https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

HYBRIT-laitos tahkoaa terästä ilman fossiilisia polttoaineita

Ruotsin pääministeri Stefan Löfven sai lapionpistollaan kunnian avata fossiilittomasti terästä tuottavan HYBRIT -laitoksen pilottivaiheen rakentamisen tänään Luulajassa.

ssab

Hankkeen taustalla ovat jättiyhtiöt SSAB, LKAB ja Vattenfall, jotka ovat yhdessä Ruotsin energiaviraston kanssa päättäneet investoida 1,4 miljardia kruunua pilottilaitokseen.

Satsauksen myötä HYBRIT siirtyy nyt seuraavaan vaiheeseen, jonka tavoitteena on kehittää teollisuudelle fossiilittomia polttoaineita käyttävä, rautamalmipohjainen teräksen valmistustapa.

Pilottilaitoksen arvioidaan valmistuvan vuonna 2020. Talvella hanke sai vihreää valoa siirtyä esitutkimusvaiheesta eteenpäin. Nyt hankkeessa siirrytään seuraavaan vaiheeseen, jossa tekniikkaa testataan ja kehitetään suuremmassa mittakaavassa.

Kuten sanottu, tavoitteena kehittää teräkselle valmistusprosessi, jossa vetyä käytetään rautamalmin pelkistämiseen hiilen ja koksin sijasta. Tämä voi johtaa teräksen tuotannossa historialliseen muutokseen, jossa hiilidioksidin sijaan päästönä syntyy vettä.

- Pilottitason kokeilla voimme siirtyä laboratoriokokeista suurempaan mittakaavaan ja jäljitellä teollista prosessia sekä valmistautua tehokkaaseen tuotantoon. Olemme erittäin iloisia päästessämme askeleen lähemmäksi tavoitettamme fossiilivapaasta teräksentuotannosta siihen liittyvine ympäristöhyötyineen, HYBRIT-hankkeen toimitusjohtaja Mårten Görnerup sanoo tiedotteessa. 

Maailman mitassakin ainutlaatuinen hanke

HYBRIT-hanke voi vähentää Ruotsin hiilidioksidin kokonaispäästöjä kymmenen prosenttia ja Suomen seitsemän prosenttia sekä tietenkin myös koko maailman hiilidioksidipäästöjä. Historiallista teknistä muutosta pidetään erittäin tärkeänä, mikäli Ruotsi haluaa saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet.

HYBRIT on yhteisyritys, jonka omistavat SSAB, LKAB ja Vattenfall ja jonka tavoitteena on kehittää ensimmäisenä maailmassa teollinen fossiileista polttoaineista vapaa, rautamalmipohjainen teräksen valmistustapa. Hanke käynnistyi keväällä 2016 ja pyrkimyksenä on luoda teollinen prosessi vuoteen 2035 mennessä.

HYBRIT on saanut taloudellista tukea Ruotsin energiavirastolta kolme kertaa – kahdelle toteutettavuustutkimukselle ja yhdelle tutkimusprojektille. Aiemmin tällä viikolla Ruotsin energiavirasto (Energimyndigheten) myönsi pilottilaitoksen rakentamiselle 528 miljoonan Ruotsin kruunun tuen. Tämän lisäksi kolme omistajayritystä investoi pilottilaitokseen yhteensä 830 miljoonaa kruunua.

- Fossiilivapaa teräksentuotanto alkaa kaivoksesta. Pyrimme intensiivisesti löytämään ratkaisun siihen, miten tulevaisuuden pellettien tuotantoprosessista saadaan energiatehokas. LKAB:n haasteena ja tavoitteena HYBRIT-hankkeessa on kehittää hiilidioksidivapaa pelletti suorapelkistykseen. Tässä pilottilaitoksella tulee olemaan ratkaiseva rooli ennen kuin hanke viedään teolliseen mittakaavaan, sanoo LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström.

- Pilottilaitos testaa fossiilivapaan teräksentuotannon tekniikkaa. Rakentamisen myötä otamme tärkeän askeleen kohti SSAB:n tavoitetta olla fossiilivapaa vuonna 2045. Tämä on tärkeä ja haastava tekninen muutos, joka hidastaa ilmastonmuutosta, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist sanoo.

- Vattenfall haluaa, että yhden sukupolven kuluttua olisi mahdollista elää fossiilivapaasti. Teräksen tuottaminen ilman fossiilisia polttoineita on yksi merkittävimmistä toimista, joita voimme asian hyväksi tehdä. Valmistamme vetyä suuressa mittakaavassa fossiilittomasti tuotetun sähkön avulla, sanoo Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall ja tähdentää hankkeen suuria ilmastovaikutuksia.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.