Juna ja auto pelaavat hyvin yhteen pohjoisen logistiikassa

Pohjoinen Suomi tunnetaan paitsi yöttömästä yöstä ja paukkuvista pakkasista, myös rikkaista luonnonvaroista ja houkuttelevista teollisuuden mahdollisuuksista.  

VRTranspoint

Kuva: Juho Kuva

Kasvun potentiaalia löytyy, oli kyse sitten puusta tai metalleista. Tästä kertovat vireillä olevat metsä- ja kaivosteollisuuden hankkeet, joita seurataan julkisessa keskustelussa herkeämättä.  

Suomalaiset raaka-aineet ja tuotteet raakapuusta selluun ja malmirikasteesta metalleihin kulkeutuvat kotimaan tehtaille tai satamien kautta maailmalle.   

Logistiikan näkökulmasta tehtävä ei kuitenkaan ole helpoimmasta päästä, kun kyse on kuljetuksista halki laajojen metsäalueiden, kumpuilevien tunturimaisemien sekä hankien ja kinosten.   

Rataverkko laajenee tarvittaessa kumipyörillä    

Pohjois-Suomessa etäisyydet ovat pitkiä, ja talviolosuhteet ankarat sekä vaihtelevat. Liukkaus ja lumipeite asettavat erityisiä vaatimuksia turvallisuudelle ja kalustolle.  

Pohjoisen logistiikalle ominaista ovat paitsi pitkät etäisyydet, myös valtavat kuljetettavat massat. Radoilla kulkee lähes 900-metrisiä junia ja maanteillä 76 tonnin ajoneuvoyhdistelmiä.  

Rataverkko ei vielä ylety joka kolkkaan, vaikkakin keskustelu esimerkiksi uudesta ratayhteydestä Jäämerelle nousee aika ajoin pintaan. Tällöin on keskeistä, että voidaan yhdistää eri kulkumuotojen parhaat puolet.  

Rataverkko ikään kuin laajenee, kun rautatiekuljetuksiin yhdistetään rekat. Näin myös etäisyydet sisämaasta satamiin kutistuvat.  

”Strateginen kumppani ottaa koko logistiikkaketjun haltuun”  

Suomi on korkean kustannustason sekä haastavien olosuhteiden maa, jossa logistiikalta edellytetään toimitusvarmuutta ja kustannustehokkuutta. Avainasemassa on vankka kokemus ja ammattitaito operatiivisella tasolla.  

Yksi hyvä malli parantaa toimitusketjun tehokkuutta ja luotettavuutta on kokonaisratkaisu, jossa strateginen kumppani ottaa koko logistiikkaketjun haltuun, tuotantolaitokselta aina satamaan saakka.  

Jotta voi toimia aidosti asiakaslähtöisesti ja tarjota asiakkaan arkea helpottavia ratkaisuja, tulee ymmärtää asiakkaan tuotannon ja toimialan erityispiirteet.  

Myynnin näkökulmasta onkin erittäin tärkeää vierailla tasaisin väliajoin paikan päällä tutustumassa asiakkaan toimintaan, jotta ymmärtää sen realiteetit sekä saa ensikäden tietoa mahdollisista haasteista sekä muutoksista.  

Tehokkuus ja ympäristöhyödyt kulkevat käsityksin   

Kehityksen kelkassa pysyminen edellyttää rohkeita kokeiluja. Uudenlaiset liikenteen innovaatiot, kuten kelitietoja keräävät arktiset rekat, tuovat hyötyjä kaikille tietä käyttäville.  

Ei ole syytä unohtaa myöskään keinoja kuljetusten ympäristövaikutusten minimoimiseksi: useimmiten toiminnan tehokkuus kulkee vieläpä käsi kädessä ympäristöhyötyjen kanssa.  

Esimerkiksi rautateillä sähkövedon osuuden lisääminen ja suuremmat junakoot edistävät tätä kehitystä. Maantieliikenteessä yksi erittäin tärkeä tekijä on taloudellinen ajotapa. Koulutuksilla ja seurantalaitteilla voidaan auttaa kuljettajaa fiksussa ja ennakoivassa ajamisessa.

