Esineiden internet vauhdittaa teollisuuden palvelullistumista
Teollisuudessa palveluiden tarjonta on viimeisten vuosien aikana lisääntynyt, ja trendin nähdään jatkuvan samansuuntaisena myös tulevina vuosina samalla kun langattomin sensorein kerätyn datan määrä kasvaa ja sen analysointitekniikat kehittyvät, muotoilee Quva Oy:n toimitusjohtaja Emil Ackerman blogikirjoituksessa.
– Tieto auttaa ajoittamaan, kohdentamaan ja muotoilemaan palvelun mahdollisimman tarkoituksenmukaiseksi sekä samalla luomaan tarjoajalle kilpailuetua. Ymmärrys siitä mitä esimerkiksi laitteessa tai tuotannossa tapahtuu ja mitä siellä tulee tapahtumaan, tuo lisäarvoa erilaisille teollisuustoimijoille. Myös tiedon tarjoaminen itsessään voi olla yksi palvelun muoto, kertoo Ackerman, joka toimii huomenna Oulussa käynnistyvässä Pohjoinen Teollisuus 2016 -kongressissa IoT ja älykkäät ratkaisut -tilaisuuden puheenjohtajana.
Paras palvelu vastaa tarpeeseen ja luo arvoa
Teollisuus on perinteisesti tuotantoa. Palveluita on kuitenkin tarjottu teollisuuden asiakkaille jo vuosikymmeniä. Esimerkiksi huolto- ja varaosapalvelut ovat laitevalmistajilla yleensä jo tarjolla, moni on kehittänyt palveluita jo pitkälle ja yhteys asiakkaaseen on saumaton.
Ackermanin mukaan palvelullistuminen vie palvelun ajatusta pidemmälle. Sen ideana on asiakkaan prosessien mahdollistaminen aiempaa paremmin.
– Entäpä, jos lentoturbiineja käyttävä asiakas ei tarvitsekaan turbiineja, vaan varmuuden siitä, että lentokone pysyy ilmassa halutun ajan niiden avulla? Entä jos tuotantokoneiden sijaan asiakkaalle tarkoituksenmukaisempaa olisikin ostaa konetunteja sekä niiden käyttöä ja toimintavarmuutta sekä muita arvoa luovia palveluita?
Palvelua on myös se, että asiakas saa tietoa siitä, kuinka on kannattavaa toimia. Kyse voi olla toiminnan optimoinnista tai koulutus- ja ohjauspalveluista. Paras palvelu vastaa täsmällisesti asiakkaan tarpeisiin ja luo arvoa. Suomalaisissa teollisuusyrityksissä on vahvaa substanssiosaamista sekä alan ja erilaisten ratkaisujen asiantuntemusta. Niitä on mahdollista vahvistaa entisestään ja kehittää juuri omaan osaamiseen perustuvia asiakkaiden tarpeisiin tehokkaasti vastaavia palveluita.
Ackermanin mukaan parhaimmillaan jokainen toimija voi keskittyä siihen toimintaan, jonka osaa parhaiten ja joka sopii omaan bisnekseen. Palvelullistuminen kietoo laitteen tai osan tuottajan tiiviimmin asiakkaansa arvoketjuun. Se muuttaa teollisuuden bisneslogiikkaa, konseptointia ja ajattelumalleja.
Jotta laitteen toimittaja voisi ottaa vahvemman vastuun laitteen toiminnasta, tarvitaan tietoa muun muassa siitä kuinka laite toimii, mikä on sen kunto, kuinka sitä käytetään ja millaisessa ympäristössä. Tieto on saatavissa käyttöön teollisen internetin ratkaisuilla.
Teollinen internet itsessään koostuu tutuista asioista: sensoreista, datan välityksestä ja varastoinnista sekä analytiikasta.
Tiedon hyödyntäminen tiivistää kumppanuuksia
Ackerman muistuttaa, että teollisen internetin ratkaisujen hyöty tulee kokonaisuudesta, jossa prosessoidaan, analysoidaan ja yhdistetään dataa automaattisesti niin, että haluttu merkityksellinen informaatio saadaan esille.
– Tieto esimerkiksi siitä, milloin ja minkälaisia tuotannon pysähdyksiä ja reklamaatiotapauksia saattaa olla tulossa tai tieto laitteiden todellisesta kunnosta mahdollistaa paremman palvelun asiakkaalle ja paremman liiketoiminnan toimittajalle.
Tiedon kokonaisvaltaisempi hyödyntäminen tuo uutta bisnestä, tehokkuutta, turvallisuutta ja kannattavuutta sekä vähentää riskejä. Teollisen internetin hyöty tulee asiakkaan tai teollisen toimijan omien todellisten tarpeiden ymmärtämisestä ja siitä, että ydintoiminnan kannalta olennaiset prosessit saadaan sujuviksi. Oikea ja reaaliaikainen tieto mahdollistaa oikeiden päätösten tekemisen sekä toiminnan ennakoinnin.
Ackerman muistuttaa, että asiakasymmärrys ja keskusteluyhteys asiakkaan kanssa ovat edellytyksiä teollisuuden palvelullistumiselle. Yrityksen toimintaa koskevan tiedon hyödyntäminen on aina luottamuksellista ja siitä on sovittava huolellisesti.
– Tietoon perustuva teollisuuden palvelullistuminen tiivistää yritysten välisiä kumppanuuksia. Se tuo yhteen prosessin eri osiin liittyvän erinomaisen osaamisen ja asiantuntemuksen aikaisempaa eheämmäksi kokonaisuudeksi.
Expomark Oy:n 25.–26. toukokuuta järjestettävä, kaksipäiväinen Pohjoinen Teollisuus 2016 -kongressi käsittelee pohjoisen kilpailukykyä, ydinvoimaa, kaivannaisteollisuutta ja teollisuuden uusia ratkaisuja, teollista internetiä sekä älykkäitä ratkaisuja.