Juna ja auto pelaavat hyvin yhteen pohjoisen logistiikassa

Pohjoinen Suomi tunnetaan paitsi yöttömästä yöstä ja paukkuvista pakkasista, myös rikkaista luonnonvaroista ja houkuttelevista teollisuuden mahdollisuuksista.  

VRTranspoint

Kuva: Juho Kuva

Kasvun potentiaalia löytyy, oli kyse sitten puusta tai metalleista. Tästä kertovat vireillä olevat metsä- ja kaivosteollisuuden hankkeet, joita seurataan julkisessa keskustelussa herkeämättä.  

Suomalaiset raaka-aineet ja tuotteet raakapuusta selluun ja malmirikasteesta metalleihin kulkeutuvat kotimaan tehtaille tai satamien kautta maailmalle.   

Logistiikan näkökulmasta tehtävä ei kuitenkaan ole helpoimmasta päästä, kun kyse on kuljetuksista halki laajojen metsäalueiden, kumpuilevien tunturimaisemien sekä hankien ja kinosten.   

Rataverkko laajenee tarvittaessa kumipyörillä    

Pohjois-Suomessa etäisyydet ovat pitkiä, ja talviolosuhteet ankarat sekä vaihtelevat. Liukkaus ja lumipeite asettavat erityisiä vaatimuksia turvallisuudelle ja kalustolle.  

Pohjoisen logistiikalle ominaista ovat paitsi pitkät etäisyydet, myös valtavat kuljetettavat massat. Radoilla kulkee lähes 900-metrisiä junia ja maanteillä 76 tonnin ajoneuvoyhdistelmiä.  

Rataverkko ei vielä ylety joka kolkkaan, vaikkakin keskustelu esimerkiksi uudesta ratayhteydestä Jäämerelle nousee aika ajoin pintaan. Tällöin on keskeistä, että voidaan yhdistää eri kulkumuotojen parhaat puolet.  

Rataverkko ikään kuin laajenee, kun rautatiekuljetuksiin yhdistetään rekat. Näin myös etäisyydet sisämaasta satamiin kutistuvat.  

”Strateginen kumppani ottaa koko logistiikkaketjun haltuun”  

Suomi on korkean kustannustason sekä haastavien olosuhteiden maa, jossa logistiikalta edellytetään toimitusvarmuutta ja kustannustehokkuutta. Avainasemassa on vankka kokemus ja ammattitaito operatiivisella tasolla.  

Yksi hyvä malli parantaa toimitusketjun tehokkuutta ja luotettavuutta on kokonaisratkaisu, jossa strateginen kumppani ottaa koko logistiikkaketjun haltuun, tuotantolaitokselta aina satamaan saakka.  

Jotta voi toimia aidosti asiakaslähtöisesti ja tarjota asiakkaan arkea helpottavia ratkaisuja, tulee ymmärtää asiakkaan tuotannon ja toimialan erityispiirteet.  

Myynnin näkökulmasta onkin erittäin tärkeää vierailla tasaisin väliajoin paikan päällä tutustumassa asiakkaan toimintaan, jotta ymmärtää sen realiteetit sekä saa ensikäden tietoa mahdollisista haasteista sekä muutoksista.  

Tehokkuus ja ympäristöhyödyt kulkevat käsityksin   

Kehityksen kelkassa pysyminen edellyttää rohkeita kokeiluja. Uudenlaiset liikenteen innovaatiot, kuten kelitietoja keräävät arktiset rekat, tuovat hyötyjä kaikille tietä käyttäville.  

Ei ole syytä unohtaa myöskään keinoja kuljetusten ympäristövaikutusten minimoimiseksi: useimmiten toiminnan tehokkuus kulkee vieläpä käsi kädessä ympäristöhyötyjen kanssa.  

Esimerkiksi rautateillä sähkövedon osuuden lisääminen ja suuremmat junakoot edistävät tätä kehitystä. Maantieliikenteessä yksi erittäin tärkeä tekijä on taloudellinen ajotapa. Koulutuksilla ja seurantalaitteilla voidaan auttaa kuljettajaa fiksussa ja ennakoivassa ajamisessa.

Pohjoinen teollisuus luo logistiikan näkökulmasta ainutlaatuisia haasteita, joiden ratkaiseminen edellyttää logistiikkakumppanilta monenlaisia valmiuksia. Kuormien on liikuttava tehokkaasti ja turvallisesti kaikkina vuodenaikoina, sateessa ja paisteessa, oli alla sitten rauta- tai kumipyörät.

Pohjoinen Teollisuus blogitekstin on kirjoittanut:Kimmo Kadenius, myyntipäällikkö, VR Transpoint

Pohjoinen Teollisuus 2018 23.-24.5. Oulussa. Paikalla alan parhaat ammattilaiset, tuotteet ja ratkaisut. Ohjelmassa yli 100 puheenvuoroa, seminaareja sekä kongressi. Kuljetus- ja logistiikka -alueella isot koneet ja kova meno. Mukana myös Teollisuuden Tekijöiden ammattimestaruuskilpailut.

VR Transpoint on tapahtuman kuljetus- ja logistiikka -alueen yhteistyökumppani. Kuljetus- ja logistiikka -alueella oma ohjelmalava, jossa päivittäin alan ohjelmaa.

Uusimmat artikkelit

Austalin telakka kyberiskun kohteena – U.S. Navyn data turvassa

Sotalaivoja ja matkustaja-aluksia rakentava australialainen Austalin telakka ilmoittaa joutuneensa äskettäin kiristyshaittaohjelman kohteeksi. Telakka ei maksanut kiristäjille. 

12.11.2018 | Alan Uutiset

Janakkalan vuoden yrittäjäksi on valittu teollisuuden kunnossapitoon erikoistunut Inweld Oy

Janakkalan vuoden yrittäjinä on palkittu teollisuuden kunnossapitoon erikoistuneen Inweld Oy:n yrittäjät Timo ja Janne Kurkela. Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Janakkalan Yrittäjät luovuttivat palkinnon Janakkalan yrittäjäjuhlassa viime perjantaina, kerrotaan Yrittäjät.fi -verkkosivustolla.

SSAB ja Kemppi kehittävät yhdessä hitsausprosessia nopeuttavan digitaalisen ratkaisun

SSAB ja hitsausalan digitalisoinnin edelläkävijä, Kemppi, ovat onnistuneet yhdistämään SSAB SmartSteel- ja Kemppi WeldEye-pilvipalvelut toisiinsa perusainetietojen käsittelyn tehostamiseksi hitsaustuotannossa. Onnistuneen pilottikokeen tulokset ovat nyt kumpaakin digitaalista palvelua käyttävien yritysten saatavilla.

7.11.2018 | Tutkimus ja koulutus

Turbiinitekniikka -kirja voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstölle sekä energia-alan opiskelijoille

Turbiinitekniikka -kirja on tarkoitettu käsikirjaksi voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapitohenkilöstölle. Kirjan tavoitteena on antaa lukijoille perustiedot turbiinilaitoksesta ja perusta oman turbiinilaitoksen ymmärtämiseen ja käyttö- ja kunnossapitotoiminnan kehittämiseen.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.

Kemijoki Oy jatkaa sopimusta Lieksan seudun vesivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta Maintpartnerin kanssa

Kemijoki Oy jatkaa Lieksanjoessa sijaitsevien Lieksankosken ja Pankakosken vesivoimalaitostensa paikalliskäyttöä ja kunnossapitoa koskevaa sopimusta Maintpartnerin kanssa. Maintpartner on vastannut laitosten käytöstä ja kunnossapidosta vuodesta 2008.