Pohjoinen teollisuus luo logistiikan näkökulmasta ainutlaatuisia haasteita, joiden ratkaiseminen edellyttää logistiikkakumppanilta monenlaisia valmiuksia. Kuormien on liikuttava tehokkaasti ja turvallisesti kaikkina vuodenaikoina, sateessa ja paisteessa, oli alla sitten rauta- tai kumipyörät.

Pohjoinen Teollisuus blogitekstin on kirjoittanut:Kimmo Kadenius, myyntipäällikkö, VR Transpoint

Pohjoinen Teollisuus 2018 23.-24.5. Oulussa. Paikalla alan parhaat ammattilaiset, tuotteet ja ratkaisut. Ohjelmassa yli 100 puheenvuoroa, seminaareja sekä kongressi. Kuljetus- ja logistiikka -alueella isot koneet ja kova meno. Mukana myös Teollisuuden Tekijöiden ammattimestaruuskilpailut.

VR Transpoint on tapahtuman kuljetus- ja logistiikka -alueen yhteistyökumppani. Kuljetus- ja logistiikka -alueella oma ohjelmalava, jossa päivittäin alan ohjelmaa.

Uusimmat artikkelit

Posti ja Vaisala keräävät tekoälyllä tietoa teiden kunnosta

Suomen Posti ja Vaisala yhdistävät voimansa teiden ja katujen kuntoa mittaavan tekoälylaitteiston käyttöönotossa ja kaupallistamisessa. Vaisalan kehittämä RoadAI -järjestelmä antaa tiestön kunnosta ja liikenneoloista tosiaikaisen tilannekuvan Postin jakeluautojen kameroiden ja Vaisalan antureiden kautta. Pitkällä tähtäyksellä kimppa kehittää älyliikennettä Suomessa.

HYBRIT-laitos tahkoaa terästä ilman fossiilisia polttoaineita

Ruotsin pääministeri Stefan Löfven sai lapionpistollaan kunnian avata fossiilittomasti terästä tuottavan HYBRIT -laitoksen pilottivaiheen rakentamisen tänään Luulajassa.

20.6.2018 | Alan Uutiset

Energiavirasto: Uusiutuvan sähkön tuotannon kilpailutus toteutuu syksyllä

Uusiutuvan sähkön tuotantoa kilpailutetaan syksyllä 2018. Energiavirasto järjestää marras-joulukuussa tarjouskilpailun, jonka perusteella uusiutuvia energialähteitä hyödyntäviä sähkön tuotantoinvestointeja hyväksytään preemiojärjestelmään.

Uusi teknologiakeskus avattu Kuopioon, kehittää uutta kromausmenetelmää Suomessa

Uudenlaista kromipinnoitusteknologiaa Suomessa kehittävä teknologiakeskus on avattu Kuopioon. Sen perustamista edelsi miljoonan euron rahoituskierros, jonka kuopiolainen kasvuyritys Savroc Oy keräsi rakentaakseen keskuksen ja kiihdyttääkseen teknologian kansainvälistymistä. TripleHard-pinnoite on jo patentoitu kansainvälisillä markkinoilla. Vastaavaa menetelmää ei ole maailmanmarkkinoilla. 

15.6.2018 | Tutkimus ja koulutus

Turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt -kilpailun voittajaksi AEL:n työturvallisuuskoulutuksen malli

Opetushallitus järjesti keväällä 2018 kilpailun, jossa etsittiin hyviä käytäntöjä, joilla oppilaitokset kehittävät turvallisuusosaamista ja turvallisia toimintatapoja yhteistyössä työelämän kanssa. Kilpailun voittajaksi valittiin Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr:n työturvallisuuskoulutuksen malli kiertotaloustoimijoille. Voittaja julkistettiin Koulutusalan johtamisen foorumissa 11. kesäkuuta.

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen