https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Huolellinen automaatiosuunnittelu estää virhehankinnat

Teollisuuslaitoksille hankitaan vuosittain uusia koneita esimerkiksi tuotantoprosessia parannettaessa tai konekantaa päivitettäessä. Hankinnoissa on usein kipukohtia, joista seuraa turhia kuluja ja aikataulun ylityksiä. Isoja ongelmia aiheuttavat puutteellinen tai kokonaan puuttuva esisuunnittelu, sekä tiedonpuute toimittajaa valittaessa. Miten ongelmat voitaisiin ehkäistä?

 

mp

Jos konetarjouksia pyydetään määrittelemättä tarkkaan omat tarpeensa – kuten mitä uuden koneen on tarkoitus tehdä ja miten se nivoutuu olemassa oleviin koneisiin ja prosesseihin – saadaan nippu vertailukelvottomia tarjouksia. Kukin tarjoaja käsittää tarjouspyynnön omalla tavallaan.

Jos tarjouksista se edullisimmalta vaikuttava valitaan mutta onkin väärä, joudutaan usein lisäämään huomiotta jääneitä palasia kiireellä, jotta tuotantoa päästään jatkamaan. Lisäykset ja niiden vaatima työ eivät sisälly budjettiin, mikä voi johtaa turhiin kiistoihin toimittajien ja alihankkijoiden kanssa.

Esisuunnitteluvaiheessa asiantunteva suunnittelija voi vielä esittää kysymyksiä, joita tilaaja ei ole osannut ottaa huomioon. Tarkennukset parantavat hankintaa ja varmistavat sen sopivuuden kokonaisuutena tehtaan prosesseihin.

Esisuunnittelun kustannus vähänkin isommissa konehankinnoissa on tyypillisesti muutaman prosentin luokkaa, kun taas pettäneet aikataulut ja lisätyöt tulevat yleensä huomattavasti kalliimmiksi.

Kaupantekotilanteessa astutaan huoltoansaan

Toisinaan uutta konetta hankittaessa ei aseteta vaatimuksia koneen dokumentaatiolle. Tällöin myyjältä saattaa saada sähköasennusten ja automaation sovellusohjelmista erittäin onnettomat dokumentit, esimerkiksi vain paperilla tai kehnona konesuomennoksena. Tämä tekee koneen liittämisestä ja huollosta vaikeaa – joskus jopa mahdotonta.

Dokumenttien laatu pitää varmistaa viimeistään kaupantekovaiheessa. Nämäkin virheet pystyy välttämään konsultoimalla ajoissa sähkö- ja automaatioasiantuntijaa.

Toimittajat ovat myös tehneet automaation sovellusohjelmiin salasanasuojattuja osia, joihin oma tai kumppanin kunnossapito ei pääse käsiksi. Tällöin hankalissa vikatilanteissa ja muutostöissä ei ole mitään tehtävissä paikallisin voimin, vaan asiakas on täysin konetoimittajan hinnoittelun ja palvelujen saatavuuden varassa. 

Lisäksi konetoimitukseen sisältyvien komponenttien tyyppien tarkastelu olisi tilaustilanteessa järkevää, ettei mukana tulisi hyvin eksoottisia komponenttimerkkejä ja -tyyppejä, joita ei tahdo varaosana löytää.

Vanhakin laite nuortuu ohjausjärjestelmää päivittämällä

Tuottavuutta voidaan parantaa koneita uusimattakin. Vanhan laitteen automaatiojärjestelmää päivittämällä voidaan vähentää tuotantolinjan häiriöitä ja nostaa kapasiteettia. Koneen käyttöliittymä voidaan ohjelmoida helpommaksi hallita. Tällaiset muutokset maksavat usein itsensä takaisin nopeastikin. Koneturvallisuutta voidaan parantaa lisäämällä turvalaitteita ja päivittämällä turvallisuuteen liittyvää ohjausjärjestelmää.

– Mikäli vanhojen järjestelmien aiheuttamia riskejä ei ole tiedostettu ja kriittisissä paikoissa varauduttu, laiterikon sattuessa voi tuotanto seistä yllättävänkin pitkään. Automaatiosuunnittelijana sitä toivoisi pääsevänsä tukemaan asiakasta heti esisuunnitteluvaiheessa, jolloin ratkaistaan iso osa koneen elinkaaren kustannuksista,  painottaa automaatiosuunnittelutiimin vetäjä Janne Laitinen Maintpartnerilta.

– Kaiken kaikkiaan sähkö- ja automaatiosuunnittelu vaikuttaa merkittävästi siihen, miten nopeasti vika- ja häiriötilanteissa löydetään tuotannon keskeytymisen syy.

Teollisuuden käyttö- ja kunnossapitopalveluyritys Maintpartnerilla on useita kokeneita teollisuuden sähkö- ja automaatioasiantuntijoita Suomessa ja Ruotsissa.

– Teemme töitä laidasta laitaan, onpa useilla pitkän linjan suunnittelijoillamme prosessisuunnitteluosaamistakin, jolloin voimme esimerkiksi mekaanisessa puuteollisuudessa hoitaa yhdellä kertaa kahden henkilön työt, summaa Laitinen.

www.maintpartner.fi

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.