiliteollisuuden ketteryys ja piensarjatuotanto voittavat tässä kilpailussa Aasian massatuotantomaat, kun muutoksiin on mahdollista reagoida nopeasti ja tehdä vain kaupaksi menevä määrä tuotetta, Mäkelä uskoo.
Yrityksiä haetaan mukaan pilotoimaan
VTT tutkii juuri käynnistyneessä, Tekesin rahoittamassa ” Competitiveness from digitalisation in clothing industry – DICI” -hankkeessa yrityslähtöisesti teknologioiden mahdollistamia ratkaisuja ja palvelukonsepteja. Tavoitteena on luoda kasvumahdollisuuksia Suomen tekstiili- ja vaateteollisuudelle sekä parantaa yritysten kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla.
DICI-hankekonsortiossa ovat mukana Finlayson, Masi, Aarila Dots, Momel, NOMO Technologies, Printscorpio, VividWorks ja Voglia. Ensivaiheessa haetaan ratkaisuja erilaisten kustomointipalvelujen konseptointiin sekä teknologioita, joita digimuutoksessa voidaan hyödyntää. Hankkeessa pilotoidaan uudentyyppisiä palveluja ja ratkaisuja.
Innovointiin ja pilotointiin on uusilla yrityksillä edelleen mahdollista osallistua, koska hanke päättyy vasta joulukuussa 2018.