https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kestävillä teräksillä pidennetään työvälineiden käyttöikää, säästetään materiaalia

Uddeholms Ab on ruotsalainen työkaluteräsvalmistaja, joka kuuluu itävaltalaiseen voestalpine-teräskonserniin. 

uddeholm

– Suurin osa päivittäin käyttämistämme esineistä on valmistettu käyttäen työkaluteräksiä. Puhelimien ja tietokoneiden muoviosat valmistetaan ruiskupuristamalla ne teräsmuotteihin, autojen rakenneosat muovataan erilaisilla leikkaimilla ja prässeillä, ja kattila syvävedetään käyttäen esimerkiksi Uddeholmin valmistamia teräksiä, kertoo myyntipäällikkö Janne Karvonen.

– Uddeholm kehittää jatkuvasti uusia teräslajeja ja valmistustekniikkaa. Kehittämällä kestävämpiä teräksiä työvälineistä saadaan pitkäikäisempiä. Tällöin myös niillä valmistetuista tuotteista tulee parempilaatuisia ja hylkäysprosentti on pienempi. Työvälineteräkset soveltuvat myös moniin koneenosiin ja komponentteihin, jolloin niistäkin saadaan kestävämpiä.

Ympäristöystävällisyys tuo mukanaan uusia haasteita myös työvälineille. Uudet biopohjaiset muovit voivat olla hyvin kuluttavia teräkselle. Muovit saattavat sisältää kuluttavia puukuituja ja valmistusprosessissa ne saattavat synnyttää syövyttäviä yhdisteitä. Tämän vuoksi Uddeholm julkaisi viimevuonna uuden Tyrax ESR –teräksen, joka on suunniteltu juuri tällaisiin kohteisiin. Tyraxissa yhdistyy hyvä kulumisen- ja korroosionkestävyys.

Toinen valmistavan teollisuuden megatrendeistä on 3D-tulostus.

– Yhdistämme tietämyksemme työkaluteräksistä uuteen teknologiaan. Tuomme markkinoille teräsjauheita, kuten AM Corrax, joilla saadaan aikaan sama ensiluokkainen laatu, josta Uddeholm tunnetaan. 3D-tulostuksella voidaan tehdä muotoja, joita ei pystytä tekemään perinteisillä menetelmillä, kuten esimerkiksi spiraalin muotoisia jäähdytyskanavia. 3D-tulostuksella, eli lisäävällä valmistuksella, säästetään myös materiaalia. Uusi menetelmä mahdollistaa vain tarvittavien muotojen rakentamisen, eikä materiaalia mene hukkaan, kuten lastuavassa työstössä.

Uddeholm kertoo valmistavansa kaikki teräkset lajitellusta kierrätysromusta. 

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.