Iloinen tutkimusuutinen: robotit eivät rohmuakaan työpaikkoja
Automaatio voikin työntekijöiden kannalta olla hyvä asia – ainakin niille, joilta löytyy oikeaa osaamista. ManpowerGroupin globaalin tutkimuksen mukaan 86 prosenttia työnantajista aikoo pitää henkilöstömääränsä samana tai lisätä sitä automaation ja digiloikan vuoksi.
Tutkituista 42 maasta 34:ssä valtaosa yrityksistä aikoo vähentämisen sijasta kasvattaa henkilöstömääräänsä digitalisaation johdosta. Rekrytoinnit kasvavat eniten it-toiminnoissa. Tulevaisuuden kestävä osaaminen syntyy inhimillisten vahvuuksien sekä teknisten ja digitaalisten taitojen yhdistämisestä. Yli puolessa yrityksistä uskotaan, että viestintätaidot ovat henkilöstön arvokkain pehmeä taito.
Teknologian mullistaessa organisaatioita osaamistarpeet muuttuvat nopeasti, ja yritysten on haastavaa löytää tarvitsemiaan osaajia. Yrityksille ja yksilöille paras tapa vastata osaamisen vallankumoukseen on kehittää vahva yhdistelmä teknisiä ja pehmeitä taitoja.
ManpowerGroupin maailmanlaajuinen Osaamisen vallankumous 2.0 -raportti perustuu kyselytutkimukseen, johon osallistui 20 000 työnantajaa 42 maassa. Tutkimus selvitti, miten automaatio vaikuttaa organisaatioiden henkilöstömäärään seuraavan kahden vuoden aikana, mihin organisaation toimintoihin se vaikuttaa eniten, mitä osaamista arvostetaan eniten ja mitä osaamista on vaikeinta löytää.
Yritysten digiharppaus lisää osaajien tarvetta
Raportin mukaan yritysten digitalisoituessa useimmat niistä eivät aio vähentää työvoimaansa lähitulevaisuudessa.
Peräti 86 prosenttia työnantajista aikoo automaation vuoksi pitää henkilöstömäärän samana tai lisätä sitä seuraavan kahden vuoden aikana. Organisaatioiden sisällä vaikutus vaihtelee toiminnosta toiseen: työntekijämäärän uskotaan kasvavan eniten it-toiminnoissa, mutta osaajia kaivataan runsaasti myös asiakaspalvelun toiminnoissa.
Vastaavasti hallinnossa ja tukitoiminnoissa työntekijämäärän ennakoidaan vähenevän eniten automaation seurauksena.
Asiakaspalvelu vaatii pehmeitä taitoja
Kuluttajistumisen nousu sekä yritysten asiakaspalvelulle ja asiakasrajapinnoille antama painoarvo näkyvät entistäkin selkeämmin digitaalisessa yhteiskunnassa – inhimillisiä vahvuuksia arvostetaan nyt enemmän kuin koskaan.
Yli puolet kyselyyn osallistuneista yrityksistä uskoo kirjallisten ja suullisten viestintätaitojen olevan arvokkain pehmeä taito; seuraavana tulevat yhteistyö- ja ongelmanratkaisukyky.
- Digitalisaation nopea eteneminen vaikuttaa jokaiseen toimialaan sekä toimintoon, ManpowerGroup Suomen toimitusjohtaja Matti Kariola sanoo.
- Ihmisten kannalta tämä on hyvä uutinen – erityisesti silloin kun heiltä löytyy oikeaa osaamista, jolla voi täydentää teknologiaa eikä kilpailla sen kanssa. Työnantajina meidän on tunnistettava osaaminen ja taidot, jotka auttavat ihmisiä eteenpäin urapolulla ja siirtymään tehtävästä ja työpaikasta toiseen. On luotava ketteriä osaamisen kehittämisohjelmia, joiden ytimessä ovat tehokkaat työssäoppimisen jaksot.
Uusien osaajien valmentaminen on avainhaaste
Kariolan mukaan ManpowerGroup ja Amiedu ovat yhdessä alkaneet kehittää palveluja, jotka antavat työnantajille tukea osaavan työvoiman saamisessa sekä avaavat työntekijöille mahdollisuuksia uusien urapolkujen kehittämiseen.
Yhteistyö vastaa niin tiettyjen alojen työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan kuin aloilla käynnissä olevaan muutokseen. Mullistusten yhteydessä osa nykyisistä ammateista, työnkuvista ja tehtävistä muuttuu tai katoaa.
- Työntekijöiden osaamisen täydentäminen on aikamme avainhaaste. Tarvittavien taitojen tunnistaminen ja työmarkkinoiden joustavuuden lisääminen ovat ratkaisu osaamisen vallankumoukseen, Kariola uskoo.
Paras yhdistelmä huipputekniikkaa ja hyvää asiakaspalvelua syntyy, kun yhdistetään inhimilliset vahvuudet teknisiin ja digitaalisiin taitoihin. Osaamisen vallankumous 2.0 -tutkimus tarjoaa työnantajille suosituksia siitä, miten henkilöstöstrategiaa kannattaa sopeuttaa digitaalisessa murroksessa.
ManpowerGroup teetti maailmanlaajuisen kvantitatiivisen tutkimuksen lokakuussa 2017. Siihen osallistui noin 20 000 työnantajaa 42 maasta ja kuudelta toimialalla. Data-analyysin suoritti Reputation Leaders.
Markku Pervilä