https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

HYBRIT-laitos tahkoaa terästä ilman fossiilisia polttoaineita

Ruotsin pääministeri Stefan Löfven sai lapionpistollaan kunnian avata fossiilittomasti terästä tuottavan HYBRIT -laitoksen pilottivaiheen rakentamisen tänään Luulajassa.

ssab

Hankkeen taustalla ovat jättiyhtiöt SSAB, LKAB ja Vattenfall, jotka ovat yhdessä Ruotsin energiaviraston kanssa päättäneet investoida 1,4 miljardia kruunua pilottilaitokseen.

Satsauksen myötä HYBRIT siirtyy nyt seuraavaan vaiheeseen, jonka tavoitteena on kehittää teollisuudelle fossiilittomia polttoaineita käyttävä, rautamalmipohjainen teräksen valmistustapa.

Pilottilaitoksen arvioidaan valmistuvan vuonna 2020. Talvella hanke sai vihreää valoa siirtyä esitutkimusvaiheesta eteenpäin. Nyt hankkeessa siirrytään seuraavaan vaiheeseen, jossa tekniikkaa testataan ja kehitetään suuremmassa mittakaavassa.

Kuten sanottu, tavoitteena kehittää teräkselle valmistusprosessi, jossa vetyä käytetään rautamalmin pelkistämiseen hiilen ja koksin sijasta. Tämä voi johtaa teräksen tuotannossa historialliseen muutokseen, jossa hiilidioksidin sijaan päästönä syntyy vettä.

- Pilottitason kokeilla voimme siirtyä laboratoriokokeista suurempaan mittakaavaan ja jäljitellä teollista prosessia sekä valmistautua tehokkaaseen tuotantoon. Olemme erittäin iloisia päästessämme askeleen lähemmäksi tavoitettamme fossiilivapaasta teräksentuotannosta siihen liittyvine ympäristöhyötyineen, HYBRIT-hankkeen toimitusjohtaja Mårten Görnerup sanoo tiedotteessa. 

Maailman mitassakin ainutlaatuinen hanke

HYBRIT-hanke voi vähentää Ruotsin hiilidioksidin kokonaispäästöjä kymmenen prosenttia ja Suomen seitsemän prosenttia sekä tietenkin myös koko maailman hiilidioksidipäästöjä. Historiallista teknistä muutosta pidetään erittäin tärkeänä, mikäli Ruotsi haluaa saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet.

HYBRIT on yhteisyritys, jonka omistavat SSAB, LKAB ja Vattenfall ja jonka tavoitteena on kehittää ensimmäisenä maailmassa teollinen fossiileista polttoaineista vapaa, rautamalmipohjainen teräksen valmistustapa. Hanke käynnistyi keväällä 2016 ja pyrkimyksenä on luoda teollinen prosessi vuoteen 2035 mennessä.

HYBRIT on saanut taloudellista tukea Ruotsin energiavirastolta kolme kertaa – kahdelle toteutettavuustutkimukselle ja yhdelle tutkimusprojektille. Aiemmin tällä viikolla Ruotsin energiavirasto (Energimyndigheten) myönsi pilottilaitoksen rakentamiselle 528 miljoonan Ruotsin kruunun tuen. Tämän lisäksi kolme omistajayritystä investoi pilottilaitokseen yhteensä 830 miljoonaa kruunua.

- Fossiilivapaa teräksentuotanto alkaa kaivoksesta. Pyrimme intensiivisesti löytämään ratkaisun siihen, miten tulevaisuuden pellettien tuotantoprosessista saadaan energiatehokas. LKAB:n haasteena ja tavoitteena HYBRIT-hankkeessa on kehittää hiilidioksidivapaa pelletti suorapelkistykseen. Tässä pilottilaitoksella tulee olemaan ratkaiseva rooli ennen kuin hanke viedään teolliseen mittakaavaan, sanoo LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström.

- Pilottilaitos testaa fossiilivapaan teräksentuotannon tekniikkaa. Rakentamisen myötä otamme tärkeän askeleen kohti SSAB:n tavoitetta olla fossiilivapaa vuonna 2045. Tämä on tärkeä ja haastava tekninen muutos, joka hidastaa ilmastonmuutosta, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist sanoo.

- Vattenfall haluaa, että yhden sukupolven kuluttua olisi mahdollista elää fossiilivapaasti. Teräksen tuottaminen ilman fossiilisia polttoineita on yksi merkittävimmistä toimista, joita voimme asian hyväksi tehdä. Valmistamme vetyä suuressa mittakaavassa fossiilittomasti tuotetun sähkön avulla, sanoo Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall ja tähdentää hankkeen suuria ilmastovaikutuksia.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.