Hornetit lentävät edullisemmin ja pidempään

Tampereen teknillinen yliopisto (TTY) on jo pitkään tehnyt tutkimusyhteistyötä Ilmavoimien kanssa. Tutkimustulosten ansiosta Hornet-hävittäjät saadaan lentämään vähemmällä huoltomäärällä, varaosavarastoja pystytään käyttämään tarkemmin ja koneiden komponenttien kestoikää on pystytty pidentämään. Näin on saatu aikaan merkittäviä säästöjä.

hornet

Hävittäjäkoneiden varaosat ovat hyvin kalliita. Siksi oikea-aikainen huolto tuo huomattavia säästöjä.

– Lentokonetekniikan tutkimus alkoi TTY:ssä vuosisadan vaihteessa, ja ensimmäinen tutkimustilaus tuli Ilmavoimilta. Pääosa nykyisistä toimeksiannoistamme tulee edelleen Ilmavoimilta ja osa lentokaluston elinkaaren tukipalveluita sekä lentokoulutusta tarjoavalta Patria Aviationilta. Meillä on ollut yhteistyöprojekteja myös monien muiden tahojen kuten Yhdysvaltain laivaston ja Boeingin kanssa, kertoo projektipäällikkö Jussi Aaltonen TTY:n kone- ja tuotantotekniikan laboratoriosta.

Lentokonetekniikan tutkimuksen tavoitteena on koneiden luotettavuuden parantaminen, huoltomäärän vähentäminen, huollon tarkempi kohdentaminen ja resurssien tehokkaampi käyttö. Näin säästetään rahaa ja parannetaan koneiden käyttövarmuutta.

Pienikin Hornetin varaosa voi maksaa hyvän henkilöauton verran

– Tänä päivänä Ilmavoimat käyttää mallinnusmenetelmiä, jotka ovat lähtöisin meidän tutkimusryhmästämme. Menetelmien avulla mallinnetaan komponenttien kulumista ja ennakoidaan niiden vikaantumista, jotta vaihto tapahtuisi oikea-aikaisesti – ei liian aikaisin eikä liian myöhään, Aaltonen sanoo.

Varaosien käytön optimointi on veronmaksajien kannalta todella iso asia. Suomessa on 62 Hornet-hävittäjää, ja niiden pienikin varaosa saattaa Aaltosen mukaan maksaa hyvän henkilöauton verran.

Kaikki Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä 2030-luvulla. Ilmavoimat pyrkii siihen, että myös Hornetien varaosavarastot on käytetty loppuun samaan aikaan.

Vaihtoehtoisia varaosia ja pidempään kestäviä komponentteja

– Eräässä tutkimusprojektissa kehitimme Horneteille vaihtoehtoisia varaosia. Kyseessä on monimutkainen prosessi, jossa pitää osoittaa, että vaihtoehtoinen varaosa on vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen.

– Olemme myös pystyneet parantamaan lentokoneen komponenttien kestoikää. Koska tunnemme nyt kestoiän entistä paremmin ja tiedämme, mikä siihen vaikuttaa, voimme esimerkiksi neuvoa lentäjiä välttämään koneiden turhaa kuormittamista, Aaltonen selittää.

Lentokonetekniikkaa ei tutkita TTY:llä ainoastaan kone- ja tuotantotekniikan laboratoriossa. Koneiden komposiittimateriaaleja ja pinnoitteita on tutkittu materiaaliopin laboratoriossa ja signaalinkäsittelyyn liittyviä asioita signaalinkäsittelyn laboratoriossa. Ajan mittaan TTY:lle onkin kertynyt hyvää erikoisosaamista alalta.

Teksti: Leena Koskenlaakso/Rajapinta-tiedelehti

Kuva: Puolustusvoimien kuvakeskus

www.tut.fi

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.