https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Hornetit lentävät edullisemmin ja pidempään

Tampereen teknillinen yliopisto (TTY) on jo pitkään tehnyt tutkimusyhteistyötä Ilmavoimien kanssa. Tutkimustulosten ansiosta Hornet-hävittäjät saadaan lentämään vähemmällä huoltomäärällä, varaosavarastoja pystytään käyttämään tarkemmin ja koneiden komponenttien kestoikää on pystytty pidentämään. Näin on saatu aikaan merkittäviä säästöjä.

hornet

Hävittäjäkoneiden varaosat ovat hyvin kalliita. Siksi oikea-aikainen huolto tuo huomattavia säästöjä.

– Lentokonetekniikan tutkimus alkoi TTY:ssä vuosisadan vaihteessa, ja ensimmäinen tutkimustilaus tuli Ilmavoimilta. Pääosa nykyisistä toimeksiannoistamme tulee edelleen Ilmavoimilta ja osa lentokaluston elinkaaren tukipalveluita sekä lentokoulutusta tarjoavalta Patria Aviationilta. Meillä on ollut yhteistyöprojekteja myös monien muiden tahojen kuten Yhdysvaltain laivaston ja Boeingin kanssa, kertoo projektipäällikkö Jussi Aaltonen TTY:n kone- ja tuotantotekniikan laboratoriosta.

Lentokonetekniikan tutkimuksen tavoitteena on koneiden luotettavuuden parantaminen, huoltomäärän vähentäminen, huollon tarkempi kohdentaminen ja resurssien tehokkaampi käyttö. Näin säästetään rahaa ja parannetaan koneiden käyttövarmuutta.

Pienikin Hornetin varaosa voi maksaa hyvän henkilöauton verran

– Tänä päivänä Ilmavoimat käyttää mallinnusmenetelmiä, jotka ovat lähtöisin meidän tutkimusryhmästämme. Menetelmien avulla mallinnetaan komponenttien kulumista ja ennakoidaan niiden vikaantumista, jotta vaihto tapahtuisi oikea-aikaisesti – ei liian aikaisin eikä liian myöhään, Aaltonen sanoo.

Varaosien käytön optimointi on veronmaksajien kannalta todella iso asia. Suomessa on 62 Hornet-hävittäjää, ja niiden pienikin varaosa saattaa Aaltosen mukaan maksaa hyvän henkilöauton verran.

Kaikki Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä 2030-luvulla. Ilmavoimat pyrkii siihen, että myös Hornetien varaosavarastot on käytetty loppuun samaan aikaan.

Vaihtoehtoisia varaosia ja pidempään kestäviä komponentteja

– Eräässä tutkimusprojektissa kehitimme Horneteille vaihtoehtoisia varaosia. Kyseessä on monimutkainen prosessi, jossa pitää osoittaa, että vaihtoehtoinen varaosa on vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen.

– Olemme myös pystyneet parantamaan lentokoneen komponenttien kestoikää. Koska tunnemme nyt kestoiän entistä paremmin ja tiedämme, mikä siihen vaikuttaa, voimme esimerkiksi neuvoa lentäjiä välttämään koneiden turhaa kuormittamista, Aaltonen selittää.

Lentokonetekniikkaa ei tutkita TTY:llä ainoastaan kone- ja tuotantotekniikan laboratoriossa. Koneiden komposiittimateriaaleja ja pinnoitteita on tutkittu materiaaliopin laboratoriossa ja signaalinkäsittelyyn liittyviä asioita signaalinkäsittelyn laboratoriossa. Ajan mittaan TTY:lle onkin kertynyt hyvää erikoisosaamista alalta.

Teksti: Leena Koskenlaakso/Rajapinta-tiedelehti

Kuva: Puolustusvoimien kuvakeskus

www.tut.fi

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.