Henkilöstö avainasemassa laitosten energiatehokkuuden päivittäisessä parantamisessa

Teollisuuden energiatehokkuusvaatimukset nousevat jatkuvasti. Teollisuusyritykset miettivät, mistä lisäsäästöjä löytyisi. Isojen kartoitusten ja energia-auditointien tueksi on tarjolla useita pienempiä parannusaskeleita, jotka saattavat vaatia kohtuullisen pieniä investointeja mutta antaa takaisin paljon.

mp

- Vaikka usein todetaan, että helpoimmat energiansäästötoimenpiteet on jo tehty, kunnossapidon on edelleen mahdollista löytää laitoksilla merkittäviäkin energiansäästökohteita. Esimerkiksi määräajoin tehtävissä energiakatselmuksissa selvitetään, mitä toimenpiteitä on tehty ja tulossa. Näihin toimenpiteisiin saa apua meiltä, sanoo energiatehokkuusasiantuntija Matti Yliknuussi Maintpartnerilta. 

Maintpartnerilla jokaiseen sopimuskohteeseen laaditaan kunnossapidon toimenpideohjelma, jossa on mukana tuotantoprosessiin, toimintatapoihin ja kiinteistökunnossapitoon liittyviä kehitysehdotuksia. Energiatehokkuus voi olla yksi huomioitava näkökulma. 

Laitoksilla on useita kohtia, joissa energiansäästömahdollisuuksia löytyy. Laitoksen kunnossapidosta vastaava henkilöstö on avainasemassa niiden havaitsemiseksi. Ammattilainen tietää nopeasti, miten säätää jotain prosessin osaa toimimaan energiatehokkaammin. Myös pienet investoinnit kannattavat usein erinomaisesti. Esimerkiksi linjastot kuluttavat ison osan prosessiteollisuuden energiasta, ja niiden modernisointi on kustannustehokas keino vähentää niiden energiankulutusta. Samalla se pidentää niiden käyttöikää, parantaa kapasiteettia sekä tuo vanhan laitteiston toiminnan uudelle tasolle. 

Energiaa voidaan säästää myös kuluneita tai vanhentuneita osia vaihtamalla prosessin sujuvoittamiseksi. Paineilmaputkistot kunnostamalla kompressoritehoa tarvitaan vähemmän. Pumppausprosesseista on löydetty kymmenien prosenttien energiansäästöpotentiaalia erilaisilla laite- ja säätötaparatkaisuilla. Teollisuuskiinteistöjen valaistusta ja lämmitystä kannattaa optimoida tilojen käytön mukaan. 

Laiteinvestointeja suunniteltaessa Maintpartner voi auttaa arvioimaan, onko kannattavampaa hankkia uusi kone vai onko mahdollista saattaa nykyinen kone energiatehokkaampaan kuntoon pienillä muutoksilla, kuten uusilla komponenteilla tai paremmilla säädöillä. 

www.maintpartner.com

Uusimmat artikkelit

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

16.1.2019 | Alan Uutiset

Teollisuuden investointien odotetaan kasvavan maltillisesti

EK:n investointitiedustelun mukaan teollisuuden Suomeen tekemät kiinteät investoinnit laskivat viime vuonna selvästi, kun isoja investointihankkeita valmistui. Tänä vuonna investointien odotetaan kasvavan jonkin verran, mutta niiden taso jäänee korkeintaan kohtalaiseksi.

11.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

Digitaalisen palvelutuotannon DI-ohjelma

Hae Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) DI-ohjelmaan 23.1.2019 mennessä! Digitaalinen palvelutuotanto -ohjelmassa opit, miten digitalisaatiota voidaan järkevästi ja tehokkaasti hyödyntää uusien palveluiden kehttämisessä teollisuuden ja sote-alan toimintaympäristöissä.

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia

Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.