https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Huolellinen automaatiosuunnittelu estää virhehankinnat

Teollisuuslaitoksille hankitaan vuosittain uusia koneita esimerkiksi tuotantoprosessia parannettaessa tai konekantaa päivitettäessä. Hankinnoissa on usein kipukohtia, joista seuraa turhia kuluja ja aikataulun ylityksiä. Isoja ongelmia aiheuttavat puutteellinen tai kokonaan puuttuva esisuunnittelu, sekä tiedonpuute toimittajaa valittaessa. Miten ongelmat voitaisiin ehkäistä?

 

mp

Jos konetarjouksia pyydetään määrittelemättä tarkkaan omat tarpeensa – kuten mitä uuden koneen on tarkoitus tehdä ja miten se nivoutuu olemassa oleviin koneisiin ja prosesseihin – saadaan nippu vertailukelvottomia tarjouksia. Kukin tarjoaja käsittää tarjouspyynnön omalla tavallaan.

Jos tarjouksista se edullisimmalta vaikuttava valitaan mutta onkin väärä, joudutaan usein lisäämään huomiotta jääneitä palasia kiireellä, jotta tuotantoa päästään jatkamaan. Lisäykset ja niiden vaatima työ eivät sisälly budjettiin, mikä voi johtaa turhiin kiistoihin toimittajien ja alihankkijoiden kanssa.

Esisuunnitteluvaiheessa asiantunteva suunnittelija voi vielä esittää kysymyksiä, joita tilaaja ei ole osannut ottaa huomioon. Tarkennukset parantavat hankintaa ja varmistavat sen sopivuuden kokonaisuutena tehtaan prosesseihin.

Esisuunnittelun kustannus vähänkin isommissa konehankinnoissa on tyypillisesti muutaman prosentin luokkaa, kun taas pettäneet aikataulut ja lisätyöt tulevat yleensä huomattavasti kalliimmiksi.

Kaupantekotilanteessa astutaan huoltoansaan

Toisinaan uutta konetta hankittaessa ei aseteta vaatimuksia koneen dokumentaatiolle. Tällöin myyjältä saattaa saada sähköasennusten ja automaation sovellusohjelmista erittäin onnettomat dokumentit, esimerkiksi vain paperilla tai kehnona konesuomennoksena. Tämä tekee koneen liittämisestä ja huollosta vaikeaa – joskus jopa mahdotonta.

Dokumenttien laatu pitää varmistaa viimeistään kaupantekovaiheessa. Nämäkin virheet pystyy välttämään konsultoimalla ajoissa sähkö- ja automaatioasiantuntijaa.

Toimittajat ovat myös tehneet automaation sovellusohjelmiin salasanasuojattuja osia, joihin oma tai kumppanin kunnossapito ei pääse käsiksi. Tällöin hankalissa vikatilanteissa ja muutostöissä ei ole mitään tehtävissä paikallisin voimin, vaan asiakas on täysin konetoimittajan hinnoittelun ja palvelujen saatavuuden varassa. 

Lisäksi konetoimitukseen sisältyvien komponenttien tyyppien tarkastelu olisi tilaustilanteessa järkevää, ettei mukana tulisi hyvin eksoottisia komponenttimerkkejä ja -tyyppejä, joita ei tahdo varaosana löytää.

Vanhakin laite nuortuu ohjausjärjestelmää päivittämällä

Tuottavuutta voidaan parantaa koneita uusimattakin. Vanhan laitteen automaatiojärjestelmää päivittämällä voidaan vähentää tuotantolinjan häiriöitä ja nostaa kapasiteettia. Koneen käyttöliittymä voidaan ohjelmoida helpommaksi hallita. Tällaiset muutokset maksavat usein itsensä takaisin nopeastikin. Koneturvallisuutta voidaan parantaa lisäämällä turvalaitteita ja päivittämällä turvallisuuteen liittyvää ohjausjärjestelmää.

– Mikäli vanhojen järjestelmien aiheuttamia riskejä ei ole tiedostettu ja kriittisissä paikoissa varauduttu, laiterikon sattuessa voi tuotanto seistä yllättävänkin pitkään. Automaatiosuunnittelijana sitä toivoisi pääsevänsä tukemaan asiakasta heti esisuunnitteluvaiheessa, jolloin ratkaistaan iso osa koneen elinkaaren kustannuksista,  painottaa automaatiosuunnittelutiimin vetäjä Janne Laitinen Maintpartnerilta.

– Kaiken kaikkiaan sähkö- ja automaatiosuunnittelu vaikuttaa merkittävästi siihen, miten nopeasti vika- ja häiriötilanteissa löydetään tuotannon keskeytymisen syy.

Teollisuuden käyttö- ja kunnossapitopalveluyritys Maintpartnerilla on useita kokeneita teollisuuden sähkö- ja automaatioasiantuntijoita Suomessa ja Ruotsissa.

– Teemme töitä laidasta laitaan, onpa useilla pitkän linjan suunnittelijoillamme prosessisuunnitteluosaamistakin, jolloin voimme esimerkiksi mekaanisessa puuteollisuudessa hoitaa yhdellä kertaa kahden henkilön työt, summaa Laitinen.

www.maintpartner.fi

Uusimmat artikkelit

25.3.2024 | Alan Uutiset

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma jälleen tiukasti teollisuuden ajan hermoilla

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma järjestetään jälleen Oulun Ouluhallissa 22.–23.5.2024. Näytteilleasettajapaikat on loppuunmyyty,  ja tapahtuman ohjelmalava täyttyy mielenkiintoisista ja taatusti ajankohtaisista puheenvuoroista.

Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Metsä Group rakentaa Äänekosken biotuotetehtaan yhteyteen ligniininjalostuksen koetehtaan. Laitteet toimittaa teknologiayhtiö ANDRITZ. Rakennustyöt alkavat kesällä 2024 ja koetehdas valmistuu loppuvuonna 2025. Koetehtaan kapasiteetti tulee olemaan kaksi tonnia uudenlaista ligniinituotetta päivässä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.