Hornetit lentävät edullisemmin ja pidempään

Tampereen teknillinen yliopisto (TTY) on jo pitkään tehnyt tutkimusyhteistyötä Ilmavoimien kanssa. Tutkimustulosten ansiosta Hornet-hävittäjät saadaan lentämään vähemmällä huoltomäärällä, varaosavarastoja pystytään käyttämään tarkemmin ja koneiden komponenttien kestoikää on pystytty pidentämään. Näin on saatu aikaan merkittäviä säästöjä.

hornet

Hävittäjäkoneiden varaosat ovat hyvin kalliita. Siksi oikea-aikainen huolto tuo huomattavia säästöjä.

– Lentokonetekniikan tutkimus alkoi TTY:ssä vuosisadan vaihteessa, ja ensimmäinen tutkimustilaus tuli Ilmavoimilta. Pääosa nykyisistä toimeksiannoistamme tulee edelleen Ilmavoimilta ja osa lentokaluston elinkaaren tukipalveluita sekä lentokoulutusta tarjoavalta Patria Aviationilta. Meillä on ollut yhteistyöprojekteja myös monien muiden tahojen kuten Yhdysvaltain laivaston ja Boeingin kanssa, kertoo projektipäällikkö Jussi Aaltonen TTY:n kone- ja tuotantotekniikan laboratoriosta.

Lentokonetekniikan tutkimuksen tavoitteena on koneiden luotettavuuden parantaminen, huoltomäärän vähentäminen, huollon tarkempi kohdentaminen ja resurssien tehokkaampi käyttö. Näin säästetään rahaa ja parannetaan koneiden käyttövarmuutta.

Pienikin Hornetin varaosa voi maksaa hyvän henkilöauton verran

– Tänä päivänä Ilmavoimat käyttää mallinnusmenetelmiä, jotka ovat lähtöisin meidän tutkimusryhmästämme. Menetelmien avulla mallinnetaan komponenttien kulumista ja ennakoidaan niiden vikaantumista, jotta vaihto tapahtuisi oikea-aikaisesti – ei liian aikaisin eikä liian myöhään, Aaltonen sanoo.

Varaosien käytön optimointi on veronmaksajien kannalta todella iso asia. Suomessa on 62 Hornet-hävittäjää, ja niiden pienikin varaosa saattaa Aaltosen mukaan maksaa hyvän henkilöauton verran.

Kaikki Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä 2030-luvulla. Ilmavoimat pyrkii siihen, että myös Hornetien varaosavarastot on käytetty loppuun samaan aikaan.

Vaihtoehtoisia varaosia ja pidempään kestäviä komponentteja

– Eräässä tutkimusprojektissa kehitimme Horneteille vaihtoehtoisia varaosia. Kyseessä on monimutkainen prosessi, jossa pitää osoittaa, että vaihtoehtoinen varaosa on vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen.

– Olemme myös pystyneet parantamaan lentokoneen komponenttien kestoikää. Koska tunnemme nyt kestoiän entistä paremmin ja tiedämme, mikä siihen vaikuttaa, voimme esimerkiksi neuvoa lentäjiä välttämään koneiden turhaa kuormittamista, Aaltonen selittää.

Lentokonetekniikkaa ei tutkita TTY:llä ainoastaan kone- ja tuotantotekniikan laboratoriossa. Koneiden komposiittimateriaaleja ja pinnoitteita on tutkittu materiaaliopin laboratoriossa ja signaalinkäsittelyyn liittyviä asioita signaalinkäsittelyn laboratoriossa. Ajan mittaan TTY:lle onkin kertynyt hyvää erikoisosaamista alalta.

Teksti: Leena Koskenlaakso/Rajapinta-tiedelehti

Kuva: Puolustusvoimien kuvakeskus

www.tut.fi

Uusimmat artikkelit

Neste, ReNew ELP ja Licella aloittavat yhteistyön jätemuovin hyödyntämiseksi raaka-aineena

Uusiutuvan dieselin valmistaja Neste, brittiläinen kemiallisen kierrätyksen yhtiö ReNew ELP ja australialainen teknologiakehittäjä Licella tutkivat yhteisessä kehitysprojektissa erilaisten jätemuovien käyttöpotentiaalia polttoaineiden, kemikaalien ja uusien muovien raaka-aineena.

Kauppakeskus Veturin katolle valmistuu yksi Suomen suurimmista aurinkovoimaloista

Kouvolassa sijaitsevan Kauppakeskus Veturin katolle valmistuu elokuussa aurinkovoimala. Suomen suurimpiin lukeutuva aurinkovoimala  tuottaa sähköä kauppakeskuksessa sijaitsevalle K-Citymarketille. Veturin kauppakeskus tarvitsee kaukolämpöä lämmittämiseen vain kaikkein kovimmilla pakkasilla.

13.8.2018 | Alan Uutiset

Fortum myy käyttö- ja kunnossapitoliiketoimintansa Naantalissa Turku Energialle

Turun Seudun Energiantuotanto Oy (TSE) keskittää Turun ja Naantalin voimalaitostensa käytön ja kunnossapidon yhdelle palveluntoimittajalle, Turku Energialle. Tällä hetkellä Turun laitoksilla toiminnasta vastaa Turku Energia ja Naantalin laitoksilla Fortum. TSE on Fortumin osaomisteinen yhtiö.

Vesivoimalan uusiminen hyödyttää vesistöä

Savon Voima Oyj on valinnut VEO:n huolehtimaan Vieremällä sijaitsevan Salahmin 1MW:n vesivoimalaitoksen koneistojen kokonaisuusinnasta. Uudistuksessa entiset pienemmät potkuriturpiinit korvataan yhdellä isommalla säädettävällä turpiinilla, jonka avulla vesistön virtaama pystytään pitämään tasaisempana ja voimalan hyötysuhdetta saadaan parannettua.

13.8.2018 | Tutkimus ja koulutus

Puettava teknologia ja lisätty todellisuus mahdollistavat uudet työtavat kunnossapidossa

Puettavaa teknologiaa voidaan käyttää robotin etäohjauksessa ja lisätty todellisuus voi opastaa mobiilia huoltohenkilöä maapallon toiselta puolelta. VTT:n tutkija, diplomi-insinööri Iina Aaltonen havaitsi väitöstyössään, että uusien teknologioiden sovellettavuus ei ole vielä riittävällä tasolla työkäyttöön. Tarvitaan käytännön tietoa työntekijän ja teknologian vuorovaikutuksesta, jotta sovellettavuus ja kalliit teknologiainvestoinnit saadaan käännettyä hyödyiksi ja voitoiksi.

Posti ja Vaisala keräävät tekoälyllä tietoa teiden kunnosta

Suomen Posti ja Vaisala yhdistävät voimansa teiden ja katujen kuntoa mittaavan tekoälylaitteiston käyttöönotossa ja kaupallistamisessa. Vaisalan kehittämä RoadAI -järjestelmä antaa tiestön kunnosta ja liikenneoloista tosiaikaisen tilannekuvan Postin jakeluautojen kameroiden ja Vaisalan antureiden kautta. Pitkällä tähtäyksellä kimppa kehittää älyliikennettä Suomessa.