Digitalisaation avulla vähemmän etsimistä, enemmän tehokkuutta rakennustyömaille

Rakennusalan digitalisaatiota tutkivan iCONS-tutkimushankkeen mukaan Rakennustyömaalta saatavan datan avulla on mahdollista digitalisoida koko rakennusprosessi ja samalla nostaa rakennusalan tuottavuutta.

builders-building-construction-159306

Tutkimuksesta selviää, että esimerkiksi rakennushankkeessa hukattua aikaa voidaan mitata reaaliaikaisesti, jolloin työn tehokkuutta on mahdollista nostaa sujuvoittamalla työprosesseja. Työmaalla pystytään tekemään useampia työvaiheita samanaikaisesti, mikä puolestaan nopeuttaa työmaan valmistumista. Samalla saadaan virheet paikannettua ja korjattua heti. Työmaalla työskentelevien kohtaamisista syntyy yhteinen kulttuuri, joka helpottaa työn johtamista.

Sisätilapaikannus löytää ihmiset ja työkalut

iCONS-tutkimushanke on selvittänyt sisätilapaikannuksen mahdollisuuksia rakennustyömaiden digitalisoinnissa. Sisätilapaikannuksen avulla rakennustyömaalla pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti eri työvälineiden sijaintia, jolloin niiden etsimiseen käytetty aika vähenee. Myös tavarantoimitusten reaaliaikainen seuranta tehostaa työmaan toimintaa, kun toimitusten saapumiseen pystytään varautumaan oikea-aikaisesti.

Sisätilapaikannuksessa rakennustyömaalle rakennetaan paikannusverkko, jonka avulla voidaan tunnistaa jokaisen työntekijän, tärkeän materiaalin ja kaluston sijainti.

Pilotoitaessa sisätilapaikannusta työmailla havaittiin, että vain pieni osa, noin 25–35 prosenttia, työntekijän ajasta käytetään työkohteessa ja suuri osa ajasta kuluu materiaalien, kaluston ja informaation etsimiseen ja ongelmien selvittelyyn.

Rakennusalan tuottavuusloikan aikaansaamiseksi digitalisaation täytyy keskittyä siihen, että kaikki työntekijät saavat tarvitsemansa työkalut, materiaalit ja tiedon oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan.

iCONS-tutkimushanke on Business Finlandin ja yrityskonsortion rahoittama Aalto-yliopiston tutkimushanke, jonka tuloksista hyötyy koko ala.

Uusimmat artikkelit

Fortumilta ratkaisu jätteenpolton tuhkaongelmaan

Fortum avaa lähiviikkojen aikana Suomen ensimmäisen tuhkankäsittelylaitoksen Porin Mäntyluodossa. Kyseessä on merkittävä ratkaisu tuhkan polttamisen mukana syntyvän suolaongelman poistamiseksi.

15.10.2019 | Tutkimus ja koulutus

IoT:n hyödyntäminen yrityksissä on merkittävässä kasvussa

Elisan teettämän tutkimuksen* mukaan jo lähes puolet yli 500 hengen suomalaisista yrityksistä ja organisaatioista hyödyntää esineiden internetiä. Sen käyttäminen on lisääntynyt erityisesti 250–1000 hengen yrityksissä ja organisaatioissa.

Uusi moottoroitu sääsuoja edistää puurakentamista

NCC rakentaa Kruunuasunnoille Turun Linnanfälttiin kahta puukerrostaloa, jotka valmistuvat täysin uudenlaisen sääsuojan alla. 

14.10.2019 | Alan Uutiset

Rakentamisen hyvä suhdannevaihe on päättymässä

Rakentamisen tuotanto pysyy kuluvana vuonna lähellä nykytasoaan tai vähenee enintään kaksi prosenttia vuodentakaisesta, arvioi rakennusalan suhdanneryhmä 14. lokakuuta julkaistussa raportissaan. Ensi vuonna rakentamisen tuotanto vähenee 1,5–3,5 prosenttia.

Empower ja Visuon käynnistävät yhteistyön 360°VR-teknologiaa hyödyntävien digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä

Empower ja 360° visuaalisten työkalujen toimittaja Visuon ovat aloittaneet yhteistyön, jossa teollisuudelle älykästä kunnossapitoa ja ylläpidon analytiikkapalveluita tarjoava Empower hyödyntää Visuonin 360° VR-teknologiaan pohjautuvaa alustaa Em360° toimitilojen mallinnus- ja etähallintaratkaisussa Suomessa.

18.9.2019 | Kumppaniartikkeli

Uusi puhtaasti kaasukäyttöinen Wärtsilä 31SG -moottori vähentää merenkulun päästöjä

Teknologiayhtiö Wärtsilä tuo markkinoille puhtaasti  kaasukäyttöisen Wärtsilä 31SG -moottorin  merisovelluksia varten. Wärtsilä 31 -tuotealustaan perustuvan moottorin dieselversio julkaistiin  Guinnessin ennätystenkirjassa maailman tehokkaimpana nelitahtidieselmoottorina

Perusväylänpidon lisärahoitus tulee tiestölle viime tipassa

Hallitus on sopinut vuoden 2020 budjettiesityksestä.  Perusväylänpidon rahoitukseen ehdotetaan pysyvää 300 miljoonan euron tasokorotusta tie-, raide- ja vesiväylien korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi ja korjausvelan vähentämiseksi. Yhdessä muiden korotusten kanssa perusväylänpidon rahoitukseen tulee lisäystä 362 miljoonaa euroa vuonna 2020.